I 2014.11.25.
A mai ev. szakasz címéül az emberek azt szokták mondani, hogy ez a szakasz a
tékozló fiúról szól, hol ott inkább a mennyei Atya szeretetéről szól, ez a történet főszereplője
maga az Isten. Ez a szakasz tele van, Istenről szóló kinyilatkoztatásról, Jézus itt inkább a
mennyei Atyát mutatja be, mint az embert, azt inkább mellékesen látjuk meg, hogy kik
vagyunk.
103
I 2014.11.25.
A mai vasárnapot az anyaszentegyház a tékozló fiúról elnevezett vasárnapnak nevezi. Mert a
tékozló fiúról szóló történetet olvastatja fel az evangéliumból, holott ez a történet nem annyira a tékozló
fiúról szól, hanem az atyáról, nem annyira az emberről, hanem az Istenről szól, hogy milyen a mi
mennyei Atyánk, és csak mellékesen szól az emberről. A történet főszereplője az Atya, hogy ilyen
Istenünk van.
95
I 2014.11.25.
K. T.! Szent Lukácsnak, "az irgalmasság evangélistájának" a legszebb példázatát hallhattuk most.
Jézusnak ez a példabeszéde épp abban a pillanatban kapja el az embert, amikor dacosan elfordul Istentől
és a maga útját járva, igyekszik az "elpártolás" birodalmába. De a történet nem elsősorban egy fiú
tékozlásáról szól, hanem inkább az atyjának a pazar szeretetéről. Az evangélium tragédiát ír le, nem
tanmesét ad elő a csavargás átkáról, hanem azt mutatja be, hogy a mennyei Atya mindig vár és
visszafogad minket.
63
I 2014.11.25.
Az iménti evangélium nagyon érzékenyen érinti életünket. Ha nem fordítunk nagy figye1met életünk
lényegére, akkor azon kaphatjuk magunkat, hogy a világ reklámaival, ügyesen átprogramozza
vágyainkat, meghamisítja azokat, s egy idő után már olyan dolgokról ábrándozunk, melyeket
korábban talán elfogadhatatlannak, életrombolónak ítéltünk. S az ábrándozásunk könnyedén túllépve
el is indulunk a távoli ország csillogó fényei útján. S talán ma is ezen az atyai háztól távolodó úton ér
bennünket utol Jézusnak ez a példa beszéde. Az Isten hagyja, hogy mi is járjunk a távolodó úton, de
azért rajtakap bennünket,- hátha megfordulunk.
63
I 2014.11.25.
Jézus egyik legszebb példabeszéde ez, amely a tékozló fiúról szó. A főszereplő az atya, amelyben Jézus az
irgalmas Istent mintázza meg. Két mozzanat ragadja meg a figyelmünket és teszi szimpatikussá az idős apát: tudja
tisztelni fia szándékát, és tudja hazavárni a tékozlót, tehát tud megbocsátani.
62
I 2014.11.25.
K. T! Nagyböjt előtt évről évre fölelevenedik előttünk az atyai házból távozó tékozló fiú képe.
Szinte magunk előtt látjuk dacos követelődzését, iszonyú fényűzését, s talán még rossztársaságát is.
Történetét hallva már alig várjuk a nagy fordulatot, a bűnvallomását: „Vétkeztem az ég ellen és
teellened!". Egy valamit viszont könnyen elfelejtünk: hogy a tékozló fiúval együtt mi magunk is
elhagytuk az atyai házat, hogy mi is ott voltunk züllött társaságában, a magányában. Lehet ugyan, hogy
nem fizikailag emigráltunk, nem térben szakítottunk az otthonnal, hanem "csak" lelkileg száműztük
magunkat, mint a báty. De zsolozsmánk éneke szerint a száműzetést mindnyájan megtapasztaltuk
"Babilon folyóvizei mellett, ottan ültünk és siránkoztunk." Egy bűnei miatt száműzött közösség
siralmait, egy egész népnek a vallomását énekeltük el ma reggel. Ha végre belátnánk ezt a siralmas
állapotunkat számunkra is a bűnvallomás, maradna: "Atyám, vétkeztem az ég ellen."
46
I 2015.5.11.
Ez az evangéliumok legpáratlanabb mélységű, legtöbbet idézett példabeszéde. A cím a
fiúra utal: elmenetelére, könnyelműségére, elbizakodottságára, lesüllyedésére, bűnbánatára,
hazatérésére. Biztos, hogy ez az élettapasztalat is része az evangéliumi példabeszéd
üzenetének, az igazi tartalma azonban az Atya egészen szokatlan lelkületének feltárása. Az a
szeretet, melyet a kisebbik fiú felelőtlen könnyelműsége, illetve a nagyobbik fukarsága még
inkább kiemel.
45
I 2014.11.25.
K T! Egy embernek két fia volt. A fiatalabbik azt követeli Atyjától, hogy azonnal adja ki a jussát
az örökségből. Ez a mondat számunkra csak a történet kezdetét jelenti, de ha megállunk ennél a
mondatnál, és megnézzük mit is jelentenek a szavak, megborzadunk. Atyám add ki... Ez azt jelenti, hogy
Atyám, add ki nekem itt és most, ami mindenképpen az enyém lenne, ha meghalnál. A magam életét
akarom élni, te utamba állsz. Nem tudok várni, amíg meghalsz, mert akkor már túl idős leszek ahhoz,
hogy élvezni tudjam, amit a jólét és a szabadság hozhat nekem. Légy hát halott! Számomra többé nem
létezel. Felnőtt vagyok és nincs szükségem apára. A szabadság az, amit akarok. Halj meg és engedj
utamra. Ez a bűn, a fiatalabbik fiú, és a mi bűnünk lényege. Mert mi is így beszélünk az Atyához.
Nyájasan, de naiv kegyetlenséggel, amikor titkon azt követeljük tőle, hogy adja meg mindazt, amit
adhat: életet, egészséget, testi erőt, szellemi tudást és tündöklést, a szükségesnél egy kicsit több anyagi
jólétet. S amikor ezt az Isten felkínálja, azonnal elvesszük tőle, hogy elherdáljuk, és róla, az
adományozóról teljesen megfeledkezzünk. Ugyanazt a lelki gyilkosságot követjük el az Isten és az
emberek iránt, mint ez a tékozlónak nevezett fiú. Miután elvettük az Istentől és az emberektől amit adni
tudtak nekünk, akkor hátat fordítunk nekik és elhagyjuk. Ez a bűn, a szeretet meggyilkolása.
38
I 2014.11.25.
KKT! Nagyböjtre való előkészületünk harmadik vasárnapján a tékozló fiúról szóló
példabeszédet hallottuk. Ebben a példabeszédben, és a belőle táplálkozó utrenyei és vecsernyei énekekben
a bűnbánat úgy nyilatkozik meg számunkra, mint az egyes ember visszatérése a száműzetésből.
Két fiú közül a fiatalabbik kikéri az örökség neki járó részét. Ezzel egyben visszautasítja apjának
addigi gondoskodását, védelmezését és irányítói tekintélyét. S amikor megkapja az örökséget, távoli
országba megy, s ott könnyelműjen elfecsérelt" amit atyjától kapott. Nyilvánvaló, hogy Jézus azért
mondja ezt a példázatot, és az egyház is azért olvassa ma fel, hogy mi is végigjárhassuk azt az utat, ami
visszavezet az atyai házba. Meg kell találnunk ebben a példabeszédben, és a mi életünkben egyaránt azt
az emberi állapotot, aminek felismerése segíthet nekünk a visszatérésben.
32
I 2014.11.25.
Egyházunk liturgiájában állandóan visszatérő téma az a példabeszéd, amelyet Jézus az elveszett és
megkerült fiúról mondott el. Nagyböjt előtt van egy olyan vasárnap, amikor egyházunk föl is olvassa a
tékozló fiúról szóló evangéliumi példázatot, hogy minden bűnös ember helyzetére vonatkoztass a azt.
"Atyai dicsőségedtől esztelenül eltávoztam" kezdődik az aznapi konták. A tékozló fiú vasárnapjának
zsolozsmája föleleveníti a bűn által elveszített "atyai ház" minden szépségét, s egyben rádöbbent a bun
által kialakult nyomorúságunkra: "Elszakadtam tőled, végtelen jóság, és mindenféle jóság után való
éhség emészt: de most hozzád térek, könyörülj rajtam, Krisztusom! "
30
I 2014.11.25.
Keleti egyházunk liturgikus életében csodálatos pedagógiai érzékkel vezet bennünket a nagyböjt felé, hogy majd a szent
időben igazi bűnbánatot tartva, megtisztultan mérhessük el a Húsvét szent napját, fényes ünnepét. A nagyböjtre előkészítő vasárnapok
között ma a tékozló fiúnak az evangéliumban egyedülállóan szép, talán a legszebb történettel irányítja figyelmünket a bűnre és a
bűnbánatra. Csodálatosan gazdag tartalmából most egyetlen szempontra irányítjuk a figyelmünket: a bűnre. A tékozló fiú bűnt
követett el, mert nem az atyja elgondolását követte, hanem saját ösztöneit. Így a bűn útjára lépett.
25
I 2014.11.25.
K.T! A tékoz1ó fiú elment otthonról. Lényeges a jelző hogy ez a fiú tékoz1ó, mert tékozlásának,
ismeretében tudunk igazán örülni a megbocsátás nagyszerűségének. Lényeges is, hogy elment, mert
távozásában ott rejlik a visszatérés előlegezett öröme. De semmivel sem kevésbé lényeges a kifejezés
harmadik része: otthonról, hazulról ment el. Egy olyan otthonból, amely visszavárta. Egy olyan
otthonból "amelynek ajtaja nyitva maradt távozása után, s ennek a nyitott ajtónak köszönhető, hogy e
példabeszédnek is, meg valamiképp egész életünknek is lényeges mozzanata lehet: a hazatérés.
24
I 2014.11.25.
/Lk. 79. szk./ Az Ókori Itáliának a legdélibb részén görögök éltek valamikor. Vezérüket
Zalankásznak hívták. Igen nagy méreteket öltött a nép köré az erkölcstelenség, ezért törvényt hozott
Zalankász: akit tetten érnek vakítással büntessenek. De mi történik? Az első, akit tetten érnek, a király
fia. Mit tegyen? Atyai szeretete végül megtalálta a megoldást. Egyik szemét odaadta a fiának. A fiúnak a
jobb szemét, és saját magának: a bal szemét szúratta ki. Milyen nagy lelkiismeretfúrdalást, és mily nagy
fájdalmat jelenthetett ez a bűnös fiúnak további életében, állandóan látni atyja kiszúrt szemét?!
- Ugyanakkor állandóan figyelmeztette: az ő bűnére, s atyja igen nagy szeretetére.
- Nos, ilyen szerepet tölt be ez a Krisztusi példabeszéd is amit ma hallottunk: á1landóan figyelmeztet
saját bűnös voltunkra, és az Atya végtelen szeretetére. Ma 4 gondolat átgondolásával szeretném fenti
állításomat igazolni.
23
I 2014.11.25.
K. T.! Amikor Jézus, a mi urunk a földre lépett, mélységes téli éjszaka vette körül az egész
emberiséget. Nem külső, természetben lévő éjszakára gondolok, hanem arra a lelki sötétségre,
mely a szíveket körülvette. Nem hiányzott akkor sem a világból a gazdaság. Még akkor sem
ha százezrek éltek rabszolga sorsban. Volt pénz háborúk viselésére éppúgy, mint korszerű
kövesutak vagy fürdőszobák, vízvezetékek készítésére. Nem hiányzott a külső pompa és
ragyogás, főleg a császárok életéből. Virágzott a kultúra, művészet és tudomány is, oly
annyira, mint sohasem azelőtt – talán – mégis az emberek a ”halálárnyék” tartományában
ülőknek számítottak, a zsoltár szava szerint, s ahogy énekeljük is karácsony éjfélkor: ”a
halálárnyék tartományában ülőknek világosság támada” – Mi hiányzott hát, Testvéreim!
Hiányzott az Isten szeretete és az ennek megfelelő élet! Az emberek messze futottak Istentől,
messze ívben elkerülték a jó utat, a helyes életet. Egyszóval: Istentől távol éltek, ezért borult
hideg, sötét éj akkor a világra.
20
I 2014.11.25.
E példabeszédet így ismerjük: A tékozló fiú története. De ha jól meggondoljuk, adhatnánk ezt
a címet is: Az irgalmas Atya története. Hiszen Jézus ebben a példabeszédben, Isten
magatartását mutatta meg a bűnösökkel szemben. Arra tanít minket, hogy Kereszténynek
lenni annyit jelent, mint hinni Isten szeretetében. Egy neves író /Balzac/, ezt a vallomást adja
a regényében szereplő apa ajkára: ”Az apák akkor boldogok, ha adhatnak… egy számára
pokol, ha a gyermekei nélkül kell élnie… /Goriot apó/.
Ez az irgalmas Atyáról szóló példabeszéd is erre tanít minket, hogy Isten azért boldog és azért
Atya, mert adni akar, és ő nem tud gyermekei nélkül élni. És hogy ezt a találkozást elősegítse,
ezért ő irgalmas és megbocsátó.
20
I 2014.11.25.
KT! Az ember földi élete áldozatok sorozata. minden ember meghozza a maga áldozatát. Áldozatot
hoznak a szülők, amikor elfogadják Isten áldását, a gyermeket és igyekeznek becsülettel felnevelni. Áldozatot
hoznak a tudós emberek, akik sok szórakozásról és bűntelen élvezetről mondanak le, hogy előbbre vigyék a
világot, könnyebbé tegyék az életünket. Áldozatot hoznak az orvosok, de a papok is, sokszor pihenésüket is
feláldozva, hogy segítsenek a betegeken. De a becsületesen dolgozó egyszerű ember munkája is áldozat, hogy a
családok kenyere, ruhája, lakása meg legyen. Ezeket az áldozatokat lemérni nem lehet, megfizetni sem lehet.
Ezeket csak a szerető szív tudja adni és értékelni. Az áldozat annyira hozzátartozik az élethez, hogy még Isten
kedveltjei sem vonhatják ki magukat alóla. A mai napon is erről emlékezünk meg, amikor az Úr Jézus
templomban való bemutatását ünnepljük.
19
I 2014.11.25.
„Örvendezzünk, mert a te öcséd meghalt, de feltámadt..
K.T! A tékozlófiú vasárnapján a Biblia egyik legszebb példázatát hal1hattuk. Kiről is szólt ez a
csodálatos: evangéliumi részlet? A megszokott válasz, egészen egyértelmű. „A tékozló fiúró1". Pedig
Jézus örömhíre itt sem a tékozlásról, s még csak nem is a tékoz1ú fiú szerencsés visszatéréséről szól,
hanem valami hallatlan örömről: az elveszett fiát viszontlátó Atya tiszta öröméről. Jézus evangéliuma itt
is hű marad önmagához: nem tragédiát ad elő s nem is olcsó tanmesét a csavargó életmód veszélyeiről,
hanem igazi örömhírt. Szent Lukács ezt a példabeszédet az elveszett bárány és elveszett drachma
példázata után hozza, válaszként a bűnösökkel is szóba álló Jézust bíráló farizeusoknak: Hogyha nagy
örömet jelent a századik bárány s a tizedik drachmamegtalálása, mennyivel nagyobb az öröm az
elveszett gyermek visszatérése után!
16
I 2014.11.25.
Egy kristálytiszta forrás mellett találkozott egyszer három vándor: egy művész, egy aggastyán
és egy fiú. A forrás partján, hatalmas lombú vén fák alatt, egy táblán ősrégi felírás állt:
„Engem válassz példaképül!” A vándorok eltűnődtek: “Vajon hogyan állítja a forrás magát
példaképül?” – A művész azt mondta: “Ennek a forrásnak az útja egykor mérhetetlen
völgyben vezetett. Küzdelmes út volt az. Áttörte magát hegyeken, felvette a patakok, folyók
vizét, és így tette meg azt a nagy utat. Bennünket pedig arra akar felszólítani, hogy nekünk is,
mint a pataknak, szüntelenül dolgoznunk kell, ha előre akarunk jutni a naggyá levés útján.” –
Az aggastyán viszont azt mondta: “Ez a forrás sok kirándulónak nyújtott enyhülést hűs
vizével, nyugalmával, lenyűgöző egyszerűségével, s így a felírás is arra tanít, hogy mi is
legyünk egymás segítségére, enyhítsük egymás panaszait, fájdalmait!” – “És te, fiú, hogy
értelmezed?” – néztek a harmadik vándorra. Ő megvakarta a feje búbját, gondolkodott, és azt
mondta: “A forrás vize kristálytiszta. Ha nem így lenne, undorral fordulna el tőle ember és
állat. A forrás tanítása tehát az, hogy mi is maradjunk tiszták, hogy ne undorodjanak tőlünk,
hanem szeressenek lelki tisztaságunk miatt.”
14
I 2014.11.25.
A Keleti Egyház elszakadásáról
Minden évben visszatérő imaidőszak az ún. Uniós imanyolcad (ökumenikus imahét), amikor minden
jó szándékú keresztény ember, akinek fáj az egyház megosztottsága, azért könyörög, hogy Jézus
búcsúimádsága végre valóság legyen: "Hogy mindnyájan egyek legyenek!" Ma a megosztottság okán az
egyház első nagy szakadására emlékezzünk. A szakadás tragikus dátuma 1054. július 16, okai, pedig
politikai és belső egyházi okok voltak.
13
I 2014.11.25.
Egy földműves a kiszáradó félben levő fa törzsébe 5 darab vasszöget vert be. S lám, a következő
őszön a fa gyönyörű és bőséges gyümölcstermést hozott Miért kellett ezeket a szögeket a fa törzsébe
verni? - kérdezte a szomszédja. Azért tettem, hogy figyelmeztessem a fát, ideje lenne gyümölcsöt
teremni. Elgondolkodtató! Lehet talán, hogy Isten éppen azért engedte meg, hogy az Egyház testén olyan
durva sebeket ejtsenek - mint az egyházszakadás - hogy ráébressze a híveket a kötelességre, ideje lenne
gyümölcsöt teremni. Valóban, ezek a sebek Isten kegyelméből elindították az Egyházat a
"gyümölcstermés" útján. Egy ilyen gyönyörű gyümölcse az eltelt évszázadoknak, a keresztények
egységre törekvése. Az imanyolcad kapcsán ma erről a törekvésről szeretnék beszélni.
13
I 2014.11.25.
K. T.! Minden megtérés valóságos csodája a kegyelemnek. Hiszen Isten kegyelme járja át
ilyenkor a lelket, az idéz benne óriási változást, s ennek lesz következménye a megtérés. A
kegyelemnek ezt a sokszoros csodáját vajon lehetne-e kézenfoghatóbban leírni, mint ahogy az
a mai evangéliumban elénk tárul? Kövessük csak ma lépésről lépésre a kegyelem útját,
egészen addig, míg végülis az eltévedt hazatalál az atyai házhoz, és jóságos, irgalmas atya
magához öleli őt.
12
I 2014.11.25.
B./K. T.! Amikor Jézus, a mi Urunk a földre lépett, mélységes téli éjszaka vette körül
az egész emberiséget. Nem a külső, természetben lévő éjszakára gondolok, hanem arra a lelki
sötétségre, mely a szíveket körülvette. Nem hiányzott akkor sem a világból a gazdagság. Még
akkor sem, ha százezrek éltek rabszolgasorsban. Volt pénz háborúk viselésére épp úgy, mint
korszerű kövesutak vagy fürdőszobák, vízvezetékek készítésére. Nem hiányzott a külső
pompa és ragyogás, főleg a császári udvarok életéből. Virágzott a kultúra, művészet és
tudomány is, oly annyira, sohasem előtt. Talán mégis az emberek a „halálárnyék”
tartományában ülőknek számítottak, a zsoltár szava szerint, s ahogy énekeljük is karácsony
éjfélkor: „a halálárnyék tartományában ülőknek világosság támada”. Mi hiányzott hát, T.!
Hiányzott az isten ismerete és az ennek megfelelő élet! Az emberek messze futottak istentől,
messze, ívben elkerülték a jó utat, a helyes életet. Egyszóval: istentől távol éltek, ezért borult
hideg, sötété éj akkor a világra.
9
I 2014.11.25.
B./ K. T.! Az evangéliumok feljegyzései szerint Jézus számtalanszor találkozott
korának és népének embereivel. Tömegével keresték fel Őt mindenféle emberek:
egészségesek és betegek, gazdagok és szegények, igazak és bűnösök. S Ő mindenkit nyitott
szívvel fogadott, mint ahogy mondta is: „Jöjjetek hozzám mindnyájan, kik fáradoztok, és
terhelve vagytok.. „Nemcsoda, ha sokproblémájú emberek között az apákat is ott találjuk
Jézus körül. A különböző gondokban, bajokban lévő apák szüntelen felkeresték, s Ő fogadta
őket, tanácsokkal látta el őket, vagy csak egyszerűen beszélt, tanított a jó családapákról, mint
a mai evangéliumban is.
9
I 2014.11.25.
Már a tízparancsról is készítettek filmeket. A nézők nem tudnak betelni a szebbnél szebb
felvételekkel és valósággal tapsolnak, amikor egy-egy kép eléjük vetítődik a Bibliából. Az
egyiptomi piramisokat látták és örvendeztek. Majd Mózest, a fáraó lányának pártfogásában
és örvendeztek. Majd ugyanőt a kőtáblával és tapsoltak. S képeket láttak az egyes
parancsokról és örvendeztek. Ám amikor a hatodik parancsra került sor, mindenki némán
ült és szinte meghúzódott a helyén . A közönség úgy látszik találva érezte magát. Meg
aztán úgy tett, mintha nem is nagyon örülnének ennek a parancsnak. Pedig ezt sem lehet
letörölni a kőtábláról és Isten megismétli a mai ember számára is ezt a parancsot is: Ne
paráználkodj!
5
I 2014.11.25.
Ismerjük a Bibliából Nábotnak és szőlőjének történetét. Nábot a gonosz Ákáb király és a még
gonoszabb Jezábel királyné idejében élt, több száz évvel Krisztus előtt. Szőlője a királyi kert
közelében terült el, és a kapzsi király ezt mindenáron meg akarta szerezni magának. De
nehezen ment a dolog, mert Nábot ragaszkodott a szőlőséhez. – “Hogyan is adhatnám el –
érvelhetett – hiszen ez atyai örökségem és ebben van minden vagyonkám?! Semmi áron nem
eladó!” – A királyné azonban nem nyugodott ebbe bele: Hamisan megvádolta őt a bíróság
előtt, hamis tanúkat is fogadott, hogy elpusztíthassa őt, így vagyona a királyra szálljon. Ez
sajnos így is történt. A királyné erőszakkal, gyilkosság árán is megszerezte a szőlőskertet,
pedig Isten hetedik parancsa előírja: Ne lopj!
4