I 2014.10.31.
Jézus korában volt egy téves nézet, hogy a jólét Isten ajándéka, jutalma, és ha valakinek rosszul megy, akkor
az az Istenbüntetésnek számít. Ez a nézet még ma is él, pedig napjainkban különösen sok gazdag család ért el
sikereket galád úton, mások becsapásával vagy az állami érdekek súlyos megsértéséve, megkárosításával szerzi
hatalmas vagyonát.
97
I 2014.10.31.
Temetőben jártunk szinte mindannyian az elmúlt napokban. Találkoztunk elhunyt
szeretteinkkel. Aki hagyta beszélni a mécseseket, ugyanazt az üzenetet hallotta, mint amit a mai
evangélium tartalmaz. Mindenek előtt azt, hogy minden élet véget ér egyszer. Van halál. Aki erre nem
készül, az nem felnőtt, hanem felelőtlen gyermek. Aki erre nem készíti fel gyermekeit, az hamis életre
neveli, zsákutcába küldi őket.
92
I 2014.10.31.
Talán furcsán hangzik, de a dúsgazdagot becsülöm azért, hogy mihelyt felismerte az igazságot ("elvetted
a jókat életedben. most gyötörtetel"), rögtön testvérei megmentésére gondolt. Nem vagyunk-e részvétlenebbek a
részvétlensége miatt elkárhozott dúsgazdagnál? Vagyis tisztában vagyunk-e azzal a nagyon komoly ténnyel és
feladattal, hogy felelősek vagyunk egymásért?
81
I 2014.10.31.
Bizonyára mindenki álmodozott már arról életében, hogy mi lenne, ha egy ötös találatom
vagy sok-sok pénzem lenne, vagy ha én lennék a leggazdagabb a világon. Azonnal el is
tervezzük, hogy ezt vagy azt venném meg, ilyen meg olyat építenék! De vajon arra
gondoltunk-e ilyenkor, hogy ennek is meg annak is adnék, mert nagyon rászorulna az én
segítségemre? Ha erről megfeledkezünk, a gazdagság kívánása óriási veszélyt rejt magában,
nemcsak az embertársainkkal való kapcsolatban, hanem az örök életet illetően is. Nem hiába
hívta fel Krisztus hallgatóinak figyelmét a gazdagság veszélyeire, és a kemény megszólítása:
„Jaj nektek gazdagok! Megkaptátok már vigasztalásotokat!”/ Lk 6, 24/ nem akármiért
hangzott el.
79
I 2014.10.31.
Az ószöv. b. J. korában volt egy felfogás, egy téves nézet, hogy a jólét az Isten
kegyelmének a jele. Ha valakinek rosszul megy, az meg Isten büntetése. Még ma is él ez a
nézet az emberekben, kérdezik, ha baj éri őket, mivel érdemeltem ezt ki. Ezzel a hamis
nézettel szál szembe Jézus, amikor azt mondja: Isten a bensőt nézi.
58
I 2014.10.31.
Azt hiszem a világirodalomnak ez az első leírása a tobzódó gazdagság és az éhező szegénység
egymás mellé állításáról. S ez a Krisztusi példázat az egyház szociális öröksége is egyben,
ennek a példázatnak a tükrében kel újra és újra megvizsgálnunk, a lelkiismeretünket, hogy
valóban elégséges módon törődünk e az emberiségnek a nélkülöző részével.
54
I 2014.10.31.
A mai vasárnapon egy nagyon aktuális, nagyon időszerű példabeszédet mond el nekünk Krisztus az
Egyházon keresztül. Nagyon ránk illő ez a példabeszéd. Ráismerünk mind a dúsgazdagban, mind, pedig a szegény
Lázárban gyarló önmagunkra. Önmagunkat látjuk mind a dúsgazdagban, mind, pedig a szegény Lázárban.
Gazdagok vagyunk, mint a példabeszédbeli dúsgazdag és szegények is vagyunk, mint Lázár.
50
I 2014.10.31.
Október utolsó vasárnapján szívesen hallgatjuk meg a túlvilági életre utaló evangélium beszámolót, a
dúsgazdag és a szegény Lázár történetét. A kívülállók nyugalmával hallgatjuk meg ezt a történetet, mint az ártatlan
gyermekek a gonoszok bűnhődéséről és az igazak győzelméről szóló mesét., — Úgy érezzük, hogy ez a kemény élű
példabeszéd nemigen fenyeget minket, hiszen nekünk még nemigen volt alkalmunk "bíborba és bársonyba "
öltözködni, sem pedig fekélyesen, rongyokban koldulni.
47
I 2015.5.12.
Ősz van, a betakarítás ideje. A gazdálkodó ember ilyenkor elraktározza a termést és hálát
ad érte Istennek. Ez utóbbiról néha elfeledkezünk. Arról, t.i., hogy minden ajándék: idő, pénz,
jó szó, segítség Az élet is. Úgy kell vele bánni, hogy el tudjunk számolni vele annak, aki
adja. Nem halálról, vagy ítéletről szól elsősorban ez a példabeszéd, hanem az életről,
mégpedig az olyan életről, amely összhangban van az égi élettel. Másodsorban az olyan
életről, amely ellentétes az ajándékozó szándékával.
40
I 2014.10.31.
Reinkarnáció. A világban sokan hiszik, „vallásos” meggyőződéssel, hogy az ember
visszatér újra és újra a földi életbe. Indiai vallások. Semmit sem szabad tenni a sorsunk ellen,
mert ennek büntetése, hogy újra meg kell élni a szenvedésekkel teli életet. A sors elleni
semmittevés az oka az indiai emberek nyomorúságos életének. A vallás ilyen torzulása lehet
emberellenes is. Nyilván nem Istentől való ez a fajta „vallásosság”.
38
I 2014.10.31.
KT! Évről évre újabb élményt szerez számunkra az imént hallott evangéliumi történet. Az
október végi vasárnapon a halottak napjához közelegve amúgy is szívesen elmereng az ember
a halálon túli visszafizetés gondolatán. Ráadásul a dúsgazdag története szinte a gyermekkori
mesevilág élményét eleveníti fel, ahol a jók sorra győzedelmeskedik, a gonoszok, pedig
elnyerték méltó büntetésük. Olykor még kárörömmel is tekintünk a dúsgazdag tragédiájára s
nem csekély örömmel, nyugtázzuk, hogy nekünk nemigen volt alkalmunk „bíborban, és
patyolatban járnunk”.
35
I 2014.10.31.
KKT! Nem kétséges, anyánk méhében örökkévalóságra fogantunk. Végtelen életünk
első szakasza a földi élet, melynek a végén a megelőző földi lét minőségétől függetlenül
mindnyájunk osztályrésze lesz a halál. A halál mint belépés a végtelenbe.
27
I 2014.10.31.
KKT! Nem ritka hogy, Jézus tanításában a földi javakkal foglalkozik. Az ember ezek nélkül
nem tud teljes értékű életet élni, legfeljebb csak olyat, mint a szegény Lázár élt. Ezért nem
véletlenül, nagyon fontos hogy, az ember milyen viszonyban van az ajándékba kapott, vagy
megszerzett anyagi javaival. A mai evangéliumban már azt látjuk, hogy mit eredményez az
ember számára, ha helytelenül bánik azzal, ami az övé
27
I 2015.5.13.
Temetőben jártunk szinte mindannyian az elmúlt napokban. Találkoztunk elhunyt
szeretteinkkel. Aki hagyta beszélni a mécseseket, ugyanazt az üzenetet hallotta, mint amit a
mai evangélium tartalmaz. Mindenek előtt azt, hogy minden élet véget ér egyszer. Van halál.
Aki erre nem készül, az nem felnőtt, hanem felelőtlen gyermek. Aki erre nem készíti fel
gyermekeit, az hamis életre neveli, zsákutcába küldi őket.
Másik üzenete a síroknak és a példabeszédnek, hogy ami a halálon túl van, az örök.
Örök az élet és örök a kárhozat is. Nincs már alkalom a javításra. Elhunyt szeretteink nem
keltek ki, hogy befejezzék, amit elkezdtek, kijavítsák, amit elhibáztak. Állapotuk végleges.
Semmit nem vittek magukkal abból, ami itt fogható. Ami minket sírjukhoz vitt, az a lelki
örökség. Nem a vagyon. A szeretet, amit tőlük tanultunk. A hit, amit ők hintettek a szívünkbe.
26
I 2014.10.31.
KKT! Azt hiszem, a világirodalomnak ez az első leírása a tobzódó gazdaság és az éhező
szegénység egymás mellé állításáról, - a szegények érdekéből. S ez a Krisztusi példázat az
egyház szociális öröksége, ennek a példázatnak a szemüvegén kell újra és újra
megvizsgálnunk a lelkiismeretünket, hogy valóban elégséges módon törődünk az
emberiségnek a nélkülöző részével.
23
I 2014.10.31.
KT! A mai szent evangélium a dúsgazdag ember és a koldus Lázár történetén keresztül arra tanít bennünket,
hogy a halál után minden ember megkapja az örök sorsát Istentől. Ha földi leteltével kiérdemelte, akkor az örök
boldogságban lesz része, vagyis az üdvösségben. Ha pedig azt érdemelte ki, akkor örök szenvedésben, vagyis a
kárhozatban lesz része. S ez végérvényes, ezen változtatni többé már nem lehet. Az evangélium szavai szerint
áthághatatlan szakadék van az üdvösség és a kárhozat között. De ugyanilyen áthághatatlan a szakadék a földi élet és a túl
világi élet között. Ezért nem jöhet át onnan senki híradással, hiába is kéri a dúsadag ember Istentől, Ábrahámon keresztül.
— Az utóbbi években óriási sikere volt Moodí könyvének, aminek a címe Élet a halál után Egy fél nap alatt elfogyott
mind a két kiadása.
21
I 2014.10.31.
KKT! Nem ritka hogy, Jézus tanításában a földi javakkal foglalkozik. Az ember ezek nélkül
nem tud teljes értékű életet élni, legfeljebb csak olyat, mint a szegény Lázár élt. Ezért nem
véletlenül, nagyon fontos hogy, az ember milyen viszonyban van az ajándékba kapott, vagy
megszerzett anyagi javaival. A mai evangéliumban már azt látjuk, hogy mit eredményez az
ember számára, ha helytelenül bánik azzal, ami az övé
20
I 2014.10.31.
Bár napjainkban nem olyan kirívóak az emberek közti anyagi különbségek, ennek ellenére,
sőt talán épp ezért: egyre több embernek szolgálhat jó tanulságul a „dúsgazdag és a szegény
Lázár” példabeszéde Jézusnak.
19
I 2014.10.31.
Amikor Jézus a názáreti zsinagógában először lépett fel Izaiás prófétát idézte: „Az Úr kent föl engem, hogy hirdessem
kegyelmének esztendejét és bosszújának napját!” (Lk 4, 18) Erről, az Úr kegyelméről és bosszújáról beszél
ez az evangéliumi példabeszéd is.
19
I 2014.10.31.
Az evangéliumi példabeszéd nem történet, hanem képes tanítás két embernek a sorsáról. Emeljünk ki egy
mondatot, melyet Ábrahám mond a szenvedése miatt kesergő gazdagnak: „Elvetted a jókat életedben!” Mit
mondhatnék? Egy szívtelen, harácsoló ember volt, amíg élt, olyan ember, aki nem kér, aki nem megdolgozik a
javakért, hanem elvesz.
18
I 2014.10.31.
Október utolsó vasárnapján különösen is szívesen hallgatunk a túlvilági életre utaló evangéliumi beszámolót,
a dúsgazdag bűnhődésének helyét, mint Dante Isteni színjátékának Pokol-jeleneteit, örömmel nyugtázva azt is, hogy
magunkat nem láthatjuk asz alsóbb régiókban. — pedig Jézus nem egy ilyen szép "túlvilági útikalauzt" akart itt
összeállítani Tudatosítani akarta felelősségünket azért, ami az élet befejeződése előtt történik. Hogy nem az a
végtisztesség a mérvadó, amelyet a fényes síremlékek jelentenek, hanem asz élet és a megtérés. Mert, „meghalt a
gazdag ember is és eltemették." Fel tudjuk mérni azt, mibe került ez a pompás temetés? S hogy mégis mennyire
sivár sorsra utal? A temetőket végigjárva nemcsak az Úristen üzenetét fedezhetjük fel, hanem rádöbbenhetünk arra a
pazarlásra is, amely a földi életben elmulasztott szeretetet igyekszik pótolni a dúsgazdaghoz méltó fényűző
temetéssel. A monumentális kripták, osztályon felüli temetések olykor már nem is csak a hozzátartozók iránti
szeretetéről tanúskodnak, hanem státuszszimbólumot jelentenek. A példázat másik főszereplőjét "az angyalok
Ábrahám kebelére vitték, s ez fontosabbnak bizonyult minden sírnál.
17
I 2014.10.31.
„Ha Mózesre és a prófétákra nem hallgatnak, akkor, ha a halottak közül támad fel valaki,
annak sem hisznek majd…”/Lk.16,31/
Mai nyelvre lefordítva: ha az evangéliumokra és annak hirdetőire nem hallgatnak, akkor, ha a
hallottak közül támad fel valaki, annak sem fognak hinni.
17
I 2014.10.31.
Evangéliumunk utolsó szavai szerint ragályos a keményszívűség. Tömegekbe tudunk
zárkózni az élet értéktelen jelenségei közé úgy, hogy, még ha a halottak közül támad fel
valaki, annak sem hisznek.
15
I 2014.10.31.
1903-ban meghalt az uzsorakirály Bécsben. 50 millió Schillinget hagyott hátra. A pénz
gyűjtését valaha, fiatalon 250 koronával kezdte, s egyre növekvő tőkéjét mindig uzsorakamatra
adta ki. Még egyetlen leánya sem tudott semmit apjának mesébe illő vagyonáról. Az
öreg mindig azt mondta neki, hogy évjáradékot kap egy gazdától, évi 250 koronát. Ennek
megfelelően igen szegényes életet éltek, pedig milliók gyűltek össze közben. Végrendeletében
pedig – és ez volt a megdöbbentő – ebből az óriási vagyonból egy fillért sem hagyott
jótékonysági célokra: szegényeknek, árvaházaknak, kórházaknak vagy iskoláknak. – Mi a
tanulság? – Kerüljük a fösvénységet!
15
I 2014.10.31.
Hol itt az igazság? – kérdezhette a szegény Lázár, amikor a dúsgazdag kapujában kuporgott és
éhezett. Ám a Gondviselő Isten igazságot szolgáltatott neki és Ábrahám kebelébe, Isten örök
boldogságába jutott, a szívtelen dúsgazdag, pedig az örök tűzre (Lk16, 19-23).
12
I 2014.10.31.
A mese szerint egy vakondok dugta ki a fejét a föld alól, amikor a pacsirta megszólította és
áradozni kezdett a kék ég szépségeiről, s megpróbálta rávenni a vakondokot arra, hogy ne
menjen vissza a föld alá, hanem legyen ő is a csodálatos fény gyermeke. – A vakondok csak
legyintett becsmérlőleg, majd így szólt: „Ó, mi az a te kis fényed, az én nagy sötétségemhez
képest, amely tele van kukacokkal, kövér gilisztákkal, pajorokkal.”
12
I 2014.10.31.
Megrendítő a párbeszéd, amely Ábrahám és a szívtelen gazdag között zajlik le. Tegyük fel a kérdést mi is –
hiszen a mai ember is kapkod fűhöz-fához –, kire hallgassunk? Szent Pál apostol arra buzdít, hogy „Tekintsünk
hitünk kezdőjére és bevégzőjére, Jézusra!” (Zsid 12, 2) Hogyan indítja el az emberben a hitet Jézus, és hogyan
igazolja ezt a hitet?
11
I 2014.10.31.
Lelki szemünk előtt megjelenik az a kis ház, a porta felszerelésével együtt, amelyre ki-ki azt
mondja: “Ez az én tulajdonom.” – Gondoltunk már arra, hogy vétkezhetünk akkor is, ha
fösvények vagy pazarlóak vagyunk?
9
I 2014.10.31.
Néró, a Római Birodalomvérengző, hatalmi mámorban szenvedő császára, aranyházat
építtetett magának Róma közepén. Az aranyház akkora területen állt, mint a mai Róma egy
hatoda, tehát 80-100 hektárt borított. Egy-egy oldala 6 km-es, a palota belseje, pedig értékes
márvánnyal volt fedve. Sok-sok aranyozás volt benne, és számtalan tárgyat gyöngy, kagyló,
drágakő díszített. A fürdőmedencébe magából a tengerből hozták a vízvezetékek a vizet, hogy
a császár mindig a tengerparton érezhesse magát.
9
I 2014.10.31.
Egyházunk ma a 7. egyetemes zsinat atyáira emlékezik. Azokra, akik 1200 éve a képrombolókkal szemben megvédték
a szentikonok tiszteletét. DE ma, amikor a közelgő választásokat hirdetjük meg, bennünket most az érdekel, hogy mi is a
szerepe az egyháznak a világban, a hegyre épült városnak e világ városaiban?
8
I 2014.10.31.
A gyehenna gyötrő tüze vár arra, aki nem akarta észrevenni az ajtajánál szenvedő éhezőt. Szókimondó és világos
tanítás az, amit Jézus e példabeszéd által mond.
7
I 2014.10.31.
K. T! November első hetében különösen is szívesen hallgatjuk a túlvilági életre utaló
evangéliumi beszámolót, a dúsgazdag és a szegény Lázár történetét. Úgy nézzük végig a dúsgazdag
bűnhődésének helyét, mint Dante Isteni színjátékának Pokol-jeleneteit, örömmel nyugtázva azt, hogy
magunkat nem láthatjuk az alsóbb régiókban. Bár egyikünk sem koldult még rongyokban, de arra
hivatkozhatunk, hogy még "bíborban és bársonyban járni" sem volt alkalmunk.
0