I 2015.3.24.
Jellemző, hogy a mai evangéliumban a törvénytudó próbára akarja tenni Jézust, a főparancs utáni kérdésével.
Jézus u.i. Sorba szegte meg az isteninek tartott előírásokat, szombaton gyógyított, mosdatlan kezekkel hagyta
tanítványit enni. azok nem böjtöltek, stb. Így könnyen gondolták, hogy az ember törvényeit teszi az isteniek elé. Így
persze vádolhatták volna Isten-ellenséggel.
Jézus az ószövetségi Szentírás fogalmazásában hozza a főparancsolatot, ami a kérdező törvénytudót meg is
nyugtatja. De azért a farizeus is megsejtett valami Jézus újszövetségi programjából. Kiérezte tetteiből, hogy az
emberszeretet központi szerepet kap.
97
I 2015.3.24.
Emlékszel, mit kérdezett az írástudó Jézustól: "Mester, melyik a főparancs a törvényben?"
(Mt 22,36) Közben a szeme előtt megjelent az a sok-sok parancs, amelyet ők számon
tartottak, mintegy 613 törvény, kisebb-nagyobb parancsok, és már előre élvezte magában,
hogy egész biztosan nem tudja Jézus kiválasztani ebből a sokból a legfontosabbat, és így
szaván fogja Őt. Ám az Üdvözítő válaszol: "Az első és egyben legfőbb parancs: Szeresd
Uradat Istenedet teljes szívedből, teljes lelkedből, minden erődből... Szeresd felebarátodat,
mint saját magadat." (Mt 22,37) - "Ó, Urunk - kérdezhetnénk -, miért ez a legfontosabb?" -
Mit mondhatnánk rá mást, mint hogy azért, mert egyrészt ez magában foglalja a többit,
másrészt pedig egy egész életre szóló feladatot tűz elénk.
77
I 2015.3.24.
Jézus ebben a párbeszédben megmutatja a farizeusoknak, hogy ő ismeri legjobban az
Írásokat, mindent tud az Istenről, azt is amit a zsidók nem tudnak. S ez azért van mert ő az
Isten fia, az ígéretek beteljesedése. Föltesz egy kérdést: Hogy lehet a Messiás Dávid fia,
mikor Dávid saját urának nevezi az eljövendő örök királyt. A zsidók elhallgattak, s csak az a
baj, hogy Jézus sem magyarázza meg, hogy hogy is van ez. Miközben ennek a végére
próbálunk járni, közben azt is megértjük, hogy miért nem értik a zsidók Jézust, és miért ítélik
halálra.
70
I 2015.3.25.
„Szeresd Uradat Istenedet teljes szívedből, teljes lelkedből és minden
erődből… szeresd felebarátodat, mint saját magadat.” (Mt 22,35-46.)
A Pannonhalmi Apátság ebédlőjében van egy kép. Egy hordót ábrázol,
melyről lehullottak az abroncsok, szétestek a dongák és a bor kifolyt belőle. Alatta
pedig e felírás: „A szabadságtól szétesett.”Az abroncs fogja össze a dongákat.
Abroncs nélkül nincs tartása, nem tudja teljesíteni feladatát. Ugyanígy van ez az
emberrel is. Életünk eseményei, egyéniségünk szétesik, ha nincsenek alapvető
szabályok, törvények, melyek összefogják.
61
I 2015.3.25.
KKT! KGY! A gyerek és a felnőtt gondolkodás nagyon hasonlít abban, hogy
mindenekelőtt önmagából indul ki. Legelőször a saját tapasztalatait, problémáit látja.
Másoktól, s barátainktól (suliban stb.) elvárjuk, hogy ne önmagukra irányítsák tekintetüket,
hanem mireánk. Mások viszont ugyanezt várják tőlünk. Az első ember, akit érzek, tapintok,
akinek öröme és fájdalma, jó léte és rossz kedve közel áll hozzám, az én magam vagyok. Ez a
kiindulási pont. De elég ez egy keresztény élethez, amire elhatároztuk magunkat?
51
I 2015.3.25.
KKT! Jézus hagyta, hogy a farizeusok vizsgáztassák, a tör vény felől. De miután
megválaszolt O is élt a kérdezés lehetőségével. Mikor látta, hogy együtt vannak a farizeusok,
meg kérdezte tőlük: Mit tartotok ti a Messiásról? S ma Jézus, amikor minket lát az Ő
lakhelyén összegyűlve, szintén csak ennyit kérdez: Mit tartatok ti a Messiásról?
Ma nem akarok mindenképpen vonatkozásokat keresni az evangéliumi szakasz és
életünk között, csak erre a kérdésre akarok a lehetőségek szerint néhány gondolattal felelni.
Nem í választ akarok adni, hisz Jézus Krisztis ugyanaz tegnap, ma ás mindörökké. Csupán
néha azt gondolom, hogy fel kell frissítenünk azt, amit tudunk, amit hiszünk Krisztusról Csak
hogy el ne felejtsük.
49
I 2015.3.25.
Mint önmagadat! Ahhoz, hogy másokat szeretni tudjunk, először önmagunkat kell
elfogadni. Ez nem önzőség. Sok nehézség, betegség, magányosság, küszködés van személyes
életünkben. Csak akkor tudjuk magunkat szeretni, elfogadni, ha tudjuk, hogy Isten is elfogad
bennünket olyannak, amilyenek vagyunk.
Mások felé csak úgy irányulhat, ha Isten helyezem kettőnk közé. Isten mindkettőnkért
áldozatot hoz. Jézus a másikért is szenvedett. Ha Isten nélkül szemlélek egy tőlem különböző
embert, akkor az első érzés gyakran a megvetés. Ha Istent, mint szemüveget helyezem a
látásmódomba, akkor meg tudom bocsátani a másik ember másságát.
41
I 2015.3.24.
Emlékszel, mit kérdezett az írástudó Jézustól: Mester, melyik a főparancs a törvényben?”
Közben a szeme ellőt megjelent az a sok-sok parancs, amelyet ők számon tartotta, mintegy
613 törvény, kisebb-nagyobb parancsok, és már előre élvezte magában, hogy egészen biztos,
hogy Jézus nem tudja kiválasztani ebből a sokból a legfontosabbat, és így szaván fogja Őt.
Ám az Üdvözítő válaszol: Az első és egyben legfőbb parancs: Szeresd Uradat, Istenedet,
teljes szívedből, teljes lelkedből, minden erődből. Szeresd felebarátodat, mint saját magadat.”
Ó, Urunk, kérdezhetnénk – de miért ez a legfontosabb? S mit mondhatnánk rá mást, mint azt,
hogy azért, mert egyrészt ez magában foglalja a többit, másrészt, mert ez egy egész életre
szóló feladatot tűz elénk.
35
I 2015.3.24.
Az evangéliumból hallottuk Jézus parancsát, amit a legfőbb parancsnak tett meg: Szeresd a te Uradat,
Istenedet, tejes szívedből, tejes lelkedből és teljes elmédből...Szeresd felebarátodat, mint önmagadat” (Mt. 22,
37-39) Ez a kettős főparancs minden emberi együttélésnek az alapja.: szeretni Istent és ebből fakadóan szeretni
embertársainkat, vagyis minden embert. A Tízparancsolat 4. parancsa szintén vonatkozik erre is. Nem csak a
szülői és családi szeretetet írja elő, hanem a nagyobb emberi közösségre is vonatkozik.
34
I 2015.3.25.
Szerest Uradat teljes szívedből. Lelkedből. Elmédből.
(Elöljáróban: aki az Istent szereti, annak természetes erénye az is, hogy a másik embert
is szereti. Akármilyen is az a másik. E nélkül a másik ember szeretete nélkül minden
hazugság, amit Istennek akarunk bemutatni a szeretet terén. Ezért a második törvény, amely
Jézusi megfogalmazásban hasonló ehhez: Szeresd felebarátodat mint önmagadat. Ez a kettő
így együtt szeretet. Egyik sincs meg a másik nélkül.) Azt hiszem, hogy mindenki tudja, hogy
a szív elsősorban az érzelmek helye az emberben. Mindenki tapasztalta már, hogy amikor
valami hirtelen nagy öröm, vagy hirtelen valami nagy bánat, vagy félelmet okozó dolog
jelenik meg az életünkben, akkor a szívünk reagál elsőként heved dobogással. Így szeret és
így gyűlöl is egy ember. Minden esetre a szív nem marad ki az érzelmekből. Amikor Istent
szeretjük, akkor ebben a szeretetben igenis helye van az érzelmeknek. Olyan az igazi Isten
szeretet, hogy az rendre megdobogtatja az ember szívét. Ha valaki ezt sosem érzi, az csak
kényszerből van ott az Isten oldalán, vagy nincs elég bátorsága, hogy elhagyja Őt. Nem
számít, ha érzelgősnek tartanak. Rosszabb a keményszívűség.
32
I 2015.3.25.
Még alig hagyták el a községet a zarándokok, s mi már újra itt vagyunk a legszentebb
hajlékban. Még ott csengenek fülünkben az istenhozzádot, kiáltó hangot, s máris visszatérünk
égi anyánk ‚szent képe elé. Visszajött hogy: és bűnbánattal köszönjük meg a mai ünnepét,. s
áldást kérjünk .a további napokra, a szürke hétköznapokra.
28
I 2015.3.24.
A fülünkbe cseng az írástudó szava: Mester, melyik a legnagyobb parancs a törvényben? Mi
természetesnek tartjuk, hogy az Üdvözítő meg tudott válaszolni rá. Sőt, így utólag talán még
magunk is úgy gondoljuk, hogy még magunk is sejtettük volna, hogy a legfontosabb a világon
a szeretet.
Abban az időben azonban ezt nem oly könnyű volt megmondani! Mert nem csak a
tízparancsot tartották számon a zsidók, hanem az írástudók Mózes könyvéből még további
248 parancsolást és 365 tiltást böngésztek ki. Így összesen 613 parancsot számoltak. Nem
csoda, hogy egy egyszerű embernek zúgott a feje, amikor erre a sok parancsra gondolt, s még
az írástudó agya is bele zsibbadhatott, ha erre a sok parancsra gondolt és így akár jogosnak is
érezhette a kötekedő kérdést: Mester, melyik a legnagyobb parancs a törvényben?”
23
I 2015.3.25.
Egy alkalommal, amikor fontos dolgokról beszélt Jézus így fejezte be mondanivalóját: „Nem a vagyonban való
bővelkedéstől függ az ember élete!” (Lk 12,15) A mostani evangélium tanításából azt tudjuk meg, „amitől függ az
ember élete!” A hívő élet legfontosabbja: a törvény és a próféták. Ettől függ az üdvösség. A szeretet parancsát életté
kell nemesíteni.
1. „A mennyek országa eladó, nem kér Isten érte mást, csak szeretetet!” (Szent Ágoston) A földi élet utáni
sorsunk, az üdvösségünk, a szeretet parancsának komolyan vételétől függ! Ezért életünket erre a parancsra kell
alapozni. Gondoljunk csak arra mivel kísértette meg Jézust az ördög. (Lk 4,1) Milyen nagy lehetőséget kínált neki,
ha éppen a szeretet parancsa ellenére cselekszik. (önzés, Isten akaratának felülbírálása, Istentől független hatalomra
törekvés) Milyen sok embert meg tud zavarni mindez! De Jézust nem zavarta meg, Ő tudta, hogy Istentől függ, ezért
Isten akarata szerint cselekedett. Föl kell tehát ismernem Isten akaratát és a fölkínált mennyországot meg kell
„vásárolnom”!
20
I 2015.3.25.
Azt korán észrevették Jézusnál az emberek, hogy tőle másfajta tanítást hallanak, mint az
írástudóktól. Ezért szerették szavait hallgatni. Ellenfelei is korán észrevették, hogy Jézus nem
követi őket az általuk képviselt tanításban. Ezért igyekeztek őt kérdéseikkel zavarba hozni, hogy
aztán vallásellenes tanításokkal vádolják. A mi evangéliumban is ilyen kísérletről hallottunk.
19
I 2015.3.24.
A főparancsról szóló tanítás minden kor és minden nemzedék számára személyhez szóló -
Mert az Isten és a felebaráti szeretet napról napra új feladatokat állít a keresztény élet elé.
Az evangélium szerint egy törvénytudó állt Jézus elé, hogy próbára tegye. KI akarta
tapogatni, hogy Vajon a nép által annyira csodált Názáreti Jézus egy olyan fontos és mégis
nehéz kérdésre, hogy melyik a főparancs válaszolni tud-e Mert sokat vitatkoztak ezeken
akkoriban, s egy minden utasítást magában foglaló alaptörvényt kerestek.
Ennek az embernek a kérdése mégis provokációnak számított, mert a farizeus ellenfelek
szemmel láthatóan zavarba akarták hozni Jézust. S ő nem a törvénytudó, hanem a
törvényhozó biztonságával válaszolt: s egymás mellé helyezte az Ószövetségben már addig is
ismert két törvényt, s így jelentette ki a mindenkit, elkötelező szeretettörvényt. Radikális
függés Istentől és odaadó szeretet másokért, Jézus szerint ez a legfontosabb, minden mást
megelőző, egyben magában foglaló parancs. “E kettőtől függ a törvény és a próféták.” - Isten
és a felebaráti szeretet, ez az erkölcsi cselekedetek foglalata, legrövidebb szabálya életünknek.
15
I 2015.3.24.
Egyházunk ma a hetedik egyetemes zsinat atyáira emlékezik. Zsolozsmánkban azonban nemcsak őket emlegetjük,
hanem az összes egyházatyát, akik az igaz hit szerint határozták meg az egykori társadalom életét. A mai
evangéliumnak is ez a fő témája: mi is a szerepe az egyháznak a világban, a hegyre épült városnak e mai világ
válságban levő városaiban? Jézus korában ugyanúgy, mint ma, bárki felvethette a kérdést: ugyan mit akar és mit
tud ez a Megváltó tenni a világ tengernyi gondja közepette? Képes lehet-e egy tucat ágról szakadt, mezítlábos
halászlegény arra, hogy megvalósítsa a próféták álmát: "A jövendő napokban asz Úr házának hegye ilárdan fog állni
a hegyek fölött." Péter és társai képeznék ezt a szent várost, melyről Izaiás beszélt?
14
I 2015.3.25.
Ha a hordóról lepattannak az abroncsok, a hordó szétesik, és ami a hordóban van kifolyik. Ahogy a hordó dongáit
az abroncsok tartják össze és őrzik mind a hordót és mind azt, ami benne van, úgy fogja keretbe és őrzi életünket a
törvény!
1. Sokféle törvény van életünkben és követeli meg tőlünk a tiszteletet, de nekünk elsősorban Isten törvényét kell
tiszteletben tartanunk. „Elmúlt az árnyéktörvény és bejött a kegyelem törvénye!” (Zslm) „a törvényt Mózes által kaptuk,
de a kegyelem és az igazság Jézus Krisztus által valósult meg!” (Jn 1, 17)
2. Kétféle isteni törvény lenne? Dehogyis! Az ember nem érti meg a törvény lényegét! E kérdésre: melyik a legfőbb
parancs? Jézus nem azt mondja, hogy én eltörlök minden régit, és teljesen újat adok nektek, hanem idézteti a
kérdezővel Mózes törvényét. És lám, melyiket sorolja a törvénytudó? „Szeresd Uradat… szeresd felebarátodat…”
Ebben a válaszban meg is találjuk, hogy mi a hasonlóság az „árnyéktörvény” és a „kegyelem törvénye” között.
14
I 2015.3.25.
Nagyszerű képzőművészeti alkotás (Drezdai Képtár) Tiziano: Adógaras c. képe. A farizeus, arcán ravasz
mosollyal egy adógarast nyújt át Jézusnak és kérdezi: „szabad-e adót fizetni a császárnak?” Jézus arcán isteni
komolyság tükröződik, nem ugrik be a ravasz kérdésnek, de nem is haragszik. Szeretettel, okosan válaszol, és a
kérdező megszégyenül. Az evangélium is ezt mondja e másik elhangzó kérdés jellemzésére: „Kísértvén őt!” Most is
visszakérdez Jézus: „Neked mi a véleményed a Messiásról?”
1. Ma is meg kellene válaszolni ezt a kérdést. De ma is nagyon akadályozza az embert a tisztes válaszadásban és
véleményalkotásban az előítélet. „Hallani fogtok, de nem értek, nézni fogtok, de nem láttok. Megkérgesedett ennek
a népnek a szíve…” (Iz 6,9) Maga Jézus is csodálkozott azon, hogy mennyire rabja lehet az ember az előítéleteknek.
Ma is így van! Ezt, mint pap a saját életemben is lépten-nyomon tapasztalom.
14
I 2015.3.24.
Ó, milyen kevéssé szeretik itt a földön a Jóistent sóhajt fel Kis Szent Teréz. Nem nyilallik a
szívedbe ez a sóhaj? Hiszen ez vád! Vád, amely ellenünk is szól. Vád, amely szerint többen,
sokan, csak látszat szerint szeretik Istent, s csak kevesen vannak az igazán szeretők. De ha
kevesen vannak, ki tudja, hogy én ezek közé tartozom-e? Ki tudja, hogy valódi-e az
istenszeretetünk!
13
I 2015.3.25.
Izajás próféta jövendöléseiben a messiási idő legnagyobb ajándékai között a világosság
szerepel, amellyel Isten árasztja el a földet és az embereket (Iz 60,1). Simeon, amikor karjaira
veszi a negyven napos kisded Jézust, azt jövendöli róla, hogy Isten őt a pogányok
megvilágosítására adta. Szent Pál mai tanításának első részében megmondja, hogy Isten miért
támasztott nekünk, főleg az apostol szívében világosságot.
13
I 2015.3.25.
Jézus Krisztus kérdése csendes kérdés, mégis messzire hallatszik. Nemcsak a farizeusoknak szól, hanem nekünk
is. Nem is olyan könnyű erre a kérdésre válaszolni.
1. Kicsoda a mi Krisztusunk, hogy még ma is két táborra osztja az embereket. Az őt szeretők és az őt gyűlölők
táborára? Milyen ellentmondások vannak körülötte?
Amikor megszületik szegény, elhagyatott, – fényes csillag ragyog fölötte;
Istállóban rejtőzik, – angyalok veszik körül;
Menekülnie kell, – égiek vigyázzák útját;
a Jordánhoz megy, mintha ő is bűnös lenne, – és megnyílik fölötte az ég;
Tanít – első szava ez: „Tartsatok bűnbánatot!”;
Szenved, és halálfélelem kínozza, – a pribékek leborulnak előtte;
Eltemetik, – legyőzi az enyészetet.
Mennyi ellentmondás, mégis milyen egyértelmű tanúságtétel.
9
I 2015.3.24.
Annak idején a választott nép már negyven éve vándorolt a pusztában. Végül előttük volt az
ígért Kánaán, a gyönyörűséges ország, amit Isten nekik ígért. Mózes viszont tudta, hogy neki
előbb meg kell halnia, s nem mehet be abba az országba, mert egy alkalommal kétkedés fogta
el a szívét, hogy Isten mégsem fakaszt számukra vizet a hegyoldalból, hiszen népe érdemtelen
rá. Ebben a tudatban most odaállt a népe elé, mint az Aatya, aki végrendelkezik, mint aki
utolsó tanáccsal akarja ellátni szeretteit. Tüzesen és hosszasan beszélt. Szemében
könnycseppek kergetőztek. És mit gondolsz, mit tanácsolt népének? Többek között ezt: „És
most, Izrael, a te Urad Istened mit kíván tőled egyebet, mint hogy féljed Uradat, Istenedet, és
járj az ő utain, és szeressed Őt, és szolgálj a te Uradnak Istenednek teljes szívedből és teljes
lelkedből.” – Isten első parancsának tartalma ez, és ha egy ilyen nagy férfi ebben a fontos
órában ennél fontosabbat nem tudott lelkére kötni népének, akkor mi is csak ezt
hangsúlyozhatjuk. De mit is jelent ez részletesebben?
8
I 2015.3.24.
Azt parancsolja Jézus, hogy ezt az Istent szeressük, aki nem tesz kivételt fehér és fekete,
szegény és gazdag között, egészséges és beteg, fiatal és öreg- előtte minden egyenértékű.- És
aki szereti ezt az Istent, aki mindenkit szeret, az könnyebben elfogadja a parancs 2. részét is:
szeresd felebarátodat, mint tennen magadat.”
Az Isten és felebaráti szeretet között tehát ilyen szoros összefüggés van. Erre mutat rá a II.
vatikáni zsinat szava is. ” Mi nem hívhatjuk Istent mindenek atyjának, ha megtagadjuk a
testvéri magatartást bármiféle embertől, aki Isten képére teremtetett.. Az embernek Istenhez
és az embertestvéréhez fűződő magatartás olyan szoros összefüggésben áll, hogy az írás
egyenesen kimondja.” Aki nem szeret, Istent nem ismeri.
8