I 2014.11.7.
Gyertyát szentelünk. Az egyház keze az egész évben áldásra van kitárva. Megszenteli
földjeink zsenge vetését, szöllőskertjeink első termését. Megszenteli házainkat éppúgy, mint
táplálékainkat. Ma gyertyát szentelőnk. Jelképét Krisztusnak, akiről ma az agg Simeon
megjövendöli, hogy a világ világosságul rendeltetett. Majd később Jézus hasonló értelemben
vall magáról: "Én vagyok a világ világossága."
202
I 2014.11.7.
40 nappal ezelőtt ünnepeltük Krisztus Urunk születését. Azóta már igencsak
visszazökkentünk a szürke hétköznapokba. A karácsonyi csodálatos dolgok elmúltak. Nincs
többé se jelé, se csillag, se szózat az angyalokkal. Csönd van. a pásztorok visszamentek
nyájaikhoz, a királyok rejtett úton hazájukba. A csillag megfakult, s olyanná lett, mint a többi
csillag. Az írástudók tovább böngészték az írásokat, a törvénytudók tovább magyarázták a
törvényt, az árusok a templom körül árultak, a pénzváltók a váltókkal foglalkoztak, a fiatalok
pedig dolgaik után mentek. Az élet utóvégre nem állhat meg. Mindenki máshol van csak két
öreg várakozik a templomban, az agg Simeon és a 84 éves prófétaasszony, Anna. Micsoda
ellentét, kint a nyüzsgő tömeg, benn pedig a két várakozó öreg, ősz és a tavasz ellentéte.
185
I 2015.3.13.
Ma, mindenszentek vasárnapján azokat ünnepeljük, akik az evangélium szerint megvallják Jézust az emberek
előtt, akik naponta felveszik keresztjüket és követik Jézust. Az apostoli szakaszban, a zsidókhoz írt levélben a szent
szerző az ószövetségi szentekről beszél, akik a hitből éltek. A hit nem más, mint meggyőződés a nem szemléltekről
és reménykedés abban, ami még nincs a kezünkben. Ez egyáltalán nem könnyű. Az élet kemény napjainkban is
magunkra kell erőltetnünk.
174
I 2014.11.7.
1972 okt. 12-én az uruguayi légierő gépe, az Andok egyik csúcsába ütközött, a szárnya
és a farka letörött, a roncsa pedig lefelé száguldott a hóba, majd megfeneklett, a pilóta és több
utas szörnyethalt, néhányan megmenekültek Erről szól P. Paul Tead könyve az életben
maradtak. Ebben a regényében leírja, hogy ez a néhány megmenekült ember elindult az
őserdőben, egy kis patak vagy forrást kerestek, mert tudták, hogy ez a kis patak egy folyóba
ömlik, s folyó tovább megy, s végül a tengerbe ömlik. Az egész emberiség a folyóvizek fele
igazodik, érezzük, hogy a folyóvizeknek nem szabad kiszáradniuk. S a mai evangéliumban is
le van írva, hogy a Jordánba menetel a zsidó nép, hogy János keresztségében részesüljön. S
ezek közé az emberek közé áll be Krisztus is, a világ megváltója.
154
I 2014.11.1.
Jézus azért jött, hogy elmondja, és főleg bemutassa, hogy a Mennyei Atya mennyire szereti az embereket. A
mai evangéliumi szakasz is erről szól. Van egy szerencsétlen asszony, aki mint minden szombaton, azon a
szombaton is elment az istentiszteletre. 18 éve beteg. Megszokhatta, hogy fáj a háta. Lassan be is bizonyosodott,
hogy betegsége gyógyíthatatlan, s nem lehet tenni semmit ellene, így csökkent értékű. Az emberek félre szorítják, jól
megbámulják, mert nem tud felegyenesedni. Nem szívesen lép ki az utcára sem, a felnőttek lenézik, a gyerekek
kigúnyolták. — Megalázó már maga a testtartás is, mert nem tud teljes magasságban megjelenni, nem tud minden
irányba körülnézni, nem tud mások szemébe nézni.
154
I 2014.11.25.
A mai vasárnapon Jézusnak az utolsó ítéletről szóló jövendölését hallottuk. Szent Ágostonnak van egy szép
hasonlata erről. Télen minden fa élettelennek látszik, pedig különbség van közöttük. Az egyikben van élet, a
másikban nincs. A tavasz azonban elválasztja az élőt a meghalttól. Mivel? Simogató melegével. Így az ítéleten Jézus
nem zord bíró lesz, hanem meleg hívogató, életre hívogató. Aki belül él, igazi életre kél. Akli egészen halott, az az
ítélet napján sem kel életre, isteni életre. Ez az ítélet mondja Szent Ágoston.
150
I 2015.3.11.
A mai vasárnapot úgy hívjuk, hogy a szamariai asszony vasárnapja. DE lehetne az élet vasárnapjának is
nevezni. Itt a tavasz. Oly szép a határ, a fagy által lekopaszított fák újra zöldbe öltöznek, az emberek megkezdték a
tavaszi munkát, traktorok zúgnak a mezőkön, a fákat metszik az emberek. Újra éled a föld. a tavaszi nap hatására.
Hallottátok az evangéliumban: Emeljétek fel szemeteket és nézzétek a szántóföldet. Ott is olyan jó idő volt mint itt.
Tavasz volt, a természet újjáéledésének az időszaka. Jézus Galileából Júdeába megy Számárián keresztül. Ennek a
kietlen kies vidéknek a az életet a kút jelenti. Ahol nincs víz, ott az élet megáll, kiszikkad, kiszárad, de a víz hatására
a sivatag kizöldül. A környéknek életet jelentő kútnál találkozik Jézus a szamariai asszonnyal. S feltárul az élete és
az örök életre szökkelő vizet kéri Jézustól végül.
142
I 2015.3.11.
A feltámadt Krisztus nagy ajándéka, hogy békességet hagyott ránk, az ő békéjét adta nekünk. Akárhányszor megjelent
a feltámadás után így köszönt: Békesség nektek. Az egyház féltett kincse a bűnbocsánat, a feltámadt Krisztus nagy ajándéka.
Amikor Ábrahám elindult, hogy fiát feláldozza, Izsák megkérdezte: Itt a tűz, de hol az áldozati bárány? Örök kérdés
ez, mindannyiunk kérdése. Mit kell feláldozni? Nincs előrejutás a hitben, anélkül, hogy életünk folyamán többször ne
szembesülnénk e kérdéssel: „Itt a rőzse, itt a tűz, de hol van az áldozati bárány?” És rádöbbenünk, hogy mit is kell
feláldoznunk.
136
I 2015.3.13.
A mai evangéliumban az apostolok meghívásáról olvashatunk. Tudjuk, hogy az apostolok legtöbbje
halász volt. Így Jézus sem mondhatott nekik mást az új foglalkozásuk megjelölésére, mint azt, hogy eztán is
halászok lesznek, csak éppen emberhalászok.
Pedig válogathatott volna a foglalkozások között, amellyel illusztrálhatta volna az apostoli munkát
másként is. Pl. megjelölhette volna az adószedő Lévi foglalkozásával is, hisz mindannyian többé-kevésbé
eladósodott szolgái vagyunk, s tartozunk Istennek a sok jóért, amelyet tőle kaptunk és az apostolok feladata
lehetett volna az adósságok hitünk, szeretünk, imádásunk, áldozataink adóját odavinni Isten elé-
Vagy ott volt saját foglalkozása, az ácsmesterség. Egyszerű lett volna az általa küldötteket az emberek
ácsainak nevezni, vagy a próféták által is használt fazekas képet használni. Az ácsok bárdjaikkal, erőteljes
ütéseikkel, a fazekasok, pedig a formáló kezükkel tetszésük szerint alakítják az anyagukat. Az apostoloknak is
ez látszott vagy látszhatott feladatának: kialakítani az isten-szabta embert.
135
I 2015.3.10.
Amikor Jézus bevonult Jeruzsálembe, a farizeusok le akarták csendesíteni a tömeget, de Jézus így szólt: Ha
ezek elhallgatnak, a kövek fognak beszélni.
Csak néhány nap telt el és a jövendölés teljesült is. Mert az ünneplő sokaság néhány nap múlva elhallgat vagy
egy részük mást kezd majd kiabálni. S akkora kövek majd tényleg megszólalnak és tanúskodnak.
Nagypénteken u.i. Jézus halálakor a föld megrendül, megmozdulnak a sziklák kövei, a sziklák megrepednek.
134
I 2015.3.12.
Nagy szükségünk van a Szentlélekre. Nagy szükségük volt az apostoloknak is. 3 évig
együtt jártak a Mesterrel, érte mindenüket odahagyták. Összeforrtak vele és jól, biztonságban
érezték magukat társaságában. Milyen biztonság volt vele lenni még a háborgó tengeren is,
mindenható szava elűzte fejük felől a pusztulás sötét felhőit. Mikor Péter a vízen járt, de
kicsinyhitűsége miatt süllyedni kezdett, kinyúlt érte Jézus keze, hogy megmentse az
alámerüléstől. A nagypéntek szomorúságát, Krisztus látszólagos tragédiájának
reménytelenségét felváltotta a húsvét diadalmas öröme. A megdicsőült Krisztussal töltött
felejthetetlen negyven nap végén veszik a szomorú, lehangoló hírt: itt hagyja őket, mert
felmegy az atyához. Búsulásokban azzal biztatja őket jézus, hogy "nem hagylak árván titeket,
elküldöm a Szentlelket." Akkor még nem értették át ennek vigasztalásnak mélységét, hogy
mennyire szükségük lesz a Szentlélekre.
132
I 2015.3.18.
Krisztusnak ezt a csodáját mind a négy evangélium elbeszéli. Mindez arra vall, hogy az apostoli egyház
különös jelentőséget tulajdonít ennek csodának. És hogy az érdeklődés később sem lankadt, jelzi, hogy a kenyér és a
hal, vagy maga a kenyérszaporítás jelentet gyakran szerepel és jelenik meg a katakombák falán vagy később a
templomok festményeiben.
129
I 2014.11.7.
Szent György vértanú ünnepe van. Nem sokat tudunk Szent Györgyről. 300 körül élt
és mint sátán elleni küzdők példaképe áll előttünk. Tegnapi vecsernyénkben úgy emlegetjük,
mint az ellenfél legyőzhetetlen bajnoka. Tény az, hogy vannak lehúzó erők, Krisztust is
megkísértették, ő az, aki konkolyt veti Jézus példabeszéde szerint és azóta is ha konkolyt,
rosszat látunk a búzában, a világban. A Kol. levélben Pál mondja: "Ha Krisztussal
meghalunk, ne szolgáljunk a világ eleminek. Ef.: Fejedelemségek, hatalmaságokról beszél. -
Jézus: Örök tűz készült az ördögnek és az ő angyalainak. - "Láttam a sátánt, mint villámot
lebukni asz égből." - Lukács: megszállta az ördög iskarióti Júdást.
122
I 2014.10.31.
Ebben a történetben Jézus egy nagyon aktuális, időszerű példabeszédet mond el nekünk. Ráismerünk-e
magunkra? Hogy rólunk van szó ebben a példabeszédben és Jézusról. A szamaritánus maga Jézus, ő az, aki az égben
észrevette és meglátta a földön fekvő sebesült. Mert a kifosztott vándor nem más, mint az emberiség. Mi vagyunk
azok, akiket az üdvösség útján a bűn, a gonosz kifosztott. És Jézus az, aki nem ment el mellettünk, mert
vándorlásának, földi életének és az volt a célja, hogy megtaláljon minket. Miattunk száll le a földre is közöttünk
lakozott. A pap, a levita. a régi törvényt, az ószövetséget jelképezi, hogy már nem hatékony. Nem emelte fel az
elesett emberi természetet.
118
I 2015.2.19.
A mai evangéliumban Jézus egy házban tanít Kafarnaumban, valószínű Péter házában és ott olyan sokan
gyűlnek össze, hogy az ajtó előtti téren sem férnek el. Mikor lesznek az igehirdetésnél annyian - sóhajtunk
fel - mint Kafarnaumban? Ma kétségtelenül érdeklődés mutatkozik Jézus tanítása iránt. Mégis imádkozni
kell, hogy Jézusom, fokozd fel a lelkekben az éhséget az örök élet igéi iránt.
Miközben Jézus az igét hirdeti, egy bénát hoznak elé. Ráismerünk-e gyarló önmagunkra, hogy rólam van
szó, én vagyok az a nagy beteg, akit a falak elválasztanak Jézustól, és Krisztushoz akarok menni. És ki ne
akarna, mert kihez is mennénk, ha nem Őhozzá, akinél az örök élet igéi vannak. Akkor nekem is le kell
bontanom a falakat, a gátakat, amelyek akadályoznak abban, hogy Őhozzá menjek, s akár a tetőn át is el
kell jutnom Hozzá. Az elválasztó falak a bűnök, a rossz szokások, s a közömbösség, amelyek
akadályoznak abban, hogy Krisztushoz menjek. (Északi sark)
118
I 2014.11.25.
Ha az ember belép egy görkat templomba, melyikben van ikonosztázion, képállvány,
akkor a középső királyi ajtó melletti képen látja Krisztust, kezében egy könyv, amelyre az van
írva: Jöjjetek Atyám áldottai és vegyétek birtokba a világ kezdte óta nektek készített országot.
Kedvesebb szót aligha hallhatunk az evangéliumból, mint azt, hogy jöjjetek! Jöjjetek Atyám
áldottai.
117
I 2015.3.9.
Illik-e a kettő rész? Mit illett volna mondani, amikor Jézus saját szenvedéseiről beszél? Bizony, ez a két
tanítvány nem így gondolkodott. De azért ne ítéljük el őket teljesen, mert ez a két tanítvány is nagyon szerette Jézust,
azért akartak vele együtt lenni a dicségben. Csak Jézus szeretetéhez nagyravágyásuk párosult. Szeretünk, szeretünk,
de ezzel nekünk is legyen jó egyben, ebből származzon erény. Ilyenek vagyunk mi emberek. Minden erényhez
hozzátapad valami fogyatékosság, valami gyengeség. A szeretetünkhöz a nagyravágyásunk. És Jézus szeretné
megtisztítani gondolkodásmódjukat és megkérdezi: Készek vagytok rá, hogy igyatok a kehelyből, amelyből én
iszom? IGEN! - válaszolják lelkesen. Jézus megtanította őket és minket is, hogy ha Vele együtt akarunk lenni a
dicsőségben, együtt kel lenni vele a szenvedésben is. Aki Krisztus mellett akar állni a dicsőségben, annak mellette
kell állni a kereszthordozásban is. A nagysághoz vezető út a szolgálat.
115
I 2014.11.3.
Ha valamilyen fontos döntés előtt állunk, akkor gyakran tanácsot kérünk mástól. Megkérdezzük az
idősebbeket, tapasztaltabbakat, mit ajánlanak. És örülőnk, ha jó tanácsot kapunk. De a legfontosabb titkaidat csak
annak mondod el, akiben megbízol, akit szeretsz. Van- fontosabb kérdés annál, hogy miért élünk. Miért születtünk e
világra, s mit kell tennünk azért, hogy sikeres legyen az életünk A mai evangéliumban ezekre a kérdésekre kapunk
114
I 2015.3.17.
A mai evangéliumi szakaszban szereplő százados katonaember, amint ilyen természetesen nem izraeli,
hanem pogány. A pogányok általában nem szerették a zsidókat, lenézték őket, de tisztul vallásosságuk az idegenek
csodálatát is, kiváltotta. Pogány bölcselők közt nem így beszélt az egy Istenről, de sok istenhitűek voltak. Ez a
katona derék ember volt, mert kemény fegyelmet tartott ugyan, de személyesen törődik a szolgájával. Annak
számára keres gyógyulást, ezért keresi Jézust. Udvarias is volt, hisz Jézus elé megy, mert tudja, hogy a hithű
zsidóknak nem szabad átlépni a pogányok otthonait, ezzel tisztátalanná válnak és keserves tisztulási folyamatnak,
kell alávetni magukat., mindazoknak, akik átlépik egy nem zsidó házát. Ez a pogány nagyon akarta a szolga
gyógyulását, de tapintatosan nem akarta Jézust rávenni a zsidótörvény megszegésére, hogy hozzája jöjjön, s nem
akarta Jézust rávenni olyan dologra, ami ellenkezik a lelkiismerettel.
112
I 2014.10.31.
Amikor a gyűjtögető, esztelen gazdagról szóló példabeszédet hallgatjuk. ijedten húzzuk össze a nyakunkat.
Kissé rossz közérzetünk támad, mert mi is egy kissé ilyenek vagyunk: gyűjtögetünk. a legalacsonyabb sorban levő
embernek is akad olyan holmija, amit esetleg nélkülözni tudna. És azon kapjuk magunkat, hogy olyan dolgokhoz is
ragaszkodunk, amire másnak jobban volna szüksége.
108
I 2015.3.12.
A mai evangéliumban Jézus főpapi imáját hallottuk mely Jézus legkedvesebb, legtovább élő tanítvány
emlékezetében maradt fenn. Nagy hatást tehetett, ha annyi idő után is szívében maradt az ima és leírhatta.
Hogy is kezdődött az az ima? Miután befejezte Jézus búcsúbeszédét, felemelte szemeit az égre, és így szólt:
Atyám, eljött az óra, dicsőítsd meg fiadat.
Ez a jézusi életritmus! Előbb a tanítványokhoz szólt a búcsúbeszédében, aztán Isten felé fordul, majd ismét a
tanítványokhoz, ez Jézus életritmusa: embertől Istenhez, majd Istentől emberhez fordul - Mindig az - Atyából meríti
azokat az erőket, amelyeket az embernek ad. Időnként merít az Atyából és az továbbadja, mint egy modern adó-vevő
készülék. És ezt kell nekünk, az ő tanítványainak is megtanulni, ez legyen az életritmusunk.
107
I 2015.4.10.
Az evangéliumokban többször is hallunk valamely halott feltámasztásáról. - A kereszténység, pedig Krisztus
feltámadását hirdeti és ezzel együtt a mi feltámadásunkat is. — Pedig ha az ember halottak feltámasztásáról hall,
akkor hitetlenkedve csóválja fejét. A halott az halott, mondjuk. A feltámasztás, pedig szögesen a tapasztalattal. Ezzel
fordul szembe Jézus, hogy a halál nem változtathatatlan dolog, Jézus egész életével, működésével, ezzel
szembefordult, szembe a halállal és az életre vezet.
Már az emberről alkotott véleményünk is ellenkezik a halálla, az ember nem vérkeringés, szívműködés
csupán, hanem van egy énünk, egy lelkünk, amely független a szívműködéstől, vérkeringéstől. Ezt a kórházi ágyon
érzik leginkább az emberek, amikor a betegség szétroncsolja testüket, de érzik, hogy a lelkük, az énük a betegségtől
független. Úgy érzik magukat alig működő testükben, mint amikor egy szétroskadó autóban ülnek és érzik az autó,
lassan leáll, és ki kell szállni belőle. Mi, akik tudunk szeretni, a környezettől függetlenek lenni, nem lehetünk a halál
martalékai.
106
I 2015.3.11.
Az evangéliumban a vagon született meggyógyítása előtt az van írva, hogy Jézust a farizeusok meg
akarták kövezni, mert azt mondta, hogy ő már Ábrahám előtt létezett, de Jézus eltűnt előlük, és kiment a
templomból. Mi vajon mit tettünk volna? Gyorsan eltűntünk volna és csak a menekülésre gondoltunk, volna.
Nem így Jézus, menekülése közben meglátogatott egy vakot és nem csak a menekülés útját nézte. Ez a jézusi
életforma, stílus. Ez a történet első tanítása., hogy mindig észre kell venni a bajban levőt.
104
I 2014.11.3.
A falu, ahol lezajlik a történet, jelentéktelen. nincs is neve. Talán azért, hogy a Jeruzsálem felé utazó úgy kelt
át rajta, hogy észre sem vette. Pár házacska, aprócska nyáj volt a legelőn. Azon felül a poklosok.
A poklosoktól nem kell félni. Kelepelnek, és kellő távolságban vannak, megállnak, alamizsnát kérnek. És az
utazók odadobják nekik azt a néhány darab száraz kenyeret, amit úgy esem, bírnak megenni. És sietve tovább
mennek. És a lakosok örülnek, hogy lépteik porát sem látják többé. Aki betér, asz többnyire kér valamit, egy korty
vizet, egy falat ételt. Itt kevés a víz, szűken van az étel. Ilyen ez a falu, aminek még neve sincs.
104
I 2014.10.31.
A zsidók közül sokan úgy várták a Messiás országát, mint valami fénnyel, hatalommal beköszöntő
jelenséget. Viharszerűen jön, magával ragad mindenkit, a zsidók hatalomra törnek, a többiek a szolgálatra jutnak. Ez
a felfogás a római uralom alatt sínylődő zsidóság között könnyen gyökeret vert. Ebben a várakozásban nem sok
szerepe marad az egyéni hozzájárulásnak. Ezért kellet Jézusnak hangsúlyoznia a személyes felelősséget, hogy az
Isten országa te rajtad is függ. Mennyi jóakarat van benned? Ezrét mondta el Jézus a magvetőről szóló
példabeszédet, hogy a földtől is függ a vetés sorsa és sikere.
103
I 2014.11.6.
Ezekben a napokban nagyon sokszor mondják egymásnak az emberek: boldog újévet
kívánok! Azt mondja kicsi és nagy, férfi és nő, idős és fiatal, keresztény és nem keresztény.
mindenki ezt mondja, de mindenki mást gondol rajta.
102
I 2014.11.1.
Jézus gyakran beszélt az Isten országáról, tanítását érdekes történetekben mondja el. Azért szerette a
történeteket, mert azokat az emberek könnyebben megértették. Ilyen történet a mai vasárnapon hallott
ünnepi vacsoráról szóló történet is. Amikor ezt a történetet halljuk, máris kedvet kapunk arra, hogy részt
vegyünk mi is ezen a lakomán.
102
I 2015.3.24.
Amikor Jézus ezt a példabeszédet elémondta, Palesztinában a termőföld a birtokosok kezében volt és a földet
kiadták bérbe, hogy a bérlők műveljék. Igen nagy volt a feszültség a bérlők és a tulajdonosok között. Sokszor tört ki
lázadás is. A bérlők szándéka sem volt lehetetlen, mert Jézus korában a törvény azt mondta ki, hogy ha egy birtokos
örökös nélkül hal meg, akkor a földje a bérlőkre száll. A bérlőknek tehát valóban érdekük, hogy a szőlősgazda
egetlen fiát elveszítsék.
Itt érkeztünk el a példabeszéd képtelen mozzanatához. Micsoda gazda, micsoda apa az, aki így bánik a
bérlőivel, így bánik a fiával. Először szolgáit küldi el a termésből neki járó részért. Azok bántalmazzák. Türelmes,
nem fordul hatósághoz, nem feneget, nem nyúl erőszakhoz. Újra azt teszi, amivel kudarcot vallott. Megint hiába. S
akkor fogalmazza meg a maga képtelen mondatát. Fiamat talán csak meg fogják becsülni.
100
I 2014.10.31.
Ebben az őszi időben és hangulatban nagyon ide illő evangéliumi részt olvastat fel az Egyház: Jairus
leányának feltámasztásának történetét Jairus leányának és a többi elhunyt feltámasztásával Jézus előre jelezni
kívánta, hogy ő a halálnak is ura. Ezért merünk mi a halálkor is előre nézni. - Mások a koporsónál, a sírnál csak a
mába tekintenek, a máról beszélnek, emlékeznek az elhunytra, annak erényeire, érdemeire, de az egyház akkor is
előre néz. A testvérek bizonyára ismerik Júliánus barát történetét, aki érezte, hogy kell lenni egy őshazának, ahonnan
a magyarok ide érkeztek. És két társával elindult keresni az őshazát. Egyik társa az úton meghalt, a másik
visszafordult, de ő előre ment tovább biztos léptekkel. Ezt a pillanatot örökítette meg a szobrász a városban levő
szoborban, hogy a barát előre néz. Így nézünk mi is előre a halál pillanatában.
99
I 2015.2.25.
Őrzik a múzeumok Rákóczi kardját, Kossuth íróasztalát, Petőfi tollát, mert számukra kedves. Őrizzük
szeretteink fényképét, mert akiket szeretünk, azokról emlékeket gyűjtünk. hát hogyne őriznénk, másolnánk,
tisztelnénk Jézus keresztjét, mert azon váltott meg minket.
Ha szenved édesanyánk, nincs kedvünk szórakozni, vagy pláne ha értünk hoz áldozatot valaki, valamelyest
szeretnénk vele együtt érezni. Így vagyunk nagyböjtben , péntekenként, Azt mondta Jézus: aki utánam akar jönni,
vegye fel keresztjét és kövessen engem. Aki utánam akar jönni...de ki az, aki nem akar Jézus után menni? Mit kell
annak tenni, aki Jézus után akar menni, hogy felvegye keresztjét? Mik az én keresztjeim, nehézségeim,
kötelességeim, a tanulás, szófogadás, engedelmesség, jó viselkedés, segítés otthon, foci helyett tanulsz, bevásárolsz,
nem veszed ki a nagyobb falatot, nem irigykedsz és nem árulkodsz. Nehézségeid elvállalásában Krisztus követed,
Krisztust vállalod el.
99
I 2014.11.7.
A mai evangéliumban azt hallottuk, hogy Gábor főangyal elment Máriához, és
elmondta az örömhírt, az evangéliumot, hogy fia lesz, mégpedig a magasságbelinek a Fia.
Igen, a tropárban azt énekeltük: Ma van üdvösségünk kezdete, vagy ahogy Szent Pál apostol
írta: Ő mint Isten , az Istennel való egyenlőségét nem tartotta olyan dolognak, amihez
feltétlenül ragaszkodjék, hanem szolgai alakot vett fel, kiüresítette önmagát és hasonló lett az
emberhez. Külsejét tekintve olyan volt, mint egy ember, megalázta magát és engedelmes lett a
kereszthalálig.
98
I 2014.10.31.
Jézus korában volt egy téves nézet, hogy a jólét Isten ajándéka, jutalma, és ha valakinek rosszul megy, akkor
az az Istenbüntetésnek számít. Ez a nézet még ma is él, pedig napjainkban különösen sok gazdag család ért el
sikereket galád úton, mások becsapásával vagy az állami érdekek súlyos megsértéséve, megkárosításával szerzi
hatalmas vagyonát.
97
I 2015.3.18.
A mai evangéliumban azt olvassuk, hogy a csodálatos kenyérszaporítás után Jézus felszólította tanítványait,
hogy szálljanak csónakba, és induljanak el a genezáreti tóra. A görög enenkaszen szó, nem annyira azt jelenti, hogy
felszólította, hanem azt, hogy kényszerítette. És rögtön megértjük, hogy miért volt erre szükség. Ugyanis a
kenyérszaporítás után királlyá akarták koronázni. Hiszen ilyen király kell a népnek, aki munka nélkül ad kenyeret. És
ebből a királyságból az apostolok nem akartak kimaradni. Hogy mennyire élt bennük a messiási ország iránt az
érdeklődés, azt jelzi, hogy Zebedeus mamája mit is kért: hogy egyik fia a jobbjára, másik a baljára álljon és persze az
apostolok versengése is erre mutat.
97
I 2015.3.20.
Jézus gyakran tanított példabeszédekben. A példabeszéd emlékeztet egy ismert képre, s azzal valamit
elmond. Jelen esetben azt, ahogyan a király elereszti a szolgáinak az adósságát, úgy engedi el Isten a mi
adósságunkat, amit bűneinkkel szereztünk, s ahogy ő megbocsát nekünk, úgy kell nekünk is megbocsátani
embertársainknak. Legfontosabb, hogy felismerjük a példabeszédben magunkat, bennünk is történjen valami,
foglaljunk állást, felfedezzünk valami, s ennek alapján cselekedjünk. A példabeszéd nem kényszerít, ki lehet bújni a
tanítása alól, de lehetőséget ad, hogy magunkra alkalmazzuk, tükröt tart elénk, ilyenek vagyunk, de van lehetőség a
megváltozásra. Nyitva áll minden út.
A mai evangéliumban Jézus elmond egy példabeszédet, mert Péternek volt egy kérdése, hogy hányszor kell
megbocsátani? Nem válik az ember nevetségessé, ha megbocsát vagy nem szolgáltat-e mások számára alkalmat a
túlkapásokra. Ezek a kérdések egy életben többször felvetődnek, ezekről kérdezte meg a mai evangéliumban Jézust
Péter. Talán hétszer? - kérdezte Péter. Péter nemcsak azért említi a hetes számot, mert ez volt az első és befejezett
szent szám, hanem mert túl akart menni a rabbik véleményén, akik a háromszori megbocsátást elegendőnek
tartották. Krisztus, pedig azt feleli, hogy nem hétszer, hanem hetvenhétszer! Tehát végtelenszer.
97
I 2015.3.24.
Jellemző, hogy a mai evangéliumban a törvénytudó próbára akarja tenni Jézust, a főparancs utáni kérdésével.
Jézus u.i. Sorba szegte meg az isteninek tartott előírásokat, szombaton gyógyított, mosdatlan kezekkel hagyta
tanítványit enni. azok nem böjtöltek, stb. Így könnyen gondolták, hogy az ember törvényeit teszi az isteniek elé. Így
persze vádolhatták volna Isten-ellenséggel.
Jézus az ószövetségi Szentírás fogalmazásában hozza a főparancsolatot, ami a kérdező törvénytudót meg is
nyugtatja. De azért a farizeus is megsejtett valami Jézus újszövetségi programjából. Kiérezte tetteiből, hogy az
emberszeretet központi szerepet kap.
97
I 2014.11.25.
A mai vasárnapot az anyaszentegyház a tékozló fiúról elnevezett vasárnapnak nevezi. Mert a
tékozló fiúról szóló történetet olvastatja fel az evangéliumból, holott ez a történet nem annyira a tékozló
fiúról szól, hanem az atyáról, nem annyira az emberről, hanem az Istenről szól, hogy milyen a mi
mennyei Atyánk, és csak mellékesen szól az emberről. A történet főszereplője az Atya, hogy ilyen
Istenünk van.
95
I 2014.10.31.
Jézus korában az emberek kedvenc időtöltése volt a teológiai és filozófiai kérdésekről való vitatkozás.
Tulajdonképpen az oktatás is ezzel a módszerrel folyt, az utcán, piacokon, tereken gyakran lehetett látni mester köré
gyűlt tanítványokat, vagy a tanítók is cseréltek eszmét.
95
I 2015.3.18.
Meglepő a mai evangéliumi szakaszban Jézusnak ez a kijelentése: meddig tűrjelek tieteket, meddig maradjak
még veletek. Meglepő, hogy Jézus is használ tanítványaival szemben erősebb hangnemet, és tudatosítani kell, hogy
Jézus bennünket se, néz szenvtelenül egyetlen szelíd mosolyba merülve, hanem elégedetlen, ha nem végezzük el azt,
a mit elvár tőlünk, ha nem fejlődünk, stb.
Valóban ilyesmi történik az apostolokkal is, amikor Jézus harmadszor is megjövendöli szenvedését, halálát,
és feltámadását, és mégis valahogy nehezen értik meg. Először részletesen felsorolja, hogy sokat kell szenvednie a
főpapoktól, és a vénektől, megölik őt, de feltámad. Máskor még részletesebben felsorolja azokat: halálra ítélik,
kiszolgáltatják a pogányoknak, akik kigúnyolják, lepökdösik, megostorozzák, megölik őt. Tehát egészen részletesen
leírja előre szenvedésének minden mozzanatát, de harmadnapra feltámad.
94
I 2014.11.24.
Életünk mozgatórugója a másik emberrel való találkozás. Akár megnyílunk a találkozás alkalmával, akár
bezárkózunk. Az ember egymagában nem tud élni, önmagával nem elégedhet meg. A másik nélkül, találkozás nélkül
nem élet az élet. Emberi élet nem lehetséges a kétirányú mozgás nélkül: anélkül, hogy az életünkből egy részt adunk
a másiknak és a másik ember is megajándékoz bennünket az életéből. Az embernek társakra van szüksége, akik
megállnak mellette, emberekre, akik odajönnek ók hozzá, megállnak nála, és őt is megállásra késztetik. A másikra
azért is szüksége van az embernek, mert megóvja őt attól, hogy egyedül magára hagyatkozzék, mert éppen ez a
másik segíti ki saját zárt világából. Az emberek közti távolságot a találkozás hidalja át, úgy, hogy közben az
embernek önállósága is megmarad, nem szűnik meg, nem kebelezik be a másik. A másikra szükségem van, hogy
önmagammá váljak. Hiába fürösztöd önmagadban arcodat, megmosni csak a másik emberben tudod., mondja József
Attila.
93
I 2015.3.30.
Ha megvizsgáljuk a természetet, könnyen felfedezhetjük a hatás és ellenhatás elvét. A feldobott kő
visszaeséssel válaszol, a jól megmunkált föd százszoros terméssel. Ez a törvény uralkodik az emberek világában is.
A kölcsönösség, a hatás-ellenhatás elve uralkodik az emberek között is. A barátságot barátsággal, haragot haraggal
viszonozzuk, ahogy az ószövetségben volt a szemet szemért, fogat fogért elv és gyakorlat. A magyar ezt így mondja:
Amilyen az adjon Isten, olyan lesz a fogadj Isten. És ezt természetesnek is tartjuk. Ilyen a természetünk, ezért tűnik
önmagunkat felülmúló parancsnak Jézus kérése: szeressétek ellenségeiteket.
90
I 2015.3.23.
Mit kell tennem, hogy elnyerjem az örök életet? - kérdezi a gazdag ifjú. Örök kérdés, mindnyájunk kérdése
ez. Nem lehet előre haladni a lelki életben, hogy ezzel a kérdéssel ne találkoznánk. Mit kell tennem? - Tartsd meg a
parancsokat! - feleli Jézus. Ez az alap. Enélkül nincs kereszténység. Nincs örök élet.
Kaffka novellájában kiértesítik az egyik párizsi ügyvédet, hogy mg kell halnia. Ez az ember hivatalról
hivatalra jár, nem tudja már önmagával elhitetni, hogy örökké él. Ó jaj! Meg kell halni, meg kell halni! - ismételgeti.
De Isten nem akarja az emberhalálát, hanem azt akarja, hogy örökké éljen. Világosan le van írva a Szentírásban:
Nézd! Eléd tettem az életet és a halált, az áldást és az átkot. Válaszd az életet.” Az életet választod, ha megtartod a
parancsolatokat, s a halált, ha nem. Világos és egyértelmű beszéd ez!
87
I 2014.11.1.
Az egész történelem Isten szeretetének története. A Szentírás, az evangélium is mi másról beszélne,
mint arról, hogy Isten szereti az emberiséget. S mint ahogy egy cseppben a tenger, egy darab kőben a hegy,
milyensége benne van, úgy van benne az egyes evangéliumi szakaszokban asz evangéliumnak, az
üdvtörténetnek az egész mondanivalója. A mai példabeszédben is benne van az örömhír, hogy Isten nagyon
szeret minket. Különösen két szó üti meg az ember szívét: az a két szó, amit a királyi mennyegző
házigazdája mond ki szolgáinak, miután visszautasították a meghívását; nem sértődve meg, hanem szinte
kérlelve mondja: menjetek, hívjatok ide, beszéljetek rá mindenkit. Így szeret az Isten, hogy nem sértődik
meg, hanem szinte unszolja a vendégeket, kérlel bennünket, és Istenségét nem tartja olyan dolognak, amihez
feltétlenül ragaszkodnék, hanem kiüresíti önmagát, kifosztja, megalázza magát érettünk.
87
I 2015.3.17.
Jézus példabeszéde csupa szíve természeti kép. A madarak, mezők, virágok példájával világítja meg azt,
hogy a jó Isten szeretettel gondoskodik rólunk.
A gondviselés sokaknak ad reményt és biztonságot, de sokan meg is botránkoznak azért, mert nem kapják
meg azt a segítséget, protekciót, amit vártak tőle.
Mit ér a gondviselés? Első pillanatra semmi sem. Jézus is és asz ő tanítványai is éppolyan ügyes-bajos küzdő
emberi életet élnek, mint akárki más. Földi sorsuk nem kiváltságos. Jézus meggyógyította a hozzá tolongó betegeket,
de nem a zavartalan jólét elővarázsolást tartotta a legfőbb feladatának. Nem úgy gondoskodik rólunk, mint a
hümmögő gyermekről, hanem képessé teszi arra, hogy ellássa magát. Mert szereti-e a gyerekét az anya, aki nem
tanítja meg a gyerekeket járni, nehogy elessenek. Lehet, hogy nem esik el így, de nem tanul meg járni. Szereti asz a
tanár a tanítványait, aki megadja a feladat megoldását, nehogy eltévessze a gyerek a feladványt. Lehet, hogy így
sosem fogja eltéveszteni, de nem tanul meg számolni.
86
I 2014.11.7.
Egy anyának a képe van előttem, aki Máriapócson felemelte gyermekét, hogy a Szűz
Anya képét láthassa. Időnként lelkünk édesanyja, az egyház is egy-egy szent ünnepén felemel
bennünket, hogy jobban megismerhessük az ünnepelt szent életét.
Vannak a hazának, a tudománynak, a művészetnek, a sportnak hősei. A szentek az
egyház hősei. Megmutatják, hogy az életnek van értelme, célja, tartalma. Ki lehet szent?
Bárki, Szent Teodot kocsmáros, Kriszpin cipész, Izidor földműves, Fokász kertész, Zita
cselédlány volt.
84
I 2014.11.11.
Ha az ember belép egy olyan görög katolikus templomba, ahol ikonosztázion is van, akkor
a középső, királyi ajtó felett jobbra, Jézus életét látja ábrázolva születésétől kezdve a templomba
való bemutatásán, halálán és feltámadásán keresztül a mennybemeneteléig. Balra pedig a Szűz
Anya életét ábrázolja, a születésétől egészen a mennybe felvitetéséig. Jobb oldalon tehát a
Megváltónak a baloldalon pedig annak az életét látjuk ábrázolva, akinek legszorosabb kapcsolata
volt a Megváltóval: Nemcsak biológiai kapcsolat, hanem szellemi kapcsolat is.
84
I 2015.3.25.
A talentumokról szóló példabeszéd értelme akkor tárul fel előttünk, ha figyelmünket a harmadik szolga
összpontosítjuk. Ez nem tett semmi olyat, ami jog szerint kifogásolható lett volna. Elrejtette a rábízott összeget,
hogy majd hiánytalanul visszaadja, szint még gondosabb is volt, mint a másik kettő. Akiket utólag csak a siker
igazol. Valójában nem is a restség miatt korholja és bünteti meg a hazatérő ura, hanem azért, mert helytelenül
gondolkodott róla. Féltem tőled, mert szigorú ember vagy. ezt a mert a félelem vezette, nem a bizalom. - A másik
két szolga nem szorgalmasabb, hanem bátrabb volt nála. Szinte könnyelműnek is mondhatnánk őket, hiszen
kockázatot vállaltak, a gazdájuk kontójára. Ebből látszik, hogy ők bízik a gazdájukban, ezért nem bénította meg őket
a felelősségtudat, s ezért kaphatnak most dicséretet.
83
I 2014.11.11.
Az emberi természet egyik legszebb tulajdonsága, hogy tudni akarunk, van bennünk tudásvágy. A legtöbb
ismeretünket a szemünkkel, a látásunkkal szerezzük meg. Szemünk a tudás ablaka. Ezért érthetjük meg a
vakot, aki egész életét sötétségben tengette, nem láthatta a felkelő napot, a rózsa színét az emberek arcát.
Csak a fülével tájékozódott.
80
I 2014.11.11.
Minden évben megünnepeljük Illés próféta ünnepét., hogy egyéniségéből merítsünk
lelki erőt. Akkor lépett fel, amikor Ácház király feleségül veszi Izabelt, a pogány királylányt,
aki magával hozta a szomszéd országból a pogány vallást és udvartartást, s a bán felüti fejét.
Ekkor küldte el az Úr Illés prófétát.
79
I 2014.11.25.
A tengeren levő hajósok időnként figyelik és ellenőrzik, hogy vajon jó irányba hald-e a hajójuk. Mert
ellenőrzés, irányítás nélkül a hajó eltér a helyes úttól, iránytól. Így van ez az ember életében is. Állandó
figyelés, ellenőrzés nélkül az ember eldeformálódik, élete vak vágányra terelődik. Ennek az
ellenőrzésnek, a helyes irányba való visszatérésnek asz ideje a nagyböjt. Meg kell vizsgálnunk
magunkat, hogy Krisztus szellemében élek-e, s összeszedni magunkat, hogy a hibáinkat kiigazíthassuk, s
javulásunkat elősegítsük.
78
I 2015.3.9.
Az Emberfia nem azért jött, hogy neki szolgáljanak, hanem hogy ő
szolgáljon, és váltságul adja oda életét.”
A mai evangéliumban Jézus inti a tanítványokat és minket is, hogy köztünk ne úgy legyen, mint a világban,
hanem aki nagyobb akar lenni, az legyen szolgáéi mindenkinek, aki első akar lenni, legyen mindenkinek a cselédje.
És Jézus ezt nem csupán kéri, hanem a példát is ad erre, sőt akt kell mondani, hogy aki a Legnagyobb, az szolgál.
Az Isten is szolgál Őbenne.
77
I 2015.3.25.
Hozzá vagyunk szokva, hogy ha valakit, hogy ha valakit megkérdezünk, akkor az nyomban válaszol is
nekünk. És ha valakit hiába kérdezünk és csak hallatlanra veszi hozzá intézett szavaimat, azt sértőnek ítélem meg és
megalkotom a véleményem róla. Annál inkább feltűnik az ég hallgatása nekünk, mert az Úr Jézus biztatott, hogy
csak kérjünk és adatik nekünk. És rólunk veszi a példát: „Ha ti, bár rosszak vagytok, tudtok jó adományokat adni
fiaitoknak, mennyivel inkább a ti Atyátok ad jókat a tőle kérőknek.” ezért vagyunk hát meglepődve, sőt olykor
megdöbbenve, ha az ég hallgat ostromló imáinkra és nem kapjuk meg a feleletet, azt amit kérünk
Elfelejtjük azonban, hogy Isten nem csak hasonlít hozzánk, de különbözik is tőlünk. Egészen más, mint
amilyenek mi vagyunk. És Istennek ezt a Más arcát mutatja meg Jézus a kanánei asszonnyal kapcsolatban. A
kánaáni asszony nem is a maga érdekében emelt szót és nem is elsősorban testi fádalom vagy betegség
megszüntetéséért könyörgött, hanem azért, amiért Jézus elsősorban jött: hogy az ördög műávét lerontsa. De Ő szóra
sem méltatta.
74
I 2015.4.10.
Bizonyár sokan ismerik a testvérek közül Munkácsy M. Híres festményét a
Siralomházat. Egy rab betyárt ábrázol a festmény a kivégzése előtti napon. A betyár lényéből
tiltakozás árad, és az úgyis hiába minden elkeseredése. A padlón földhöz vágott imakönyv
mintha Istent okolná, hogy saját bűne miatt meg kell halnia. A kép egyik sarkában egy
kisgyerek sír, nem érti meg, mi történik, de érzi, hogy itt valami rettenetes dolog készül. A
háttérből elősötétedő őr mozdulatlansága, egykedvűsége a halál korságát,
kikerülhetetlenségét, idézi. Mindenki érzi, hogy szörnyű dolog a halállal így szembenézni.
Mindnyájan halálra vagyunk ítélve. Az emberi élet kikerülhetetlen velejárója a hall és
úgy érezzük a legnagyobb rossz, ami a földön érhet minket, az élet elvesztése. Ha valakinek a
halálhírét halljuk, elszomorodunk, sajnáljuk őt.
Dehát miért? A halottak Istenhez jutnak. Számukra megszűnik minden szenvedés,
mindörökre boldogok lesznek. Inkább örülnünk kellene, hogy már elérték örök céljukat. Miért
van akkor a sírás és a szomorkodás?
73
I 2015.3.11.
Ez az evangéliumi szakasz jelzi, hogy Jézus a gyarló embereknek hozta a megváltást. Már a bűnbocsátó
hatalom átadása is ezt jelzi, de a jelent folytatása is és Tamás magatartása is. Az evangéliumot az első század végén
írták, s akkor már a szemtanúk lassan meghaltak, az egyházban megjelentek a kételkedők, s akkor különösen fontos
volt ennek a történetnek a hirdetése. De fontos ma is, hisz asz egyháznak mindig megmarad az emberi arculata,
lesznek mindig későn jövők, lesznek távol maradók, bizonytalankodók. Tamás apostol őket képviseli, azokat a
későbbi keresztyéneket, akik már nem élnek és nem lehetnek tanúi a krisztus eseményeknek. Tamás is a többi
apostoltól elmondásából értesül, hogy láttuk az Urat, a hit tehát hallomásból ered, a látás, tapintás nem mindeninek
ill. csak keveseknek osztályrésze., de azok is boldogok, akik nem látnak és mégis hisznek.
71
I 2014.11.24.
Ha a farizeus szót halljuk, azonnal a képmutatás jut az eszünkbe. Ez azonban nem elég helyes.
Jézus korában a farizeusok komolyan, mélyen vallásos emberek voltak, akik őszintén
igyekeztek a törvényt megtartani. Szt. Pál nem a bűneit sorolja, amikor azt mondja magáról,
Benjámin törzséből származom, zsidó a zsidók közül, a törvény megtartását illetően farizeus.
Biztos, hogy az a farizeus igazat beszél. Elhihetjük, volt rá oka, hogy különbnek tudja magát a
többi embernél.
70
I 2015.3.25.
El kell gondolkodni azon, miért íródott le az a történet. Miért áll ez az asszony például elénk. Gondolom,
nektek is ez az asszony azért szimpatikus, amiért Jézusnak is az volt: elszántság, határozottság lakozott benne,
tántoríthatatlan hit. Talán nem erőltetett ide idézni Ady sorait: „Csak akkor születnek nagy dolgok, ha bátrak voltak,
akik mertek, ha százszor tudtak bátrak lenni, százszor bátraké, viharveretek Északi sarkon találtak egy ki
növényt. Micsoda élni akarás volt benne. Milyen erőbe került neki, hogy a vastag jégpáncélt áttörje, hogy fejét az
Isten napfényére kidughassa. Micsoda elszántság, erő volt benne, hogy gyökereit a mélybe dugja éltető táplálékért.
Amikor kutatás szempontjából ki akarták venni a gyökerét, nem volt olyan fúrójuk, amivel abba a mélységbe le
tudtak volna fúrni a gyökeréig. Eszembe jut az öreg halász és a tenger. Az öreg halász kiment a tengerre halászni.
Megfogta életének nagy halát, amivel sokáig küzdött. Majd nem tudta kiemelni, de oda kötötte a csónakjához, de a
többi hal elkezdte letépni a húst róla. Hadakozott, de mire kiért, már csak a nagyhal csontváza marad meg. De akkor
is kihozta. Ha mást nem, a lerágott csontvázat fel tudta mutatni. Sokszor erőfeszítéseinknek nem marad más
eredménye, csak az erőfeszítés maga. De akkor sem lehet feladni, mert azt fel tudjuk mutatni. Feladni a várost, amíg
a falakban egy tégla maradt, s van egy marék korpa, egy harapás kenyér vagy répa, addig soha! És aztán, aztán meg
mindegy. Uram, a vesztesek közé soroltál. Tudom, nem sorsom, hogy nyerjek, sem hogy abbahagytam a játékot,
Fejest kell ugranom a tóba, ha a fenekére süllyedek is végigjátszom a játékot. Létem, mindenem amim van, és ha
utolsó garasomat is elvesztettem, magamat teszem fel tétként. Hiuszem, hogy utolsó veszteségemmel én maradok a
nyertes. /Rabindrana Tagore/
69
I 2014.11.25.
Jézus egyik legszebb példabeszéde ez, amely a tékozló fiúról szó. A főszereplő az atya, amelyben Jézus az
irgalmas Istent mintázza meg. Két mozzanat ragadja meg a figyelmünket és teszi szimpatikussá az idős apát: tudja
tisztelni fia szándékát, és tudja hazavárni a tékozlót, tehát tud megbocsátani.
62
I 2014.10.31.
Akit a gonosz megszállt, az a sírboltokban lakik. ez a gerázai megszállott is a sírok felől futott Jézus elé. Ez is
sírboltban lakik. És minden gonosztól megszállott sírbotban lakik, ha sírboltja nem is néz ki úgy, mint egy
igazi sírbolt, mert nem minden sírbolt látszik sírboltnak. Vannak palotaformájú sírboltok, panelformájúak,
nyaralóformájú sírboltok. és van kunyhó formájú is, sőt putri formájú is. Mindegy. Ahol a gonoszság lakik, az
minden sírbolt.
62
I 2014.11.24.
Szent Ágostontól kezdve sok megtérő leírta már lelki átalakulását, megtérését, Kivétel nélkül
mind azt vallotta, hogy Isten kereste őt meg, nem ő az Istent. Legföljebb az ember csak annyit tesz
hozzá, hogy nincs nyugalma. Mint Szent Ágoston is írja: Magadnak teremtettél Uram és nyugtalan a
szívünk, míg meg nem nyugszik benned.
58
I 2014.10.31.
Az ószöv. b. J. korában volt egy felfogás, egy téves nézet, hogy a jólét az Isten
kegyelmének a jele. Ha valakinek rosszul megy, az meg Isten büntetése. Még ma is él ez a
nézet az emberekben, kérdezik, ha baj éri őket, mivel érdemeltem ezt ki. Ezzel a hamis
nézettel szál szembe Jézus, amikor azt mondja: Isten a bensőt nézi.
58
I 2014.11.11.
A próféta hangja olyan jót tesz a világban, mint az üde tavaszi szél, ha egy
agyondohányzott, elhasznált levegőjű szobába a kitárt ablakon betér. az emberek
felfrissülnek, mindenki mélyebben lélegzik és feléled.
Ilyen volt Illés próféta is a maga korában. Kevese tudunk róla, de egészen bizonyos,
hogy az üdvösségtörténet egyik legnagyobb embere volt, aki a Biblia szerint úgy égett, mint a
tűz.
57
I 2015.3.25.
Fauerbach, német materialistafilozófus azt mondta, hogy asz ember abból áll, amit megeszik. Ezzel akarta
megsemmisíteni minden „idealista”, emberi természeten túli, vallásos elgondolást.
Valójában pedig akaratán kívül egy mély vallási igazságot fejezett ki az emberről. Hisz a Bibliai teremtés
leírása is az embert éhes lénynek mutatja be, az egész világot pedig mint az ember táplálékát. Az első fejezetben az
Isten meghagyta az embernek, hogy sokasodjék, uralkodjék a föld felett, a táplálékát a földből vegye. „Nézzétek,
nektek adok minden növényt a földön, mely magot teremt, és minden fát, mely magot rejtő gyümölcsöt érlel, hogy
táplálékotok legyen.” Az embernek, ha élni akar, enni kell. Testébe kell fogadnia a világot, és saját testévé és vérévé
változtatni át.
53
I 2014.11.24.
Az első tekintetre alighanem igazat adunk Nitschének, és másoknak, akik azt mondják, hogy a kereszténység
megakadályozza az ember önkifejlődését és kiteljesedését. hiszen önmegtagadásra és önmegalázásra buzdít
bennünket, és arra kér, hogy magunk sikereit és vívmányait ne tartsunk számon. Mint a mai példabeszédben
példaképül állítja elénk a mellét verő és a magát nem értékelő vámost. Viszont elmarasztalja a mégiscsak sokat
megtevő és eredményeket felsoroló farizeust, aki amellett, hogy sok figyelemre méltó dolgot tett, nem volt olyan
szomorú bűnök rabja, mint a vámos is. És Jézus elvként ki is mondja: Aki magát felmagasztalja, megaláztatik. Aki
pedig magát megalázza, felmagasztaltatik. Hát olyan nagy bűn az, hogy eredményeinknek tudatában vagyunk?
50
I 2014.10.31.
A mai vasárnapon egy nagyon aktuális, nagyon időszerű példabeszédet mond el nekünk Krisztus az
Egyházon keresztül. Nagyon ránk illő ez a példabeszéd. Ráismerünk mind a dúsgazdagban, mind, pedig a szegény
Lázárban gyarló önmagunkra. Önmagunkat látjuk mind a dúsgazdagban, mind, pedig a szegény Lázárban.
Gazdagok vagyunk, mint a példabeszédbeli dúsgazdag és szegények is vagyunk, mint Lázár.
50
I 2014.11.7.
Öreg földünk minden tavasszal megújul. A természetfölötti rendben vagyis az Istennel
való viszonyunkban is volt egy tavasz, amikor az Úristen elküldte angyalát Máriához, hogy a
második isteni személy általa emberi testet vesz magára. Jézus hozta elé az új életet.
49
I 2015.3.9.
Gyerekeknek: Jé, van táskám, van új ruhám, új köpenyem. Ezt mindig észreveszed, de azt már nem
tudod, hogy erre szüleid már régen spóroltak, esetleg túlóráztak, később jöttek haza azért, hogy legyen új
táskád, ruhád, köpenyed.
48
I 2014.10.31.
Nagyon figyelemre méltó a mai evangéliumi szakaszban ennek az asszonynak a hite, aki Jézusnak legalább a
ruhaszegélyét akarta érinteni és ebben gyógyító erőt vélt. Nem igényelte Jézus csodatevő szavát. Még azt sem, hogy
tekintetét rávesse. Arra pedig gondolni sem mert, hogy csodát sugárzó két kezét végigsimítsa homlokán. Tehát
semmit nem igényelt, hanem, megelégedett ruhaszegélyének érintésével. A ruhaszegély nem volt a ruha
legdíszesebb része, hisz hozzátapadt a föld, a por szennye. Mégis hite, hogy a ruhaszegélyen keresztül
megtapasztalja Jézus istenségét és gyógyító erejét.
47
I 2015.3.10.
A mai napon arról hallottunk, hogy asszonyok siettek Jézus sírjához és arról panaszkodtak,
hogy kővel van elzárva Jézus sírja és ki hengeríti el a követ.
Ma is sóhajtozunk, hogy sok emberben nagy kövek zárják sírjába Jézust. Mik ezek a kövek?
A lustaság, a közömbösség, a bűnök, közfelfogás, a munkahely, szenvedés, betegségek, vagy
a jólét kövei takarják be az emberek lelkeiben Jézus a sírba. A statisztika szerint ma is a
szegény emberek közül kerülnek ki a vallást gyakorlók!
44
I 2014.11.7.
A mai reggeli zsolozsma szerint Krisztus egyházának főpásztorait és világítói Nagy
Szent Bazil, Szent Gergely és Aranyszájú Szent János egyházatyákat ünnepeljük.
E szertartásunk evangéliumában Jézus szavait hallhatjuk, hogy ő a jó Pásztor. Együtt
él nyájával a 23. zsoltár szavaival zöldellő rétekre, nyugalom vizéhez és az igaz úton tereli
nyáját. Amikor elment ezt a feladatot átadta utódainak. Ilyen pásztorok voltak azok is, akiket
ma ünnepelünk.
44
I 2014.11.6.
Elpusztíthatatlan ösztön munkálkodik az emberben egy jobb, szebb jövő felé. Már a
gyermek elrugaszkodik a valóságtól, és álomvilágost építi fel magának, terülj-terülj
asztalkámmal, kacsalábon forgó várral, és százszorszép királylánnyal. De a felnőtt sem,
elégszik meg a valósággal. A művész felveszi a való világ jelenségeit és átváltoztatva lefesti,
szoborba faragja, avagy dallamba, táncba szépíti. Az írók, a költők, filozófusok szavakkal,
gondolataikkal, a technikusok pedig műszaki eszközökkel akarják szelídíteni a jelent.
Űrhajósok, utazók, egy új világot akarnak feltárni, az emberiség számára. Csak a jelenre
összpontosítani magunkat embertelen dolog. az ember nem tud jövő nélkül élni, mindenkinek
szüksége van a reményre, valami jobbra, szebbre. A remény fölmelegíti a szívet, a tavasz
melege és ígérete él benne.
43
I 2015.4.10.
A városok kapuja sok boldog és megrendítő találkozások helye. Ilyen volt Naim városának kapuja is, egy
megrendítő találkozást ír le a szent evangélium. A temetés mindig szomorú, de ha felnőtt ember, halott szüleit
temeti, akkor szomorúsága asz élet rendje szerint van. Itt azonban anya gyászolja gyermekét, aki az életbe ringatott.
És ez az anya ráadásul özvegy.
Jézus idejében igen kemény volt az özvegyek sorsa. Mivel a nőnek egyetlen emberi rangja, érdeme az volt,
hogy gyermeket szülhetett és nevelhetett, ha megözvegyült, elvesztette ezt az egyetlen lehetőségét és az özvegység
szégyenével, megbélyegezték, mint akinek egyetlen feladata sincs már az életben. Az egyedül maradt asszonynak,
férje halála után az elhunyt férj családjában kellett maradnia. Az apajogú társadalomban, férje elvesztése után az
asszony helyzete reménytelenné vált. A férje életében a férjének volt alárendelve, az ő képviselte, ha meghalt a
férje, akkor a fiúgyermekek képviselhették őt. De ha az sem volt, csupán szolgáló lehetett volt férje családjában,
ahol éppen csak megtűrték.
43
I 2014.11.6.
Rögtön a Szentírás első lapján olvashatjuk: 'Így szól az Isten: Legyenek világító testek
az égbolton, s válasszák el a nappalt az éjszakától. Ezek határozzák meg az ünnepeket. a
napokat és az éveket, Miután ezek lettek Isten látta, hogy ez jó.
Az idő tehát Isten műve. Az ember számára nem csupán a pillanatok szürke
egymásutánisága, hanem egy lehetőség, sőt inkább feladat, hogy bekapcsolódjunk Isten
életében. Ennek az egyik eszköze az egyház közös imája. A liturgia.
41
I 2015.3.25.
A Szentírás - ha szabad így mondani - divatba jött. Emlékszem, amikor a háború után kiadták
először a Szent István társulatnál 30 ezer példányban, már előjegyezésben elfogyott, s azóta
kb. 1 millió példány fogyott el.
Hogy is olvassuk a Szentírást, ha egy-egy történetet hallunk belőle, hogy is
értelmezzük? /elmondom, hogy amikor én hittanra jártam, hogyan tanultam s hogyan szedjük
ki a mondanivalóját?
1. A Szentírásnak, s miden egyes részének ennek a most hallott résznek is a lényege,
hogy Isten beleállt a történelembe, megszólította az embert, és azt kell megfigyelnünk, milyen
is ez az Isten, hogyan bánik az emberrel. S ez a lényeg. Sokan egy kis lélektani erkölcsi
levezetést adnak és kész, mintha a Bibliának az volna a célja, hogy az emberről beszéljen, a
mi életünkről. A Szentírás arról beszél, hogy milyen az Isten, és ebből már következik, hogy
milyen legyen az ember, s ahogy ő viszonyul abból következik, hogy én hogyan viszonyuljak
Hozzá.
40
I 2014.10.31.
A keresztény ember sokszor kerül dilemma elé, mennyire különüljön el a világtól, mennyire tegye magát
függetlenné, és dolgozzon az üdvösségén, elgondolkodva azon amit Krisztus mondott: „ Aki utánam akar jönni,
tagadja meg magát, vegye fel keresztjét és kövessen engem”. De Krisztus azt is mondta, hogy „Úgy szerette Isten a
világot, hogy egyszülött fiát adta, hogy mindaz, aki őbenne hisz el ne vesszen, hanem örök élete legyen.”
37
I 2015.3.17.
Állandó problémánk a szenvedés. Mire való a szenvedés, a betegség. Kielégítő magyarázat
nincs rá. Néhány szempontot azért tudunk mondani.
1. A szenvedés első értékben gyümölcse a kérdezés, a felocsúdás egy bizonyos
kábulatból, érteni akarás. Van ijedt, csodálkozó, kétségbeesett, vagy káromló nagy ”miért”.
Mindenkinek elsősorban magának kell erre választ adni.
Szűk látókörre vall, ha azt mondjuk nincs benne megoldás, igazság. E földi életben
valóban nincs. De túl kell látni a földi életen. A lét nem csak néhány évtized.
Pascal: Nem tudom, mi van hasznomra, az egészség vagy a betegség, a gazdagság
vagy szegénység, vagy bármi más.
33
I 2014.11.25.
Holnap kezdődik a nagyböjt, a bűnbánat különösen megszentel időszaka. Kétféle bűnbánat
van. 1. A tékozló fiú, bűnbánata, amikor a mocsokban, piszokban, a bűnben rádöbben az atyai
ház tisztaságára. Ránéz az Atyára és érzi, hogy ő mennyire más. Ahogy Péter rátekintett
Jézusra a főpap udvarában és bánatra indult, hogy ő mennyire más, mint Jézus.
2. A második fajta bánat, ami tulajdonképpen nem is bűnbánat, nem rossz tetteinkhez
mérjük magunkat, mert azok nincsenek, hanem közelebb húzódunk Istenhez. Ez is elindulás
Isten felé, de nem a bűnből, hanem a jelenlegi állapotomból, ahogy vagyok. Ahogy a hegyre
menet egyre feljebb kerülök. Növekvő istenismeret, növekvő feladatokat ró rám, növekvő
eszméim köteleznek, le vagyok maradva ahhoz képest, ahol kellene lennem.
32
I 2014.11.25.
"Nem emel fel már senki sem, belenehezültem a sárba, Fogadj fiadnak, Istenem, hogy ne
legyek kegyetlen árva."
Van-e fönségesebb pillanat az ember életében, mint amikor magába száll, fölkel és
elhatározza, hogy visszatér Istenhez, az Atyához. Ekkor a bűnös máz összedől, s romjain új
fénylő világ keletkezik. Új utak bontakoznak ki, új jövő válik lehetővé.
27
I 2015.2.19.
Amikor a világhódító Nagy Sándor bevonult Jeruzsálembe, a város határában a főpap várta őt. A
pogány
Nagy Sándor leborult előtte. Azt mondta: Nem előtte borulok le főpap, hanem azelőtt, akinek a neve a
sapkádra, a kalapodra van írva. Tudjuk azt, hogy a zsidó főpap sapkájára Isten neve van felírva. Nagy
Sándor annyira tisztelte Isten nevét, hogy leborult előtte: ott, ahol látta Isten nevét leírva. - Igen! - A név
nagydolog. Akit szeretünk, annak a nevét féltve és szeretettel ejtjük ki. Kölcsey Ferencről tudjuk,
sohasem nősült meg, de egyszer szerelmes volt. Írt néhány szerelmes verset kedveséhez, de annyira
szerette ezt a hölgyet, hogy nevét nem merte versében leírni.
27
I 2014.11.11.
Isten kegyelméből keresztény vagyok, tetteim szerint nagyon bűnös, hívatásom szerint hontalan vándor.
Helységről helységre vándorlok, hátamon egy zsák kenyér., mellemen a Szentírás. Így mutatkozik be ennek a
nemrég megjelent kis írásnak a hőse, aki elindul, mert hallja az egyik misének az olvasmányában Pál apostol
figyelmeztetését, hogy szüntelenül kell imádkozni, és nem tudja, hogy hogyan lehet szüntelenül imádkozni, amikor
annyi minden mást is kell tenni az embernek. Ás ez az ember, vándorol, míg elér egy kelkivezetőhöz, aki
megmagyarázza neki, mint is jelent szüntelenül imádkozni.
25
I 2015.3.11.
Jézus korában Palesztina 200 km hosszan terjeszkedett el a tenger partján. ez a terület is három részre oszlott,
északon Galilea, Délen Júdás, a kettő között pedig Szamária. Ha valaki Galileától Júdeába ment, ha nem aakrt nagy
kerülőt tenni, akkor Szamárián kellett átmennie. Ez három napi gyalogút volt, amit a hívő zsidók közül sokan meg is
tettek, mintsem hogy Szamárián menjenek át.
21
I 2015.3.17.
A mai evangéliumban arról hallunk, hogy Krisztus kiűzte az ördögöt a megszállottból, . Hol betegeket
gyógyít, hol halottakat támaszt fel, hol a vízen jár, máskor bűnöket bocsát meg. Lépten, nyomon megnyilvánul
istensége. Egy hasonlat talán megvilágítja. Ha kezünkbe veszünk egy luftballont, amiben van egy kis levegő, hiába
próbáljuk belepréselni, nem megy. Ha itt nyomjuk, ott kibuggyan, ha ott nyomjuk, itt buggyan ki. Így van Krisztus
emberségében az istensége is. Kinyilvánul. Akik találkoztak vele, érzik, hogy benne felülről jövő erő működik.
Érzik, hogy ő több mint ember, benne Istennel találkoznak. De nemcsak arról vannak meggyőződve, hogy benne
Istennel találkoznak, hanem arról is meg vannak győződve, hogy a Krisztussal való találkozás után ők is olyan
dolgokra képesek, amit addig nem tudtak megtenni. Krisztussal való találkozás képesíti őket olyan életre, amire
addig nem tudtak eljutni. Krisztus erejével képesek hirdetni az evangéliumot, és ezt az erőt tovább tudják adni, és a
feltámadt Krisztus közöttünk van.
19
I 2015.3.30.
Jézus figyelmeztet bennünket, hogy nézzétek a mezük liliomait. a virágok tejhát üzenetet hordoznak. És ha
most ősszel széjjelnéznénk ilyen szempontból, igencsak elcsodálkozunk. Mert mit látunk? A fák leveleiket
hullajtják, a természet aludni készül télire, de virágok pazar színekben virágoznak, szinte bravúrosan felelnek az ősz
elmúlása ellen. Erőlködnek rémülten. Utolsó erejüket szinte a végsőkig feszítve, torkukban a halálos rémület
görcsével, de mégis felszabadultan, könnyedén diadalmasan pompáznak a virágok.
A mai evangélium ilyen remeklésre, bravúrra kér. A világgal szemben mi szeressük ellenségeinket, ha
megütik jobb arcodat, tartsad oda a balt is, s ha elveszik a köpenyedet, adjuk oda a köntösünket is. Győzzük le
magunkat, érzéseinket-. ahogy a virágok pompáznak ősszel, szembeszállnak az elmúlással, a természet
haldoklásával, úgy kell szembeszállnunk a közgondolkodással, ösztöneinkkel, és tegyünk jót azokkal akik nekünk
rosszat tesznek.
19
I 2015.3.17.
Állandó problémánk a szenvedés, a betegség. Kielégítő magyarázat nincs rá. Néhány szempontot azért tudunk
mondani.
1. A szenvedés első értékes gyümölcse a kérdezés, a felocsúdás egy bizonyos kábulatból, érteni akarás. Van
ijedt, csodálkozó, kétségbeesett, vagy káromló miért. Mindenkinek elsősorban magának kell erre választ adni.
Szűk látókörre vall, ha azt mondjuk, hogy nincs benne megoldás, igazság. E földi életben valóban nincs. De
túl kell látni a földi életen. A lét nem csak néhány évtized.
Paskal: Nem tudom, mi van hasznomra, az egészség vagy a betegség, a gazdagság vagy a szegénység. vagy
bármi más.
14
I 2015.3.17.
„Úgy világoskodjék a ti világosságtok az emberek előtt”
Bizonyára tapasztalhattátok már itt a templomban borús, felhős vasárnapon, amikor egy pillanatban a felhők
közül a nap fénye kitör, s hirtelen beárad az ablakon. S egy pillanat alatt szinte más lesz a hangulat, a templom
levegője, a miseruhák színe. Majd egy pillanatban a felhők újra elzárják a napsugarat és minden olyan komorrá,
változik ismét. Vagy kora hajnalban, amikor szinte egyik percről a másikra előbukkan a nap. Ezt az élményt,
melyben mindnyájan részesültök már bizonyára, szépen írja le Tóth Árpád vesében., amikor egy sötét, szennyes
hajnalban boldogan észleli, ahogy versében írja, hogy egyszerre két tűzfal között kigyulladt a keleti és váratlan
zsarátja, és minden üvegre száz napocska hullt. S az aszfalton szerteszét gurult a végtelen fény milliom karátja.
Bűvölten állt az utcán.
0
I 2015.4.3.
Jó ötlet a Szentírás egy-egy részletének elolvasása, vagy memoriter, tanulja meg a szeretet-himnusz egy-két sorát, a szeretet türelmes. nem féltékeny, nem kérkedik stb. vagy az egészet. De lehet Máriáról szóló részek kikeresése, május okt. hónapban. Zarándoklat, ha a városba jár menjen el egy-egy templomba adorálni, vagy egy közeli kegyhelyre, Máriaremetére, Makkosmáriára, vagy egy-egy hétköznapi misére. Nagyon jó ötlet, hogy mondasson misét egy-egy szül. névnap alkalmából. /Leszoktak az élőkért való misemondásáról/.Köszöntse fel egy szentmisével gyerekeit, feleségét. De ki kell kötni, hogy ne nála mondassa a szentmisét. A látszatát is elkerülve, hogy a pap saját magának misemondási lehetőséget. Küldjön egy kis pénz pl. Böjte Csabának, vagy egy-egy jótékonysági intézmények. Vigyen a feleségének egy kis virágot, vagy vigye el vacsorázni. Adjon valakinek egy kis pénzt ajándékot, de lehetőleg névtelenül. Nagyon jó, ha a penitencia egy mezőn helyezkedik el. 10 napon keresztül mondjon el mindennap egy miatyánkot, vagy más imát. Imádkozzon egy hétig mindennap egy imát magyar hazánkért. Vagy az imakönyvből imádkozza el egy ideig mindennap az ellenségeinkért való imát, de a jótevőkért is lehet imádkoztatni. Nagyon jó, ha feleségéért egy hiszekegyet, gyerekeiért egy miatyánkot, az unokáért egy-egy üdvözlégyet három napok vagy x napon keresztül. Ha elfelejti, akkor másnap kétszer ugyanezt. Ahol veszekedett a feleségével, csókolja meg a földet. Dicsérje meg x-szer a feleségét, köszönje meg az ebédjét, vegye meg a kedvenc sörét, töltsenek, egy napot kettesben, ha valakiról rosszat mondott, mondjon tízszer jót róla. Pozítiv pletyka, nagyböjtben csak jókat mondunk egymásról, szóljunk rá aki ezt nem teszi, csak jót, csak jót, nagyböjt van. Majd még fogok írni penitenciákat, csak most ennyi jutott eszembe, a Pócsi menetről majd telefonálok, előre is köszönöm.
0
I 2015.3.17.
Ordít a szegény vak: Uram, Jézus Krisztus, Dávid fias könyörülj rajtam. - Jézus és kísérete megy. Szólnak az
apostolok: ne ordíts! Hadd vonuljon el a mester és kísérete. - Hadd haladjon az útján, saját ügye után. - sokszor
vagyunk így mi is a betegekkel, elmaradottakkal. Csitítjuk őket, hogy a mi ügyünk az, hogy haladjunk előre.
De Gaule tábornoknak volt egy szellemi fogyatékos gyereke. Amikor eltemették, a temetőből visszajövet
mondta: Itt végre az én lányom olyan lesz már mint a többi! Igen! Vannak, akik Isten árnyékában születnek.
Hányszor elmondják a zsoltárossal: Istenen, Istenem, miért hagytál, el engem! Milyen nehéz lehet elmondani nekik a
miatyánk kérését, legyen meg a te akaratod! Nincs magyarázat életükre, életük alkalom, hogy bemutassák, hogy
Istent lehet így is szeretni, nekünk pedig, hogy segítsünk rajtuk Mindenben át kell éreznünk Isten mindent átölelő
szeretetét. Úgy bánik velünk az Isten, mint fazekas az edényeivel, egyik edényt dicsérte, másikat puritánra csinálja,
egyik embert ellátja derűvel, leleménnyel, gondtalansággal, másik emberre rárakja a világ fájdalmát, gondját és
bánatát. Megvan a szerepe a napsugárnak és a sötétségnek...vannak csillagok.....hatalma alatt álló emberek vagyunk,
hányszor elvehetnénk, a gondok és fájdalmak közepette, de mindig át kell éreznünk Isten szeretetét.
0