I 2015.4.10.
Az evangéliumokban többször is hallunk valamely halott feltámasztásáról. - A kereszténység, pedig Krisztus
feltámadását hirdeti és ezzel együtt a mi feltámadásunkat is. — Pedig ha az ember halottak feltámasztásáról hall,
akkor hitetlenkedve csóválja fejét. A halott az halott, mondjuk. A feltámasztás, pedig szögesen a tapasztalattal. Ezzel
fordul szembe Jézus, hogy a halál nem változtathatatlan dolog, Jézus egész életével, működésével, ezzel
szembefordult, szembe a halállal és az életre vezet.
Már az emberről alkotott véleményünk is ellenkezik a halálla, az ember nem vérkeringés, szívműködés
csupán, hanem van egy énünk, egy lelkünk, amely független a szívműködéstől, vérkeringéstől. Ezt a kórházi ágyon
érzik leginkább az emberek, amikor a betegség szétroncsolja testüket, de érzik, hogy a lelkük, az énük a betegségtől
független. Úgy érzik magukat alig működő testükben, mint amikor egy szétroskadó autóban ülnek és érzik az autó,
lassan leáll, és ki kell szállni belőle. Mi, akik tudunk szeretni, a környezettől függetlenek lenni, nem lehetünk a halál
martalékai.
106
I 2015.4.10.
Lázár Ervin "Szegény Dzsoni és Árnika" c. könyvében megütötte a fülemet egy mondat. Arról van szó, hogy minden
rosszban van valami jó... stb., s a kislány rákérdez: "És abban, hogy Vincze Jenő bácsi meghalt a szomszédban,
abban mi a jó? – Semmi – hangzik a válasz. – Az fenékig rossz." Hát ez a mondat ütötte meg az én fülemet –
különösen, ha ezt a mai evangéliumot is hozzáolvasom.
Ti is biztosan megéreztétek már, milyen kegyetlen dolog a halál. Megáll a szív, a "motor", és nincs tovább. S akit
szerettünk, nem látjuk többé, nem simogat, nem kacag ránk, nem szól hozzánk többé. Ti is voltatok már temetésen,
nektek is halt meg már hozzátartozótok, ti is igazat adtok hát Lázár Ervin szomorú kijelentésének: a halálban nincs
semmi jó. "Az fenékig rosszÉn mégis azt mondom: csak félig mondja ki az igazságot, aki csupán a szomorúságot
látja. . A mai evangélium arról számol be, hogy Jézus visszaadja egy fiatalember életét. - Azt már hallottuk, hogy
Jézus úr a teremtés erői felett.: vihar lecsendesítése, stb. Azt is olvastuk, hogy úr a betegségek fölött.
92
I 2015.4.10.
Az evangélium első témája a szomorúság. Itt nem egyszerűen arról van szó, hogy
mindenképpen szomorúság az, amikor egy asszony temeti a fiát. Mert ugye a halál
mindenképpen szomorúság, de mégis az a természet rendje, hogy a gyermekek temetik a
szüleiket, s amikor egy szülő temeti a gyermekét, az sokkal növeli meg a halállal szembeni
fájdalmat. Ez az asszony özvegy volt, s ez a temetés azt is jelentette, hogy a család férfi nélkül
maradt. Ez pedig az akkori társadalomban keserű sorsot jelentett a férfi nélkül maradt
asszonynak. Kiszolgáltatottá vált. Szavazati joga nincs, amivel befolyásolhatná az őt
körülvevő társadalmat, megélhetése sincs, hiszen abban a korban nem létezik nyugdíj.
Amikor tehát a fiát temeti, akkor a reményét is eltemeti. Azt a reményt, hogy öregségében
még tisztes emberi életet élhet.
85
I 2015.4.10.
Bizonyár sokan ismerik a testvérek közül Munkácsy M. Híres festményét a
Siralomházat. Egy rab betyárt ábrázol a festmény a kivégzése előtti napon. A betyár lényéből
tiltakozás árad, és az úgyis hiába minden elkeseredése. A padlón földhöz vágott imakönyv
mintha Istent okolná, hogy saját bűne miatt meg kell halnia. A kép egyik sarkában egy
kisgyerek sír, nem érti meg, mi történik, de érzi, hogy itt valami rettenetes dolog készül. A
háttérből elősötétedő őr mozdulatlansága, egykedvűsége a halál korságát,
kikerülhetetlenségét, idézi. Mindenki érzi, hogy szörnyű dolog a halállal így szembenézni.
Mindnyájan halálra vagyunk ítélve. Az emberi élet kikerülhetetlen velejárója a hall és
úgy érezzük a legnagyobb rossz, ami a földön érhet minket, az élet elvesztése. Ha valakinek a
halálhírét halljuk, elszomorodunk, sajnáljuk őt.
Dehát miért? A halottak Istenhez jutnak. Számukra megszűnik minden szenvedés,
mindörökre boldogok lesznek. Inkább örülnünk kellene, hogy már elérték örök céljukat. Miért
van akkor a sírás és a szomorkodás?
73
I 2015.4.10.
KKT! Az evangélium témája: Jézus részvéte győzedelmeskedik a halál fölött.
Véletlenül találkoznak. Nincs különösebb oka Jézusnak a fel támasztásra. Naimban ő idegen.
A család számára is idegen. Nem is kérnek tőle semmit. Jézus részvéte a kiindulási pont.
Részvét az anya iránt, nem fiú iránt. Jézus tudta hogy jobb az embernek az Isten országában.
Jézus ismeri azt, ez az ő otthona. Ezért az első szava nem a halottnak szól ‚hanem az anyát
vigasztalja: Ne sírj! A fölkelti a fiút és visszaadja őt anyjának. Nem ezt mondja az
evangélium: Föltámasztotta, hanem visszaadja anyjának. Csak ezt adhatja valaki, ami az övé.
Jézus azzal, hagy föltámasztja, valamiféle birtokjogot szerez a fiú fölött. Hagyjuk, hogy Jézus
birtokoljon minket, mert ez jelenti a föltámadás lehetőségét.
60
I 2015.4.10.
KKT! Egyszer a Jeruzsálemben zarándokló görögöknek ez volt a kérdése Fülöp
apostolhoz: „Uram, látni szeretnénk Jézust.” (Jn. 12,21.) S az igazat megvallva
mindnyájuknak ez a kívánsága, mert, az ember szeretne találkozni Istenével. S ha létre jön ez
a találkozás, akkor az ember mindenképpen boldogabb lesz, mint azelőtt. Így történt ez a mai
evangélium főszereplőjével, a naimi asszonnyal is. Találkozott Jézussal és az élete jobbra
fordult. Úgy gondolom, hogy akkor is helyre állt volna az asszony lelki békéje, ha nem
támasztja föl Jézus a fiát. Hiszen Jézussal igazán találkozó ember életében eltörpülnek a földi
dolgok, azok nélkül is igazi békességet kap meg a kereső ember.
53
I 2015.4.13.
A naimi ifjú történetében a feltámadás előszele érinti meg az olvasót. De
messze nem csak a fiatalemberről szól ez a történet. Nem csak ő kapja vissza az
életét. Édesanyja is. Fia halálával ugyanis elveszítette egyetlen támaszát,
védelmezőjét. Mindenkinek kiszolgáltatott, könyöradományon tengődő emberré lett.
Nem csak a halott fiú, hanem az élő anya is megtapasztalja, hogy Isten meglátogatta
az ő népét. Melyek ennek a látogatásnak a lépései?
47
I 2015.4.10.
A városok kapuja sok boldog és megrendítő találkozások helye. Ilyen volt Naim városának kapuja is, egy
megrendítő találkozást ír le a szent evangélium. A temetés mindig szomorú, de ha felnőtt ember, halott szüleit
temeti, akkor szomorúsága asz élet rendje szerint van. Itt azonban anya gyászolja gyermekét, aki az életbe ringatott.
És ez az anya ráadásul özvegy.
Jézus idejében igen kemény volt az özvegyek sorsa. Mivel a nőnek egyetlen emberi rangja, érdeme az volt,
hogy gyermeket szülhetett és nevelhetett, ha megözvegyült, elvesztette ezt az egyetlen lehetőségét és az özvegység
szégyenével, megbélyegezték, mint akinek egyetlen feladata sincs már az életben. Az egyedül maradt asszonynak,
férje halála után az elhunyt férj családjában kellett maradnia. Az apajogú társadalomban, férje elvesztése után az
asszony helyzete reménytelenné vált. A férje életében a férjének volt alárendelve, az ő képviselte, ha meghalt a
férje, akkor a fiúgyermekek képviselhették őt. De ha az sem volt, csupán szolgáló lehetett volt férje családjában,
ahol éppen csak megtűrték.
43
I 2015.4.10.
K. T.!. Zsolozsmánkban van egy Szép imádságunk az Istenszülőhöz, mely kifejezésre
juttatja az ő közbenjárásába vetett reményünket: “Vétkeink sokasága miatt nincs bátorságunk
az Úr elé járulni. De Te Istenszülő Szűz, imádd érettünk a Te szent Fiadat, mert sokat tehet az
anyának könyörgése Urunknak megkérlelésére.”
Az Üdvözítő előtt különösen értékesnek számított az anyai közbenjárás. A mai
evangélium szerint ő egészen véletlenül vetődött el Naim városába. Emberileg nézve nemigen
készült arra, hogy épp itt tegyen csodát. De egy gyászoló özvegyasszony láttán megesett a
szíve, s amikor kimondta: “Ne sírj! “, már szinte biztos volt a csoda. Jézus e jó asszony
kedvéért még azt sem röstelli, hogy megérintse a tisztátalan koporsót. Pedig ez számára is
tisztátalanságot jelentene. De ő a tisztaság teljessége, s e tisztátalanság megérintésével
tisztaságából részesít mindenkit. Amikor az özvegyasszony láttán kimondta: “Ne sírj! “, már
ígéretet is adott erre. Másképp aligha tilthatta meg a zokogó özvegyasszonynak, hogy
legalább jól megsirassa fiát: Itt valóban “árvák atyja és özvegyek bírája Isten”, mert végső
igazságot szolgáltat: visszautasítja a halált és visszaadja az életet a Szeretetnek. Pillanatokon
belül olyan csodát tesz, hogy messze földön elterjed a hír: “Isten meglátogatta az ő népét.”
41
I 2015.4.10.
KKT! KGy! Ez a mai evangéliumi történet egy nagyon- nagyon szomorú nénit mutat
be nekünk. Szomorúságának nem is csak egy oka van, hanem mindjárt kettő is. Az egyik,
hogy özvegy, a másik, hogy elvesztette egyetlen fiét. Ez az asszony először elvesztette azt az
embert, a férjét, akit fiatal éveiben annyira megszeretett, hogy miatta elhagyva apját, anyját,
elköltözött a szülői háztól, csak hagy vele élhesse az életet, röviden fogalmazva; férjhez ment
hozzá. Iszonyatos nagy fájdalom lehetett ennek az asszonynak, hogy a férje meghalt.
36
I 2015.5.12.
Egyetlen fiát temeti egy özvegy édesanya. Ha öt fia lenne, akkor is aki meghalt, az
egyetlen lenne, mert belőle nincs még egy. Millió emlékkel kötődnek össze. Minden gyász
fáj. Ez különösen. Ekkor találkozik Jézussal, aki osztozik nemcsak gyászában, hanem
fájdalmában is. Egyúttal ezzel a történettel a gyászt, fájdalmat viselő emberek iránti
keresztény magatartást is bemutatja Jézus.
32
I 2015.4.13.
A rétet lekaszálja a gazda, mégis kisarjad és újra nő a fű. A leveleket leszakítja a fáról a hideg őszi szél, a tavasz
mégis új leveleket, új hajtásokat hoz. Az édesanya számára is ez a naptemetéssel kezdődik, végül mégis az élet
diadalmas dicsérete csendül meg mindnyájuk ajkán!
27
I 2015.4.13.
Ha a mai ember halottfeltámasztóról hall, hitetlenkedve csóválja a fejét, a halott az
halott. A feltámasztás szöges ellentétben van a tapasztalattal. Ezzel fordul szembe Jézus, hogy
a halál nem megváltoztathatatlan dolog. Jézus egész életével, működésével ezzel szembe
fordul, szembe a halállal, és az életre vezet.
23
I 2015.5.13.
A naimi ifjú történetében a feltámadás előszele érinti meg az olvasót. De messze nem
csak a fiatalemberről szól ez a történet. Nem csak ő kapja vissza az életét. Édesanyja is. Fia
halálával ugyanis elveszítette egyetlen támaszát, védelmezőjét. Mindenkinek kiszolgáltatott,
könyöradományon tengődő emberré lett. Nem csak a halott fiú, hanem az élő anya is
megtapasztalja, hogy Isten meglátogatta az ő népét. Melyek ennek a látogatásnak a lépései?
Jézus először megállítja a menetet. Életünk menetét is. Törvényeivel: Az Úr napját
szenteld meg! Embereket, eseményeket, néha tragédiákat felhasználva. Állja meg! Ne fuss
el a halál elől. Az élet tragédiái elől. Ne fesd át azokat. Hajlamosak vagyunk a nekünk nem
tetsző, kellemetlen dogokat átfesteni. Egész iparágak jöttek létre a halottak kifestésére, hogy
ne kelljen találkozni, még arra a rövid szertartásnyi időre sem az elmúló élet
valóságával. Elmegyünk mellette, és úgy élünk, mintha nem lenne halál.
22
I 2015.4.10.
Mohamed, mint mondják, kezdetben nehezen haladt a térítéssel. Az emberek nem akartak
neki hinni. „Honnan tudjuk, hogy igazat beszélsz?- kérdezgették. „Mivel bizonyítod szavaid
igazságát?” Mekkában meg még ennél is tovább mentek. Azt mondták: „Tégy nekünk csodát,
Mohamed! Legalább egy olyan csodát tégy, mint amilyet Mózes tett, és hiszünk neked.”
„Milyen csodát kívántok?” Változtasd át aranyra ezt a halom kávét!” Mondogatták. „Jó,
megteszem ígérte. Erre imádkozni kezdett, s közben állítása szerint megjelent neki Gábor
főangyal, Allah küldötte, és megszólalt: „Ha te úgy akarod, meglesz. De miért kell egyáltalán
csodát tenned? Hiszen ezek úgysem hisznek neked. Jobb, ha vársz, amíg megér, aki akar, s
majd akkor tégy, azoknak csodát!”– Jó, akkor várok, ezt válaszoltam neki, mondta Mohamed
a csodaváróknak.
19
I 2015.4.13.
Elképzelhetőbb-e vigasztalanabb, gyászosabb, szomorúbb kötelesség, mint édesanyának gyermekét temetni?
Mégis, e lesújtott, lélekben megtört, zokogó édesanya személyes módon tapasztalhatta meg azt, hogy Isten jelen van
az ő életében. Jézus által van jelen, aki megvigasztalta: Ne sírj!”, és visszaadta a fiát.
17
I 2015.4.10.
Ma újra hallhatjuk a szent Püspökök tiszteletére előírt evangéliumi szakaszt: "Ti vagytok a világ világossága. A
hegyen épült várost nem lehet elrejteni. Úgy világosodjék a ti világosságotok az emberek előtt, hogy lássák
jócselekedeteiteket..." Jó újra és újra hallanunk ezeket a megtisztelő jelzőket egy olyan korban, amikor a
keresztényeket nem magasztalják egekig államunkban. - Jézus biztatására mégiscsak elhihetjük, hogy van értelme
világosodni, van értelme hegytetőre állni, s egy sótlan társadalmat megízesíteni. Mégsem szabad most önmagunkkal
eltelni, s illúziókat kergetni: hiszen most még nem a mi jótetteinket látva dicsőítik Mennyei Atyánkat az emberek,
hanem egy csaknem feledésbe merült kor nagyjaira néznek fel. A hetedik egyetemes zsinat atyái állnak meg
előttünk, akik ezerkétszáz éve a szent képek tiszteletét védték meg, akár életük árán is.
16
I 2015.4.13.
Egy nyári konferenciára készültem, ott szolgáltam egy héten át, és mielőtt elindultam, a
középső kislányunk nagyon rosszul lett. Kétségessé vált az is, hogy mi lesz vele. Egyáltalán
életben marad vagy nem. De a szolgálat az szolgálat, és miközben őt bevittük a kórházba, én
elmentem azzal a csoporttal, ahol szolgálnom kellett. Aztán hallottam, hogy többször szól a
telefon a másik szobában, de éppen az alkalmat tartottuk, és ilyenkor nem lehet felállni, és
nem lehet átmenni. Belül imádkoztam, miközben éreztem, hogy a félelem kúszik fel a
szívemig, hogy mi lesz. Aztán a telefon elhallgatott, a feleségemet nem tudtam elérni.
Bementem a másik szobába az alkalom után. Letérdeltem, és azt mondtam: Uram, a kezedbe
tettük az ő életét. Te tudod egyedül megtartani. Ahogy kinyitottam a Szentírást, ez a mondat
jött elém a Bibliából: "Isten az élők Istene, és nem a holtaké". Abban a pillanatban lefoszlott a
félelem. Letöröltem a könnyeimet, és tudtam, hogy ez a kérdés megoldódott. Lili életben
maradt. Lassan, de biztosan meg fog gyógyulni. Aztán este jött a telefon, hogy megfordult az
állapota. Nem az a baja, amire gondoltak, hanem egészen más, és abból nagyon gyorsan ki is
hozta Isten.
Nem tudom, hogy a hívők szoktak-e félni vagy nem. Én időnként szoktam. Ez az igazság. És
ha valaki mást mond, én úgy gondolom, hogy nem élt még át olyan dolgokat, aminél érzi ezt,
hogy kúszik föl a félelem. Ebbe belenyomorodhat valakinek az élete, ha nincsen hite.
Miért mondtam ezt el? Azért, mert az a Jézus, aki föltámadott, és ma is él, ugyanígy
uralkodhat bárkinek a gondolatain, félelmein, értelmén, múltján, jelenén és jövőjén, ahogy azt
megtette, és ahogy azt megteszi most is.
Ezért ez a legfontosabb kérdés, hogy hiszünk-e benne? Elhisszük-e mindazt, amit a Szentírás
mond?
15
I 2015.4.13.
Az ókori költő, Plautus így vélekedett: Rossz szolgálatot tesz az a koldusnak, aki inni és enni ad neki. Néró császár
nevelője, Seneca is hasonlóan vélekedett: A szánalom csak a gyenge embernek áll jól! Vergilius szerint: A bölcs
ember nincs részvéttel mások iránt! Velük szemben Jézus egészen másképpen beszél: „Boldogok az irgalmasok,
mert ők irgalmasságot nyernek!” (Mt 5, 7)
14
I 2015.4.10.
Jézus, az általa megtett különféle csodák által azt mutatta be a világnak, hogy ő: Úr. Úr mindazok
fölött, amik a világon vannak. Sokszor mutatta meg, hogy mindenféle betegség fölött úr, mert
meggyógyította a betegeket. Úrnak mutatkozott a gonoszlelkek felett is: ki tudta szavával űzni az
emberekből. A mai evangélium történetében az egyik legnagyobb úr: a halál felett mutatta meg
isteni hatalmát.
13
I 2015.4.13.
A menet, melyet az evangélium említ, találkozott Jézussal, és ő nem ment el mellettük közömbösen, szó nélkül,
hanem megállította őket! Hasonlít a mi életünk is ehhez a menethez, állandóan úton vagyunk és (ha nem is vesszük
észre) Jézus hozzánk is szól, minket is sokszor megállít. Miért „állítja meg” Jézus mindennapi megszokott útján és
tevékenysége közepette az embert?
9
I 2015.4.10.
A legenda szerint rendkívüli dolog történ Leonardo da Vincivel, az egykori világhírű olasz
művésszel, amikor a híres Utolsó Vacsora képét festette. Már csaknem kész volt a mű, csupán
Jézus Krisztus alakja volt még rajta befejezetlen, mert a festő szorongást, félelmet érzett
magában: Hogyan is fessem meg, hogy méltó legyen Hozzá? Milyen legyen? – kérdezte újra
és újra, mert azt érezte, hogy emberi erejét meghaladja ez a feladat, hiszen nincs annyi szín,
nincs olyan ecset, amennyivel, illetve amellyel Jézus nagyságát megfelelően érzékeltethetné.
Egy napon azonban – a legenda szerint – egyszerre kész lett a mű, Jézus arcáról csodálatos
szépség áradt, és mindenki meghatódva nézte a rendkívül szép festményt.
Annyi bizonyos, hogy ha Jézus személyiségének a lényegét szavakba akarnánk foglalni, akkor
kifogynánk a szavakból, jelzőkből, s a legremekebb költő dala is csak gyenge kis dadogás
lenne a valósághoz képest.
8
I 2015.4.10.
KT! Végre is meg kell értenünk: ott állnak Jézus előtt tanítványai, s azok az emberek,
akik követték. Egyszerű emberek valamennyien: halászok, vámosok. Ezért nem is mindig
értették meg egyből helyesen ezt, amit nekik mondani akartak. Mégis épp nekik mondja: Ti
vagytok a föld sója, ti vagytok a világ világossága. Még csak nem is azt mondja nekik: azzá
kell lennetek, s törekedjetek erre erőtök szerint. Nem! Hanem egyszerűen csak így mondja: Ti
só vagytok! Fény vagytok a világ számára. Ha így mondta, így is gondolta! De vajon mit is
jelent ez? Hallatlan bátor kijelentésnek tűnik.
7
I 2015.4.10.
„Nagy próféta támadt közöttünk és Isten meglátogatta népét (Lk 7, 16) - mondták egykor,
akik Jézust hallották, látták. Ma mi is velük együtt kiáltjuk ezt: Krisztus próféta! – Sok-sok
tanítója volt már ennek a világnak, olyanok is, akik azt vallották, hogy ők az emberiség igazi
tanítói, s tanításukkal ők váltják meg e világot és ők teszik boldoggá az emberiséget. De
tudjuk jól, hogy száz ember állít egymással homlokegyenesen ellenkező igazságot, akkor a
száz közül csak egynek lehet igaza. – Ez az egy Krisztus! Ő az emberiség leghitelesebb
tanítója.
7
I 2015.4.10.
Jézus evangéliumát hirdető fáradozásaiban szent Pálnak a galatáknál is kijutott a lelki
nyugtalanságból és szenvedésből. Ott is voltak olyan ellenfelei, akik apostoli voltát is kétségbe
vonták, és azt is, hogy ő azt a valódi evangéliumot hirdeti, amit a többi „eredeti” apostol. Az
apostol egyikkel kapcsolatban sem hagyta annyiban a dolgot. Mai szavaiban evangéliumát
védelmezi meg.
7
I 2018.10.7.
A mai evangéliumi szakaszban a vigasztaló Jézussal találkozhatunk. A történet címe a naimi ifjú feltámasztása, mert Jézus neki adta vissza az életét. De amikor az ember hallgatja az evangéliumot végig az az érzése van, hogy igazából nem is a fiatalember miatt csinálja Jézus a csodát, inkább az özvegyasszony miatt, aki egyetlen fiát veszítette el. Sóval lehetne ez a cím: A naimi özvegyasszony megvigasztalása. Jézusnak persze nem ez az egyetlen vigasztalása az evangéliumokban. Hiszen ez a célja a megtestesülésének. Vigaszt adni az egész emberiségnek. Sok-sok ember van ma is a világon, aki tapasztalja Isten vigasztalását. Gyászolók, betegek, idős emberek ezrei, keresik az Isten vigasztalását, és találnak lelki békére az Isten közelében.
0