I 2015.3.10.
A Feltámadott Jézus azzal okozza nekünk a legnagyobb örömet, hogy a
fénybe öltözött Jézuson meglátjuk, hogy milyen a mi megváltásunk, azaz milyen
lesz a mi feltámadott életünk.
Jézus a feltámadott szelíd és alázatos szívű. Pont úgy, ahogy életében is az
volt. Ezt a szelídséget ha ma megérzed, akkor elér a feltámadás öröme, s talán
változik valami életed következő szakaszában.
135
I 2015.3.10.
„Örvendezzünk és vigadjunk azon.” - Ezekkel a szavakkal fogalmaztuk meg a sztichirában a mai ünnep
lényegét. Öröm és vigadozás napja ez. Még az ünnepi antifónánk is erről beszél.:" Örvendezzetek az
Úrnak minden föld."
109
I 2015.3.10.
Valóban feltámadt! – És ez a Feltámadott Krisztus
nem úgy jár velünk, mint egy vesztes galileai próféta,
ahogy üldözői látják, hanem a feltámadás és az ember
életét leginkább megnyomorító halál fölötti győzelem
dicsőségének fényében. S mi tudjuk, hogy minden szava
igaz, tudjuk, hogy az Isten országa az ő megváltói
ajándékaképpen újra a mienk, ha egyszerűen követjük őt, a
Feltámadottat.
101
I 2015.3.10.
Feltámadt Krisztus! – Annyiszor elmondtuk már, hogy nem is igazán érezzük
ennek a mondatnak és eseménynek a hatalmas súlyát. Mert ha nem támadt volna
fel, hiába való lenne a hit, az élet. De mivel feltámadt, érdemes élni, szeretni,
szenvedni, mert Krisztussal minden a végtelenség távlatába nyílik.
97
I 2015.3.10.
A sok megpróbáltatás és szenvedés után végre elérkeztünk ahhoz az
éjszakához, ahol megnyugszik minden, ami az Isten Fiának életét felőrölte.
Megnyugszik az idegesség. Megnyugszik a düh, és mindezek helyébe belép
valamiféle igazi nyugalom és békesség. Láttuk Jézuson, éreztük magunkban, ez
így nem mehet tovább. Nem lehet, hogy mindent meghatározzon az az erőszak,
ami képes felőrölni egy életet, egy közösséget, egy nemzetet.
92
I 2015.3.10.
Éjfél óta diadalénektől zeng és fényárban úszik a templomunk. Mióta Jézus sírjától szétterjedt a
gyertyafény, újra meg újra énekeljük: „Ma mindenek beteltek világossággal: az egek, a föld és az
alvilág. Ünnepeljék tehát az összes teremtmények Krisztus feltámadását, melyben megerősödnek.”
— Ezt a csodálatos húsvéti örömöt és világosságot erősítette meg bennünk az evangélium, Szent
János kezdő mondatai. — Ősi hagyományaink szerint ilyenkor az egész evangéliumi előszót
felolvassák az eredeti görög nyelven is, hogy ezzel is kiemeljék az evangélium egyetemes voltát. Ma
azonban elégedjünk meg ennek néhány sorával.
78
I 2015.3.10.
Kt! Feltámadás és az élet. Ettől a két boldog szótól visszhangzik a húsvét szent napjaiban a világ összes
keresztény temploma. Ha a feltámadásról beszélünk vagy elmélkedünk, Krisztus feltámadása az, amire
visszaemlékezünk. „Feltámadt Krisztus halottaiból” énekeljük számtalanszor. Feltámadt, újra él és mindörökké él, hogy
mindenkit üdvözítsen, akik eltámadását magasztalják. Az ő feltámadása olyan világra szóló esemény, aminek az ember
mindig örül és amit soha nem tud megunni. Belőle mindig erőt, biztatást, de példát is meríthetünk. Ma is így tesszük.
először Krisztus feltámadását szemléljük, aztán azt, hogy mit is mond ez nekünk, Jézust szerető embereknek.
73
I 2015.3.10.
Valóban feltámadt! – És ez a feltámadás nekünk először is azt jelenti,
hogy bár a Sátán azt gondolta a harmadik napig, hogy sikerült neki megszerezni
a következő áldozatát a halál, mint leghatásosabb fegyvere által, de most mégis
csalódnia kellett. Mert Krisztus feltámadása azt jelenti, hogy Jézus kiszállt
Arimateai József sírjából, és hiába keresték ott barátai és ellenségei, mindenki
döbbenten és értetlenül tapasztalta a tényt: Krisztus feltámadt!
66
I 2015.3.10.
Egykor VI. Pál pápa, még milánói érsek korában húsvétkor ünnepi beszédet tartott. Zsúfolásig megtelt
a hatalmas, Borómei Károlyról elnevezett bazilika. Természetesen a feltámadásról beszélt, ami a
hitetlenedő világban nem is olyan könnyű dolog. Ám olyan csodálatraméltó volt a beszéd jellege és
módja, hogy a legegyszerűbb hívek is közelebb húzódtak - lélekben- a szószékhez, s nagy figyelemmel
kísérték beszédét.
65
I 2015.3.10.
Elutasították, elítélték, kivégezték, de még mindig nem adta fel. 40 napig
húsvét után tanítványaival volt Krisztus. Nem kényszerítette a zsidókat, de
lehetővé tette nekik és mindenkinek, hogy ha akarják - megtalálják. Nem
kényszerít ma sem egyetlen embert sem. De ha ma valaki keresi, ebben a
feltámadási ünnepben, az ma is megtalálhatja.
56
I 2015.5.13.
Ki az első tanúja a feltámadásnak? Mária Magdolna. Ki ő? Egy nagyon mélyre süllyedt
ember, akiből Jézus hét ördögöt űzött ki. Aki Jézusnak köszönheti, hogy életét újra életnek
lehet nevezni. Aki újjászületett a Krisztussal való találkozás után. Nagyon sokat kapott tőle.
Aki sokat kapott, az nagyon tud szeretni. Annak a szeretete nem ismer akadályokat.
56
I 2015.3.10.
KT! Feltámadt Krisztus! Valóban feltámadt! Ez az örömhír járja be a mai
napon az egész keresztény világot. Ez az örömhír tölti meg az ünneplő hívekkel a
templomokat. Ez az örömhír kulcsolja ma imára a kezeket és fakasztja fel a
szívekből az örvendező imádságokat. Krisztus feltámadt! - Valóban feltámadt! És
ez az örömhír adja meg hitünknek az alapját. Szent Pál apostol írja a korintusi
hívekhez azt a nagyon fontos mondatot: hogy „ha Krisztus fel nem támadt, akkor
hiábavaló a mi igehirdetésünk és hiábavaló a ti hitetek.” ( 1 Kor. 15,14)
46
I 2015.5.13.
János evangélista jelképe a sas, mert gondolatai magasröptűek. Istentől indul
evangéliuma kezdetén, hogy lejöjjön a földre, majd Istenhez emeljen mindnyájunkat. Ezért
hangzik el ez a szakasz Húsvét ünnepén, mert Isten Krisztusban ezt valósította meg. Azért
több nyelven, mert az egyház így üzeni: minden nép minden emberére érvényes a feltámadás.
Egy lelkigyakorlaton tapasztaltam meg ennek igazságát. Két ember elkésett, és az egyetlen
maradék szobába kerültek. Egy írni, olvasni alig tudó cigányfiú és egy állatorvos. Istenem,
mi lesz ebből? - kérdeztem. Imádság lett, barátság lett. Mert hitre és szeretetre épül a
kereszténység, nem írástudásra. Nem diplomafüggő.
42
I 2015.3.10.
Mit jelent számodra a húsvét? - így tették fel a kérdést különböző embereknek. Íme a válaszokból
néhány. Ezek is különbözőek, mint az emberek. - Először a vallástalanok válaszai:
46 éves mérnök: „Először is szabadidőt, kikapcsolódást, néhány szabad napot. Aztán: sokat lehetek a
családommal, a gyerekekkel, akik örvendeznek a húsvéti nyuszinak Ez egy szép időszak. Nem olyan
fárasztó, mint a karácsony."
l6 éves tanulólány.: A húsvét is, a karácsony is a horrort jelenti számomra. Sok gyilkossággal
egybekötött videózást. Mert a szüleim is ezt csinálják az ünnepek alatt és nekem ott kell lennem
velük állandóan. Ilyenkor átérzem, hogy mindenki háborúzik bensőleg. Ettől remegek már előre.
39
I 2015.3.10.
Afrika legdélibb partját ma a Jóreménység fokának nevezik. De nem mindig hívták így. Valamikor a
bennszülöttek a Gyötrelmek fokának hívták, mert a nép hite szerint egyetlen hajó sem tudott ott épségben
elmenni. De amióta egy hírneves hajósnak, Vasco da Gamának sikerült ott elhajóznia, amikor Indiát
felfedezte, átnevezte ezt a partot a Jóreménység fokának.
36
I 2015.3.10.
Örömünnep van ma, mert örömhírt hallunk. Az örömhír hirdetője Jézus Krisztus Egyháza. Az
örömhír méltó Krisztus Egyházához. Szent Pál apostol ajkai által ezt hirdeti: „Isten az atyáknak
tett ígéretet nekünk, az ő utódainak teljesítette, amikor feltámasztotta Jézust” (ApCsel 13,32).
1. A mai apostoli szakasz néhány rövid kijelentéssel, mint húsvéti örömhírt mondja el Jézusról
szent Lukács szavaival: Jézus tanított és tett, szenvedett, utána sokféleképpen bebizonyította, hogy
él, azaz feltámadt halottaiból.
35
I 2015.3.10.
Akik a Biblia információit igaznak tartjuk, hisszük, hogy Jézus Krisztus kínhalála után a
harmadik napon testben feltámadt, sokaknak megjelent, utána még negyven napig együtt volt
tanítványaival, akkor, pedig egy felhő eltakarta Őt szemünk elől, és az óta senki nem látta.
Nem is fogjuk látni addig, amíg másodszor nagy dicsőségében visszajön majd ítélni élőket és
holtakat.
I.
Mindezt természetesen a hitével veheti komolyan mindenki. Ugyanakkor viszont éppen
húsvét ünnepén szem szabad elhallgatnunk, hogy Jézus feltámadásának a ténye semmivel sem
gyengébben dokumentált történeti esemény, mint az ókor bármely másik történése. Mondok
erre néhány példát.
Augustus császár, aki Jézus idejében uralkodott i.e. 12-9 között foglalta el kicsiny hazánknak
azt a részét, amit akkor Pannóniának hívtak. Honnan tudjuk ezt? Senki nem volt ott közülünk,
nem vették videóra. Az események megtörténte után valaki, valamikor leírta, és a történészek
ma ezt tényként kezelik. Ilyenkor szokott így kezdődni a mondat: mint tudjuk... és jön az
állítás. Vagy ha egy kicsit régebbi, de közismert eseményre gondolunk, mint tudjuk i.e. 333-
Pasarét, 2007. április8. Cseri Kálmán
ban Nagy Sándor Issos mellett legyőzte a perzsákat. Senki nem látta közülünk, mégis ha szó
van róla, senki nem kételkedik ebben.
32
I 2015.3.10.
Amikor Jézus feltámadt, és többször megjelent az övéinek, a tanítványoknak. Egyszer egy
konferencián megkérdezte valaki: de miért csak a tanítványoknak? Micsoda lehetőséget -
ahogy mondta az illető, ziccert - hagyott ki Jézus - bár akkor ez a szó még nem volt ismert -,
hagyott ki Jézus azzal, hogy nem ment vissza a feltámadása után Jeruzsálembe. Nem jelent
meg, itt vagyok. Lám-lám nem hittétek el, hogy föltámadtam, de mégis csak igazak, amit a
próféták mondtak előre. Föltámadtam, most aztán igazán hihettek bennem.
Miért hagyott ki Jézus egy ekkora lehetőséget, hogy föltámadva kezén, lábán, ott voltak a
sebek, mert a rómaiak szakértők voltak. Itt kiszakadt volna a test súlya miatt. Ide ütötték a
szöget, amikor megfeszítették Jézust, meg a lábait egymásra rakták, és oda verték be a nagy,
súlyos szögeket. Megjelent volna Jeruzsálemben, megmutatja a sebeit, tömegesen tértek volna
meg. Több ezren. Nem kellett volna várni, amíg az apostolok prédikálására mintegy
háromezer férfi hitre jut. Ott, azonnal eredmény, siker, hatalmas meg gyülekezetek. Egész
Jeruzsálem sírva, zokogva megtér Istenhez, és Jézus kihagy egy ilyen lehetőséget.
Mi erre a helyes válasz, hogy miért hagyta ki ezt a lehetőséget? Ez tényleg egy érdekes és
fontos kérdés. Egy pici időt hagyok. Ki-ki gondolja végig, és magunkban próbáljunk
válaszolni, aztán majd megmondom a választ. Miért hagyott ki Jézus egy ilyen lehetőséget, ez
volt a kérdés, hogy feltámadása után bement volna Jeruzsálembe, megmondja, hogy én
vagyok. Nem is kellett volna mondani, felismerték volna magáról a testről, a sebekről, és
Jézus mégsem teszi, kihagy egy ilyen lehetőséget.
32
I 2015.3.10.
Bajorországban van egy lovagsír. A sírkövön az ott nyugvó lovagnak minden rangja és címe fel
van sorolva és utolsónak oda van írva ez a ténymegállapítás: „Most hamu!” Minden ember
közös sorstörténete: született, élt, remélt, dolgozott, küzdött, szeretett, szerzett, meghalt… és
most hamu! De nem csak ennyi! Mert húsvét ünnepén hitünk ezt a köszöntést adja ajkunkra:
Krisztus feltámadt! Így már tudjuk, hogy az ember nemcsak por és hamu. E szent misztérium
azt hirdeti, hogy megszentelt por és hamu, ami fölött ott virraszt a feltámadás ígérete.
32
I 2015.3.10.
Nagy örömmel végezzük a húsvéti szertartásokat. Ajkunkról zengve száll a Krisztus feltámadását
köszöntő énekszó. Szívünkben lángok gyúlnak, amelyek az új életet köszöntik, mert „Ő lett a halottak
első zsengéje.”, s mert az írásokban Isten hatalmas tettiről olvastunk ma.
Az asszonyok voltak az elsők, akik a sírhoz siettek. Korán reggel, még szürkületkor indultak el, s akkor
értek oda, amikor a Nap épp felkelt. A legutolsó szeretetszolgálatot akarták teljesíteni a halott körül,
hogy különféle keleti balzsamokkal kenjék be azt, védőrétegül a romlás ellen, amint a zsidóknál
szokásban volt. — Bensejükben egészen a halottal foglalkoztak. Eszükbe sem jutott volna, hogy az
másképp is lehet… Ezért is voltak olyan nagy gondban: „Ki hengeríti el nekünk a követ a sír ajtajáról?”
- kérdezgették aggódva, mert a kő igen nagy volt. Ekkor kerültek szembe hírtelen,
meglepetésszerűen - Isten nagy tettével: Az Atya már kihozta Fiát a sírból. ezért a kő már nem volt a
helyén, s nem volt vele gond.
30
I 2015.3.10.
Boldog húsvétot kívánunk ezekben a napokban egymásnak: kicsik és nagyok. Boldog húsvétot
kívánunk rokonainknak, szomszédainknak, barátainknak, ismerőseinknek, s akikkel csak
összetalálkozunk úton és útfélen. — Jókívánságainkat még képeslapokra is felírjuk. Telve vannak vele
a postaládák, szárnyalnak velük repülőgépek, robognak hegyen-völgyön át a vonatok, s viszik a
postások a húsvéti üdvözleteket, s rajta ott áll: Boldog húsvétot!
27
I 2015.5.15.
Feltámadt Krisztus! Annyiszor elmondtuk már, hogy nem is igazán érezzük ennek a
mondatnak és eseménynek a hatalmas súlyát. Mert ha nem támadt volna fel, hiába való lenne
a hit, az élet. De mivel feltámadt, érdemes élni, szeretni, szenvedni, mert Krisztussal minden a
végtelenség távlatába nyílik.
A feltámadás súlytalanságának kialakulásához nagyon hozzájárult a modern technika.
Miközben örülünk, hogy filmek készülnek Jézusról, a Biblia eseményeiről, egyúttal a trükkök,
a technikai megoldások, a mesék világa felé viszik az eseményeket a nézők számára.
Családlátogatáskor egy anya mondta aki nem volt hajlandó beíratni fiait hittanra (ez nálunk
ritka, mint a fehér holló) -, hogy ő minden este a többi mesével együtt a bibliából is olvas a
gyermekeinek.
26
I 2015.3.10.
Isten kegyelmében reménykedve ma és jövő vasárnap arról szeretnék szólni, hogy mi történt
közvetlenül az Úr Jézus feltámadása után. Mit tett Ő még aznap, amikor feltámadott, és mit
tett egy héttel azután.
Az evangéliumok három-három találkozást jegyeznek fel erről a két napról. Ma az első
hármat vegyük sorra, tehát ami azon a napon történt, amikor Jézus feltámadt. Az egyikre
hajnalban, a másikra délután, a harmadikra este került sor.
a) Hajnalban, amint olvastuk magdalai Mária ment ki Jézus sírjához, és azt nyitva és üresen
találta. Ez annyira megdöbbentette őt, hogy hirtelen szóhoz sem tudott jutni, és csak arra
gondolt, hogy valaki elvitte onnan Jézusnak a holttestét.
A feltámadott Krisztus ott állt közvetlen mögötte, de Mária nem ismerte fel Őt. Sőt arra
gondolt, hogy valószínűleg a kertész, és ezért - mint olvastuk - azt kérte tőle, mutassa meg,
hova tette a holttestet, ha ő vitte el. Jézus a nevén szólította Máriát, és akkor ismerte fel őt.
Leborult előtte és imádta a dicsőséges Urat. Jézus, pedig azonnal feladatot adott neki: menjen
el a tanítványokhoz és mondja meg nekik, hogy Jézus feltámadt a halálból. Ez történt
hajnalban.
24
I 2015.3.10.
Húsvéti köszöntésünk, „Feltámadt Krisztus!” ebben az igazságban nyer értelmet: „Krisztus
közöttünk!” Amint apostolaival együtt volt az emmauszi úton, úgy velünk van ma is, hiszen
birtokoljuk „csalhatatlan ígéretét”: „Íme én veletek vagyok a világ végezetéig!”
24
I 2015.3.10.
Az emmauszi elbeszélés hozzánk szól! A mi reményeink is gyakran füstbe mennek, s mi is csalódunk
olykor az életben: nem azt kapjuk az élettől, amit vártunk Ilyenkor vagy szomorúak vagyunk, vagy
egyenesen rezignáltak, ingerültek és feldúltak is, vagy még kétségbe is esünk átmenetileg. —
Egyszóval szinte sajgó szívvel nézünk ma az emmauszi tanítványokra, akik hasonló helyzetben ím
megszabadultak vigasztalanságuktól, mert Jézus megvigasztalta őket.
22
I 2015.3.10.
Azzal szeretném kezdeni, ezzel az egy mondattal, hogy olyan jó lenne, ha most nem úgy
járnánk, mint Péter, és nem magunkban gondolkodnánk a történteken, hogy vajon így volt-e
mindez, vagy nem, hanem komolyan vennénk azt, amit a Szentírás mond, amit a
tanúbizonyságok leírtak, ami Isten szava, Isten világos, egyértelmű bizonysága.
Az első húsvét napja mindenképpen fordulat napjává lett a tanítványok számára. Nemcsak
azért, mert kiderült, hogy Jézus él, hanem azért is, mert az igen szomorú tanítványok, Jézus
halála miatt szomorú tanítványok megvigasztalódtak.
A kételkedő Tamás bizonyosságot nyert. A síró, más evangéliumok szerint Jézusban kertészt
látó Mária abbahagyta a sírást, és Mária Magdaléna arca örömre derült, mert találkozott a
Rabbival, a Mesterrel. Az áruló Péter bocsánatot kapott. Vagyis - lehetne így a sort folytatni -,
egyszerűen minden a helyére került. Ez Istennél mindig így van. Amikor Ő lépni akar, és
csodát akar tenni, akkor egyszerűen mindig minden az Isten szerint való helyére kerül.
Minden bánat, keserűség, kétségbeesés, fájdalom örömre, reménységre, és nagy-nagy
bizalomra változott, fordult. Pontosan úgy történt minden, ahogy azt a Szentírás egy másik
helyén olvassuk. Este bánat tér be hozzánk, reggelre, pedig Isten örömet ad. Este bánat volt a
tanítványok szívében, másnap pedig, a feltámadás napján ez a bánat átfordult örömre. Istennél
vannak ilyen csodák, hogy amikor bánatos a szívünk, ad Isten egy csodálatos fordulatot, és
(húsvéthétfő) Varga Róbert
örömre változhat a bánat. Húsvét hajnalán ez történt, amikor mennek ki az asszonyok, hogy
megszórják fűszerrel Jézus holttestét, elvégezzék, amit egy temetés után mindig elvégeztek.
Azt látták, hogy nem láttak semmit sem. Azt látták, hogy Jézus teste nincs ott, s elkezdtek
gondolkodni. Aztán ott vannak az angyalok, akik elmondták nekik azt, ami történt. Este bánat,
reggel, pedig öröm.
22
I 2015.4.3.
Bev.: Akik itt voltak tegnap a feltámadási szertartáson, azok ízelítőt kaphattak abból
az örömből és lelkesedésből, amivel az Egyház Krisztus feltámadását fogadja és ünnepli.
„Jertek minden hívek, hajoljunk meg Krisztus feltámadásának!” Mert „kegyes voltál
feltámadásoddal rajtunk könyörülni.” (VII. hang, szomb. Vecs. 218. old.)
Ha karácsonykor olyan fájóan tapasztaljuk az ünnep elsekélyesedését, kiüresedését, - a
húsvéttal sem más a helyzet. Nehéz ünnep a nagypéntek, de nem könnyű megérteni a
Húsvétot sem: azt, hogy Jézus szenvedésére Húsvét következik, s azt, hogy a mi
szenvedésünkre is Húsvét következik, és azt, hogy ezek a húsvétok – Jézusé és a mienk –
összefüggenek, sőt igazából csak egy Húsvét van.
I: Jézus húsvétja: Csodálatosan gazdag tartalma van a kereszt jelének, ezért
kimondhatatlan-öröme a katolikus embernek, hogy használhatja ezt a jelet, olvashatjuk a
„kereszt igéjét”. Egy valami azonban mintha hiányozna: a kereszt kifejezi a
határtalanszeretetből fakadó áldozat nagyságát, értékét, - de nem mutatja fel annak
eredményét, gyümölcsét.
22
I 2015.3.10.
A húsvét a remény ünnepe. S Aki szíve mélyéből átérzi ezt a reménységet, melyet Krisztus
feltámadása nyújt nekünk, az nem lehet kétségbeesett. Nem lehet összetört lelkű. Az nem lehet
reménytelen érzéseiben. — Mégis oly sok reménytelen ember, sőt összetört szívű, reménytelen
keresztény van.
21
I 2015.3.10.
Jézus győzelméről beszél az üres sír és a húsvéti gyertyák fénye.
1. A győzelem azt jelenti elsősorban, hogy föltámadt! Mindaz, ami a föltámadást megelőzte,
életének mélypontjai, szenvedése, halála, sírban nyugvása a feltámadás által lesz számunkra
bizonyság. Úgy adta nekünk az Úr ezt a bizonyságot, ahogyan az édesanya nyugtatja meg és
biztatja gyermekét. Hétköznapiassságában is csodálatos cselekedet, amikor az édesanya eteti a
gyermekét. Evés előtt úgy nyugtatja meg, hogy előbb ő maga is megkóstolja az ételt. Ilyen
egyszerű biztatás: ehetsz belőle, látod én is ezt eszem. Nem fog megártani neked, még ha nem
is ízlik. Jézus is így előzött meg minket, így hirdeti az ő húsvéti sírja is: éltem, szenvedtem,
meghaltam, sírban nyugodtam, feltámadtam! Az „eledel” ez, melyet minden embernek ennie
kell. Bátran vállalhatod, hiszen én is elfogadtam. „Véled temetkeztem el Krisztus, veled
ébredek ma a feltámadóval!” (Zslm)
20
I 2015.3.10.
„Istennek egyszülött fia és Igéje … halhatatlan vagy … emberré lettél, megfeszíttettél …
legyőzted halállal a halált … egyike vagy a Szentháromságnak…” Így hangzik el minden Szent
Liturgián Egyházunknak Jézus Krisztust dicsőítő éneke.
1. Sokatmondóan hangzik el ma ez a mindennapi liturgiai hitvallás. Az egyházi év legnagyobb
ünnepét ünnepeljük ma: Jézus feltámadt halottaiból. Elsőszülött lett a halottak közül, úgy, hogy
többé meg nem hal, tanítja az apostol (Róm 6,9). Értelmünket meghaladja ennek a boldog
igazságnak kifejtése, megértése. Hogyan történt? Jézus feltámadásában nem csupán emberi erő
működött közre. Jézus feltámadásában isteni erő mutatkozott meg. A Szentírás kijelentései
mindkét magyarázatot megengedik: Jézus önmaga erejéből támadt fel. Ő Isten fia, valóságos
Isten, feltámadásában isteni ereje diadalmaskodott a halálon. Ezt is olvassuk feltámadásáról:
Jézust az Atyaisten támasztotta fel a halálból. Egyszülött fia iránti szeretete nem engedte, hogy fia
romlást lásson.
19
I 2015.3.10.
Az ünnepi öröm akkor tölti el igazán a lelkünket, ha nemcsak a feltámadás tényére figyelünk,
hanem annak jelentőségére is. A győzelemre, mely a mindnyájunké! „Legyőzte halállal a halált
és a sírban lévőknek életet ajándékozott!” Életet ajándékozott tehát nekünk, nemcsak mikor
meghalunk, hanem már a sír előtt is!
19
I 2015.3.10.
Éjfél óta csaknem százszor hangzott el templomunkban egy idegen szó: a „pászka" Mióta a gyertyás
körmenet résztvevői átlépték a küszöböt, s a feltáruló ajtón át a sötétségből bejutottak a fényárban
úszó templomba, azóta újra meg újra emlegetjük a nagy és legtisztesebb Pászkát. S mielőtt ma reggel
pászkás kosarainkkal átléptük a küszöböt, újra elhangzott: „ Feltámadás napja a pászka, az Úrnak
pászkája, világosodjunk fel népek, mert a halálból az életre és a földről az égbe átvitt minket Krisztus
Istenünk, kik az ő győzelmét énekeljük."
18
I 2015.3.10.
1931-ben a szigorú tél nagyon korán beköszöntött. Már szeptemberben olyan fagyok voltak,
hogy a fecskék, mivel még nem költöztek el, ezerszámra fagytak meg és hullottak le. Az ember
megszánta ezeket az állatokat, összegyűjtötték a didergő madarakat és repülőgépen melegebb
vidékre szállították őket! Szép gesztus volt. De el is gondolkodtat. A fecskéket megszánták,
ugyanakkor emberek ezrei szenvedtek a hidegtől és sokan el is pusztultak, mert nem volt
elegendő tüzelő, élelem és ruházat! A társadalom az emberek szenvedését részvétlenül nézte.
Ezen az ünnepen kíséreljük meg a szeretetet a feltámadás fényében értékelni. Jézus maga
mondta: „Senkinek nincs nagyobb szeretete annál, mint annak aki életét adja barátaiért!” (Jn
15,13)
18
I 2015.3.10.
Mielőtt Krisztus üres sírjára néznél, nézz szét egy temető sírhantjai között. Mi a különbség egy
közönséges sírhant és Krisztus sírja között? — A közönséges sírhantok? Az egyik fejfára márvány
angyal borul rá. Összekulcsolt kézzel imádkozik az ott nyugvóért. Szárnyait szétterjeszti és mintegy
óvja, védi, őrzi halottját. - A másik sír egy szomorú fűzfa alatt húzódik meg. A fűz elengedi leveleit,
ágait, gyászol a sírhant felett. Mindegyiken felírat olvasható. „ Itt nyugszik”, hirdeti a felírat. Mert
valóban ott nyugszanak a megholtnak porai.
17
I 2015.3.10.
Szeretettel köszöntöm a gyülekezetet a mi Urunk Jézus Krisztus feltámadásának az ünnepén.
Ma arra a kérdésre keressünk választ a Szentírásból, hogyan történt az Úr Jézus halottaiból
való feltámadása? Ragaszkodjunk szorosan a Szentírás szövegéhez, akkor nem tévedünk el az
emberi képzelődés tévútjaira.
Cseri Kálmán
Azt olvastuk itt, hogy vasárnap hajnalban ez a két asszony kiment ahhoz a sírhoz, amelyikbe
péntek délután Arimátiai József és Nikodémus elhelyezték az Úr Jézus holttestét. Amíg ott
álltak, nagy földrengés támadt, és az Úr angyala jelent meg a mennyből, aki elhengerítette a
nagy kőlapot, amivel lezárták a sír bejáratát, és ráült.
Közben azok a katonák, akiket előző nap kivezényeltek, hogy őrizzék a sírt, hogy oda senki
be ne mehessen, úgy megrémültek, hogy olyanok lettek, mint a holtak.
És mi történt akkor? Az Úr Jézus kisétált a sírból, mivel most már nem volt előtte akadály?
Vagy megállt a sír bejáratánál, mint annak idején Lázár, mivel nem tudott járni azoktól a
gyolcs leplektől, amikbe Arimátiai József kegyelettel begöngyölte az Ő holttestét? Nem.
Jézusról itt egyáltalán nincs szó. Sőt, az angyal azt mondja az asszonyoknak: nincs is itt, mert
már feltámadt.
16
I 2015.3.10.
l. „Mint gyermek, számomra a legszebb húsvéti történet az emmauszi tanítványok története volt.
Mindig szívesen hallgattam. Húsvét 3. napján ezt olvasták a templomban. Tudtam ezt és nagy
izgalommal vártam rá, jóllehet előlről hátra és hátulról előre is ismertem már. Örvendeztem, amikor
erről az elbeszélésről egy újabb szentképet találtam valahol és az iskolás gyerekek is próbálkoztak
rajzolni, festeni ebből a történetből egy meglepő képet. Be kell vallani, hogy még mindig lebilincsel az
emmauszi tanítványok története. Valahogy azon veszem magam észre, hogy ott vagyok magam is az
emmauszi úton,s ez egyszerűen csodálatos.” - olovastam egy naplóban ezt a vallomást.
16
I 2015.3.10.
I. Az Emmausz-evangélium a húsvéthoz tartozik. Évről évre megszoktuk, hogy ilyenkor ezt az
evangéliumi örömhírt olvassuk fel. Ez a megszokottság bizonyos veszélyt is tartogat magában, mivel
minden ismerős má. Ezért oda sem figyelünk és azt mondjuk: ezt már ismerem, nem újdonság. — De
előnyünkre is válhat a megszokottság, mert mélyebben megérthetjük az összefüggéseket és
tanulságokat.
15
I 2015.3.10.
Feltámadt Krisztus halottaiból, legyőzte halállal a halált lés a sírban levőknek életet ajándékozott. Ez
az alap-mondanivalója, sarkköve hitünknek. ezen nyugszik életörömünk és a jövőnk. Ezért a
legnagyobb ünnep számunkra a húsvét.
De valljuk meg, hogy amennyire csak elterjedt a világon ez az örömhír, s ahol csak hallani lehet róla,
úgy cseng az az emberi fül számára, mint egy ismeretlen világ hangja, mint a mi világunktól idegen
szó. Mert minden tapasztalatunknak ellent látszik mondani. — Ez a mi korunk egyre inkább
megismeri a természet törvényeit, s úgy tűnik, hogy ezek között a fogalmak közt semmi helye nincs
annak a szónak, hogy feltámadás De az általános emberi sors és minden emberi lénynek a sorsa is
éppily kevéssé enged teret annak, hogy a feltámadásra gondoljunk.
15
I 2015.3.10.
„Örvendezzünk és vigadjunk azon.” - Ezekkel a szavakkal fogalmaztuk meg a sztichiráinkban az ünnep
lényegét. Öröm és vigadozás napja ez., s még az ünnepi antifónánk is erről beszél: „Örvendezzetek az
Úrnak minden föld.” S ez tovább hullámzik, tovább gyűrűzik az év vasárnapjain át, mint a tenger
hullámai fodroznak: örvendezzetek! „Örvendezzetek!” - hogy minden vasárnapra jusson egy cseppnyi
öröm a húsvéti örömből.
14
I 2015.3.10.
Krisztus feltámadását örvendezve ünneplő t., feltámadt Krisztus! - Feltámadt, feltámadt, valóban
feltámadt! - Ezt hirdeti ma a tavaszi napsugár, ezt dalolja az énekes madár! A fényes ruhájú angyaltól
minden átveszi ezt a diadalmas szót. Nem mondhatok én sem ma mást, ennél szebbet, nagyobbat,
boldogítóbbat. Az Ő feltámadását éneklem.
14
I 2015.3.10.
Milyen öröm ragadta ma meg szíveteket? Mi az, ami ilyen nagy számban csalt ide titeket? Miért
mozdult ki szobácskájából a gyengélkedő, a fázós, a sír felé hajló öreg? Miért az új ruha, cipő? Miért
ez a lelkesedés, a vidám, derűs arcok, s csillogó szemek?
Húsvét ünnepe van! Az ünnepek királya érkezett el ma: Krisztus feltámadásának fényes ünnepe.
De vajon mi az, ami igazán maradandóvá teszi örömünket? Mi teremt számunkra igazi húsvétot? -
Mit keressünk, mit találunk és mit hirdessünk ma?
14
I 2015.3.10.
Emmausz jelképe a vándorúton élő embernek! Aki Krisztus nélkül vagy az elveszítve Krisztust –
elveszítette reménységét is, és az újra megtalált Krisztussal visszanyerte reményét és
megértette mindazt „aminek meg kellett történnie”.
14
I 2015.3.10.
Néhány nappal ezelőtt az utolsó vacsora termében szomorúan ültek az apostolok, amikor
Mesterük búcsúszavait hallgatták. Könnnyes szemmel vették tudomásul, hogy hamarosan
elhagyja őket. Aggódva gondoltak a jövőre: mi lesz most, ha Jézus szava valóban beteljesedik
és az Emberfia a bűnösök kezeire adatik és megölik Őt? Mi lesz, ha megverik a pásztort, sőt
megölik? Bizonyára elszélednek a „nyáj juhai”. Mi lesz velük, apostolokkal? S mi lesz a
maroknyi, s annyira törékeny hívő sereggel, akik még csak most váltak egy közösséggé?
13
I 2015.3.10.
Krisztus feltámadása hitünk fordulópontja, sarkigazsága. Nagy örömhír, mégsem járta át kellőképpen
gondolatvilágunkat. Ez abból is látszik, azon is lemérheted, hogy vajon elég vidám, lelked mélyéből
örvendező vagy-e húsvét szent napján? Önkéntelenül tör fel lelked mélyéből a feltámadást
magasztaló szent ének, mint a föld mélyéből a vulkán izzó lávája, vagy miként a hegy gyomrából
előtör a patak? - Bizony, ha húsvét napján is kelletlen, rossz kedvű, fanyar vagy, ha arcod rideg és
mogorva, ha szíved-lelked nem önti el egészen a húsvéti öröm, lelkesedés, akkor valami nincs rendjén
nálad a feltámadás hitével.
13
I 2015.3.10.
Amikor majd egy évtizede Jeruzsálemben voltunk egy lelkészeknek szervezett
tanulmányúton, sok érdekes emlékhelyet mutattak. A legtöbbnek semmi köze nincs ahhoz,
ahol valójában az események történtek. Egy vagy kettő olyan hely volt, ami valószínű
ugyanaz lehetett, mint Jézus korában. Többféle eseményt is láttunk, és több dologban részt
vehettünk. Egy esemény azonban sokáig megmaradt bennem, bár semmi köze nincs a
húsvéthoz, de mégis élesen emlékszem arra, ami ott, akkor történt.
Pénteken este kivittek minket a jeruzsálemi templomtér alá, a siratófal előtti térre, ahol az
ortodox zsidók készültek a szombat ünneplésére.
Emlékszem, hogy a kisgyerekek az apjuk nyakában ültek, egy régi héber dallamú zeneszám
szólt. Énekeltek és táncoltak egy ősi táncot, és örültek. Először nem is értette valaki a
csoportból, és meg is kérdezte, hogy minek? Az idegenvezető azt válaszolta, a szombat
bejövetelének. Akkor csönd lett, és ott is arra gondoltam, meg most is, amikor készültem,
hogy vajon miért nem tudunk mi a legtöbb alkalommal, a legtöbb esetben így örülni annak,
hogy jön a vasárnap, Jézus föltámadásának az ünnepe? Vagy vajon ilyen örömmel átszőttek-e
a húsvéti ünnepeink? Örülünk-e mi Jézus feltámadására emlékezve? Azzal az örömmel,
ahogy ennek valójában örülni kellene újra és újra, hiszen a keresztyén hitnek az egyik
alapeleme nagypéntek, húsvét, Jézus föltámadásának az ünnepe. És ez igazán mindenfajta
mély örömre ad okot minden keresztyén ember számára. Örömünnep-e tehát a húsvét
nekünk? Vagy egy kicsit olyan, mint amilyen a tanítványoké volt? Jézus meghalt, eltemették,
az élet ment tovább. Jeruzsálem ünnepelte a pászka ünnepét, a családok találkoztak, ahogy
ezen a napon is, meg tegnap is ebben az országban, meg máshol is, sok család találkozott.
Pasarét, 2008. március24.(húsvéthétfő) Varga Róbert
Színes ünnepi forgatag volt a templomtéren. Magasra szállt az elégetett áldozatok füstje.
Megtartották az ünnepet, és Jézus követőinek az élete ment tovább.
Így olvassuk, hogy mikor elmúlt a szombat, Mária Magdaléna és Mária, Jakab anyja és
Salóme kimentek, keneteket vásároltak, hogy elmenvén megkenjék Jézus testét. Ezek az
asszonyok bánatuk idején is tudták, hogy mi a tradíció, mi a szokás, mit kell ilyenkor tenni,
hiszen a szokás nagy erővel bír.
13
I 2015.3.10.
Amikor Jákob az agg pátriárka megtudta, hogy fia, József – akit halottnak hitt, akit oly sokáig
gyászolt és elsiratott –, él, sőt uralkodik egész Egyiptom fölött, örömében felkiáltott: „Elég
nekem, hogy az én fiam él, elmegyek megnézem őt, mielőtt meghalok!” (Ter 45,26) Ehhez az
örömhöz hasonló öröm tölti el ma lelkünket, Jézus Krisztusnak üres sírjánál! Jézus él! „Ez a nap,
melyet az Úr szerzett, örvendezzünk és vigadjunk azon!” (Zsolt 117,24)
13
I 2015.3.10.
„Jött egy ember, János volt a neve. Azért jött, hogy tanúságot tegyen a világosságról! Nem ő
volt a világosság! Ő azért jött, hogy tanúságot tegyen!” (Jn 1,6) A világosság Jézus Krisztus, aki
ma „a föltámadás megközelíthetetlen fényében tündöklik”. Elvárja tőlünk is, hogy tanúságot
tegyünk a világosságról!
13
I 2015.3.10.
Hallgassuk meg az énekkar szolgálatát. Az Újszövetség több helyen együtt említi Jézus
halálának és feltámadásának a jelentőségét. Ez tulajdonképpen egy esemény. Például ezt írja a
Római levélben: Krisztus meghalt a mi bűneinkért, és feltámadt a mi megigazulásunkért.
Két kórusművet hallunk most.
Az első: Butler műve, inkább Jézus kereszthalálának a jelentőségéről szól, amikor ujjong
azon, hogy "megváltva a Bárány szent vére árán" mit jelent.
Megváltva, mily boldogan vallom, A Bárány szent vére árán!
Megváltva, mily végtelen áldás, Hogy gyermeke vagyok immár!
Megváltva, megváltva! Ó, hála neked, jó Atyám!
Kegyelmed oly végtelen gazdag, A szívem csak téged imád.
A második: Schütznek a műve, a feltámadott Krisztust dicsőíti:
Jézusé a dicsőség, te ki szenvedtél. A keresztnek fáján érettünk kínhalált.
Uralkodsz az Atyával fent a mennyekben, Könyörülj mirajtunk.
Segíts minket, bűnösöket tehozzád, Segíts minket, bűnösöket üdvünkhöz, Könyörülj
mirajtunk. Krisztus irgalmazz, könyörülj mirajtunk.
Az első húsvét reggelén általános szomorúság jellemezte azokat, akik Jézus Krisztushoz
tartoztak. Júdás már meghalt akkor, kétségbeesésében öngyilkos lett. Péter a keserves sírás
után teljes bizonytalanságban volt. Tamás otthagyta tanítványtársait és hazament, részére
befejeződött a Jézus-ügy. A megmaradt kilenc tanítvány pedig - azt olvassuk - bezárkózott és
rettegve gondoltak arra, hogy esetleg ők is kivégzett Mesterük sorsára jutnak. Az asszonyok
sírtak és alig várták, hogy elmúljék a szombat és mehessenek Jézus sírjához. A két emmausi
Pasarét, 2008. március23.(húsvétvasárnap) Cseri Kálmán
férfiről pedig tudjuk, hogy tele keserűséggel, amúgy férfi módra újra meg újra elemezték
mindazt, ami a hét végén Jeruzsálemben történt, keserűen gyászolták Jézust és a hozzá fűzött
reményeiket.
12
I 2015.3.10.
Olvashatunk, láthatunk beszámolókat a múltról, sok ember meghurcoltatásáról, kivégzéséről,
családjuk szenvedéséről. Most, amikor ezekre visszaemlékeznek a szenvedők, általában
keresztény lelkülettel ezt mondják: „Megbocsátunk! De nem felejtünk!” Ezzel az érzülettel
Jézus Krisztushoz csatlakoznak, akit ellenségei meghurcoltak, megkínoztak, kivégeztek… Akit
most az evangélium egy sajátos helyzetben állít elénk. Az Emmausz felé vezető úton
csatlakozik szomorú szívű tanítványaihoz és megvigasztalja őket!
12
I 2015.3.10.
A feltámadási szertartás kezdő himnusza: „A te feltámadásodat Krisztus Üdvözítőnk, angyalok
éneklik a mennyekben, és minket is méltass e földön, hogy tiszta szívvel énekeljünk és
dicsőítsünk Téged!” Az angyalok, a mennyeiek fölfogták és ünnepelték! Nagy kegyelem, ha mi
földiek is képesek vagyunk fölfogni és ünnepelni. A föltámadt Jézusra emeljük tekintetünket.
11
I 2015.4.3.
Bev.: A főtanács és a katonák nem tudták elképzelni, hogyan szabadult ki Péter
apostol a gondosan őrzött börtönből. (csel. 12. 7. Skk.)
Ugyanúgy nem tudjuk elképzelni se a feltámadást, se az örökéletet, az Isten országát.
Ez utóbbiról jézus is csak hasonlatokat, példabeszédeket mondott.
A feltámadás hitét abszurdumnak nevezi egy 16 éves gimnáziumi tanuló. (Teol.
73. 38) Krisztus nem azért illeszkedett be az emberi élet földi kereteibe, nagyon is szűk,
szorító korlátaiba, hogy meg is maradjon abban. Amikor Ő tökéletesen hozzáidomult az
emberi, teremtményi léthez, ugyanakkor Ő is formálta, áthatotta, megmozgatta azt,
forradalmi változásokat okozott. Ő az „isteni kovász”.
11
I 2015.3.10.
Krisztus feltámadása hitünk középpontja, alapköve. Szép, nagy ünnepeink ezen kívül is vannak: a
karácsony a maga melegségével, bensőségével, szeretetével. Az anyjához simuló parányi kisded
Megváltó hány festőt, szobrászt, költőt, zeneszerzőt ihletett meg már, hogy a sok millió egyszerű
ember meghatódottságról most ne is beszéljünk!
Szép a pünkösd is: a Szentlélek ünnepe. Amikor emlékezetünkben felelevenednek a pünkösdi tüzes
nyelvek, a felbátorodott apostolok, s mindezt a természet virágfakadással, megújulással kiséri és
húzza alá!
9
I 2015.3.10.
Valójában meg tudjuk érteni az emmauszi tanítványokat, hiszen minden reményüket Jézusba
vetették. Olyan volt számukra, mint a világító torony az éjszakában, aminek fényéhez igazítja a hajós
hajójának futását, irányítását, s amely különösen fontos rossz időben, vihar idején, amikor a hullámok
tajtékzanak és felborulással fenyegetik a hajót. - A tanítványok világító tornya most egyszerre kialudt!
Nagypénteken kihunyt a fény: életük világossága elhunyt. Azért most szomorúan bandukolnak
hazafelé. — Mi egyebet is tehetnének? Hiszen ezután is tartozniuk kell valahová s meg kell
kísérelniük, hogy legyőzzék csalódásukat vagy együtt éljenek azzal úgy, hogy azért ne menjenek
tönkre lelkileg.
7
I 2015.4.4.
A húsvét egyik üzenete, hogy a halott életünkből fel kell támadnunk.
0