I 2015.3.20.
Jézus gyakran tanított példabeszédekben. A példabeszéd emlékeztet egy ismert képre, s azzal valamit
elmond. Jelen esetben azt, ahogyan a király elereszti a szolgáinak az adósságát, úgy engedi el Isten a mi
adósságunkat, amit bűneinkkel szereztünk, s ahogy ő megbocsát nekünk, úgy kell nekünk is megbocsátani
embertársainknak. Legfontosabb, hogy felismerjük a példabeszédben magunkat, bennünk is történjen valami,
foglaljunk állást, felfedezzünk valami, s ennek alapján cselekedjünk. A példabeszéd nem kényszerít, ki lehet bújni a
tanítása alól, de lehetőséget ad, hogy magunkra alkalmazzuk, tükröt tart elénk, ilyenek vagyunk, de van lehetőség a
megváltozásra. Nyitva áll minden út.
A mai evangéliumban Jézus elmond egy példabeszédet, mert Péternek volt egy kérdése, hogy hányszor kell
megbocsátani? Nem válik az ember nevetségessé, ha megbocsát vagy nem szolgáltat-e mások számára alkalmat a
túlkapásokra. Ezek a kérdések egy életben többször felvetődnek, ezekről kérdezte meg a mai evangéliumban Jézust
Péter. Talán hétszer? - kérdezte Péter. Péter nemcsak azért említi a hetes számot, mert ez volt az első és befejezett
szent szám, hanem mert túl akart menni a rabbik véleményén, akik a háromszori megbocsátást elegendőnek
tartották. Krisztus, pedig azt feleli, hogy nem hétszer, hanem hetvenhétszer! Tehát végtelenszer.
97
I 2015.3.20.
Nagyon kisarkított példa az evangéliumi adósság elengedés. Azt
gondolhatjuk, hogy nekünk nincs ekkora adósságunk, ezért nem rólunk szól a
történet. De meg kell értenünk, hogy ez a történet nem arról, szól, hogy mekkora
dolog amit el kell engednünk egymásnak, hanem arról, hogy minket annyira
szeret az Isten, hogy mindent elenged nekünk ha ezt kérjük tőle. Ez pedig azt
jelenti, hogy egy Isten kegyelméből élő embernek egyszerűen nincs joga haragot
tartani, különösen akkor nem, ha az egyik ember a másiktól megbocsátást kér.
89
I 2015.3.20.
K.T! A mai evangélium központi tanítása a megbocsátásról szól. S a megbocsátó Isten
mutatja be. Állítsuk ma emellé Izaiás próféta szavait, hogy lássuk, hogy a mi Istenünk örök és
változhatatlan, s akkor is épp oly kegyes volt a megbocsátásban, mint Jézus tanítása szerint, s
mint napjainkban is. Felolvasom a próféta szavait…
Isten keresés
T! Ami nyilvánvaló; azt nem kell keresni. Ha Isten nyilvánvaló lenne, s kézzel
fogható, nem kellene őt keresnünk. Vagy elveszítettük őt, azért keressük? Vagy éppen azért
vonult vissza tőlünk, hogy keresni kelljen?
51
I 2015.3.20.
Az evangéliumnak ez a részlete nagyon lényeges dolgot mond számunkra. De elsősorrban nem a
meghalásról, nem az ítéletről, nem az üdvözülésről, hanem mindenek előtt az életről. Ezt azért mondom,
mert Krisztus se az igazakat, se a bűnösöket nem kérdezi meggyőződésükről, vagy a szertartásokon való
részvételükről, csak arról, hogy mennyire voltak emberségesek? Ez azért van így, mert aki Krisztus
emberséges, annak természetes igénye az Isteni liturgiákhoz való ragaszkodás, de aki ott van, a
szertartásokon, az nem biztos, hogy ebből fakadóan emberséges is.
Ahhoz, hogy valaki emberséges legyen,- úgy gondolom-kell néhány alapvető dolog. Kell,
hogy legyen bennünk képzelőerő, hogy legyenek ötleteink jót tenni. Kell, hogy legyen humorérzékünk,
hogy tudjuk, mi az, amit nem kell komolyan vennünk az életből. Kell, hogy meglássuk az alkalmat,
amelyet meg kell ragadnunk, kell, hogy legyen bennünk egy szeretetteljes érdeklődés, gondoskodásunk
tárgyának valódi szükségletei iránt, hogy ne számára szükségtelen netán terhes dolgainkkal terheljük
még jobban. Erre anekdota: Szt. Arzéniusz a bizánci udvarból az egyiptomi sivatagba megy, hogy
egyedül legyen. Egy hódolója megkeresi, s azt mondja, mondjon neki egy parancsot, s egész életében
megtartja. Ezt mondta: Ha meg hallod, hogy itt és itt vagyok a sivatagban, azonnal menj egy másik
helyre onnan! Vigyázzunk, gondoskodásunk senkinek ne legyen sorscsapás.
49
I 2015.3.20.
KKT! Gyakran foglalkoztat bennünket a kérdés, hogy tehetnénk szert egy kissé boldogabb
életre, s t hogyan szerezhetnénk meg a teanagyobb boldogságot, az üdvösséget. Azért kell a
sokszor gondolkodnunk, mert állandóan hibákat követünk el ,s tudjuk, hogy gyöngeségeink
vádolni fognak bennünket azon a napon, amikor számot kell majd adnunk életünkről annak,
akitől kaptuk ezt az életet. Nos mai evangéliumban nagyon egyszerű és szabatos választ
kapunk erre a kérdésre: üdvösséged a te kezedben van, bocsáss meg tehát, és akkor te is
bocsánatot nyersz majd azon a napon. Amikor megbocsátasz valakinek, akkor abban a
pillanatban megnyílik számodra az örök élet.
44
I 2015.3.20.
Szent Máté evangéliuma szerint az apostolok közül fokozatosan emelkedett ki Péter apostol alakja.
A főapostol, akinek Jézus rögtön a működése kezdetén meggyógyította beteg anyósát, Fülöp Cezáreájánál
megvallotta Jézus messiási küldetését. Ezután Jézus már kősziklaként vitte őt magával egészen a színeváltozás
hegéig, mert ezzel a forróvérű halásszal nemcsak három sátort, hanem a pokolnál is erősebb egyházat akart építtetni.
S ennek a keménynyakú halásznak a szíve egyre fogékonyabbá vált Isten irgalma iránt. Annyira megérezte márt az
emberszerető Isten üzenetét, hogy magától felvetette a többször megbocsátás gondolatát: "Ha vétkezik ellenem
testvérem, nem is csak egyszer- kétszer, hanem hétszer is megbocsáthatok? De bármennyire megdöbbentette is ez a
fölajánlás a korábbi zsidót, Jézus még ennél is többet: feltétlen megbocsátást várt el övéitől. Nem is csak hétszer,
hanem hetvenhétszer" Mert a menyek országa nem olyan, mint a Káin bűne miatt hetvenhétszer bosszút álló
emberiség, hanem mint a tíz ezres adósságot elengedő irgalmas király. KT! Most az irgalmas király történetét hallva
eszünkbe juthat a mesebeli király története is, aki vagyonát osztotta szét három fia között. az osztozkodás végén
megmaradt egy igaz gyöngy, melyet a király csak annak a fiának szánt, aki a legnagyobb jótette viszi végbe
országában. Hosszú idő után első fia lelkendezve tért vissza: "Valaki rám bízta a vagyonát, intézője voltam és én
hiánytalanul elszámoltam vele, pedig leltár sem volt" Helyesen tette fiam! Hiszen az lett volna a szégyen, ha
másként cselekszel." A második fiú pedig egy fuldokló gyermeket mentett ki a folyóból. "Derék fiú voltál - dicsérte
meg apja - s ennyi segítség nekünk kötelességünk!" - A legkisebb fiú viszont sem pénz, sem életmentésről nem
számolt be, hanem azt mondta: "Csak annyi történt velem, hogy megtaláltam a hegyoldalban alvó ellenségemet.
Eszembe jutott, hogy most aztán megfizetek neki és legurítom a szakadékba.
42
I 2015.3.20.
K. T! Az irgalmas mennyei Király történetét hallva eszembe jutott a mesebeli Király, aki
vagyonát osztotta szét három fia között. Az osztozkodás végén megmaradt egy igazgyöngy,
melyet a király csak annak a fiának szánt, amelyik a legnehezebb jótettet viszi végbe. Hosszú
idő után első fia lelkendezve tért vissza: “Valaki rámbizta vagyonát, s én hiánytalanul
visszaadtam neki!” “Helyesen tetted, de a lett volna szégyen, ha nem így cselekszel!” -
válaszolta apja. A második fiú egy fuldokló gyermeket mentett ki a folyóból. “Derék fiú
voltál ”nyugtázta apja s ez a segítség kötelességed is! A legkisebb fiú viszont sem pénz-, sem
életmentésről nem tudott beszámolni:
“Csak annyi történt velem, hogy megtaláltam a hegyen alvó ellenségemet. Először eszembe
jutott, hogy most Végre megfizethetek neki minden gonoszságáért. Elég kicsit meglöknöm, s
nyakát szegi a szirtek között. De aztán erőt vettem magamon: gyorsan felébresztettem őt,
hogy le ne zuhanjon a szakadékba.” “Tied az igazgyöngy” -válaszolta apja - mert te a
legnehezebb jót vitted végbe:
Könnyű a jót jóval viszonozni, de a rosszért jótéteménnyel fizetni - néha valódi hőstett.”
29
I 2015.3.20.
Sokan azt hiszik, hogy a megbocsátani tudás az nagyon dicséretes emberi tulajdonság. Pedig, ez tévedés! A
megbocsátani tudás nem tulajdonság, hanem kötelesség!
1. Olyan kötelesség ez, amelyről a keresztény ember nem feledkezhetik meg. Régen Németországban évenként egy
napot a kiengesztelődés napjának rendeltek. Ezen a napon az volt a szokás, hogy amikor megszólaltak országszerte a
harangok, a haragosok elindultak, kibékültek és együtt mentek a templomba. Szép gesztus, de évenként csak
egyszer? Ez bizony állandó kötelesség! Érdemes azért arra gondolni, hogy a mi életünkben is megvalósíthatnánk
ezt: ha a harangszót meghalljuk, ne csak azt jelezze, hogy hány óra van, ne csak imádságra szólítson fel, ne csak a
templomba hívjon. Gondoljunk erre is: Békülj ki embertársaddal!”
29
I 2015.3.20.
A mai vasárnapon egyházunk a szívtelen szolgáról szóló evangéliumi részletet tárja elénk lelki
táplálékként. A példabeszéd alapján ez a szolga sok pénzzel tartozott földi urának. Ez a gondolatot megragadva
kérdezzük meg magunktól, hogy mi mivel tartozunk az égi Urunknak? A választ többek közt a Tízparancsolat
3. parancsában találhatjuk meg: „Az úr napját szenteld meg! - Igenis, tartozunk azzal Istenünknek, hogy
megtartsuk a vasárnapot. Megtartsuk a munkaszüneti napot és az Istennel szorosabb kapcsolattartás napjának
azzal is, hogy templomba megyünk és részt veszünk a szentmisén, A Szent Liturgián.
26
I 2015.3.20.
Vajon mi az a drágakő, az isteni küldemény, mely a mai evangélium csomagját
annyira kedvesen fogadhatóvá, szívderítővé teheti számunkra? - Jézus példabeszédében Isten
feltárja önmagát előttünk. - Nézzétek csak, ti törvényhez és érdemszerzéshez szokott zsidók!
Ámuljatok csak ti rómaiak, ki a történelem legpazarabb jogrendszerét alkottátok meg. Én nem
a ti igazságotok szerinti Isten vagyok! Ha jog szerint járnék el, akkor már ti régen nem
lennétek! Nyissátok meg csak szemeteket az irgalmas és könyörület Istene előtt. Az irgalom
Királya érkezik hozzátok., hogy a számadás komor hegyén, A Golgotán ő maga fizesse ki
összes adósságotokat. De a keresztfán megjelenő irgalom ekeként hasít friss barázdát
jogrendszeretek megkérgesedett rendszerébe., s tövestül írtja ki a törvény évezredes, büszke
cédrusait. Az isteni szeretet szelétől hajtott vitorlásaitokkal Nektek magatoknak is a
megbocsátást kell továbbítanotok, ha kell hétszer ha kell hetveszhétszer.!!!A könyörtelen
szolgát elítélő példabeszéd friss és forradalmi üzenetté vált Jézus korában. Ettől a pillanattól
már nem annak van igaza, akinek a dánárok száma szerint látszólagos igaza van. Csakis
annak lehet igaza, aki valamiképp utánozza a tízezer talentumot elengedő király neme
igazságtalanságát.: aki köpenyétől megfosztva köntösét is odadobja, s aki a jobb arcára kapott
pofont mindössze bal arcának odanyújtásával bosszulja meg.Be akarunk iratkozni ennek az új,
világrengető magatartásnak iskolájába?
25
I 2015.3.20.
Gyakran foglalkoztat bennünket a kérdés, hogyan tehetnénk szert egy
kissé boldogabb életre, s főként az, hogyan szerezhetnénk meg a legnagyobb
boldogságot, az üdvösséget. Azért vagyunk kénytelenek ezen gyakran
töprengeni, mert állandóan hibákat követünk el, s tudjuk, hogy gyöngeségeink
vádolni fognak bennünket azon a napon, amikor számot kell majd adnunk
életünkről annak, akitől az életet kaptuk. - Nos a mai evangéliumi történetben
nagyon egyszerű és szabatos választ kapunk erre a kérdésre; üdvösséged a te
kezedben van, bocsáss meg tehát, és akkor te is bocsánatot nyersz majd azon a
bizonyos napon. Amikor újra és újra megbocsátást gyakorolsz, megannyiszor
szélesebbre nyílik előtted az üdvösség kapuja. Ezekkel a megbocsátásokkal
tudod egyedül ellensúlyozni azokat a hibákat és bűnöket, amelyeket saját életed
és üdvösséged ellen rendre elkövetsz.
23
I 2015.3.20.
A mai evangélium a szívtelen szolgát teszi elibénk, akinek a veselkedése hihetetlenül
ostoba, gonosz, úgy hogy egyik szörnyűség a másikat éri ebben az evangéliumi szakaszban.,
csak nem ismerünk rá magunkra, hogy olykor mi vagyunk a szívtelen szolga.
Már a vétek nagysága is hihetetlennek hangzik fülünknek. U.I. Nem kevesebb, mint tízezer
talentumért állat a szolga ura és királya előtt. Tízezer talentum, ami 5-6 százmillió Ft-nak felel
meg. Sikkasztással, csalással, tolvajlással ilyen szörnyű adósságba keveredett? Habár
megmondhatjuk, hogy napjainkban is történnek hasonló dolgok. Az újságokból szinte naponta
értesülhetünk arról, hogy a manapság is vannak még magas beosztású emberek is, vezető
emberek, akik egyik napról a másikra lebuknak, mert egyszer kipattan, hogy Szörnyű
összegeket sikkasztottak el, csaltak, vagy éppen villát építettek a Balaton partján vagy a budai
dombokon, állami pénzeken. —hiába, az emberi kapzsiságnak nincs mértéke, ha egyszer ez
hatalmába keríti ez embert.
19
I 2015.3.20.
„Ha meg nem bocsátotok az embereknek, a ti Atyátok sem bocsátja meg nektek bűneiteket.” (Mt
6,15) Ezeket a fenyegető szavakat, fenyegető ígéretet mondta el Jézus a hegyi beszédben. A másik
emberhez irgalmat nem ismerő ember nem várhat irgalmat mindnyájunk mennyei Atyjától. A mai
szent Evangélium példabeszédében erre látunk bizonyítékot.
18
I 2015.3.20.
Nagy adósságot vállal az, aki Isten ellen vétkezik. Isten mégis szívesen megbocsát az embernek, ha az ember kéri őt
erre, sőt elengedi minden adósságát. Nekünk is Istenhez hasonlóan, irgalmasságban kell élnünk!
1. Istennek nem anyagiakkal tartozunk, a mi adóslevelünk bűneinket tartalmazza. Ezt az adóslevelet Jézus a
keresztre szögezte. Ő emberként jött, mégis az irgalmasság példáját mutatta. Nekünk utánoznunk kell Őt az
irgalmasságban és a megbocsátó szeretetben.
16
I 2015.3.20.
A szívtelen szolgában felismerünk egy olyan általános emberi magatartást, melyet Jézus elítél. Így oktatja
tanítványait: „Tudjátok, hogy azok, akiket a világ urainak tartanak, zsarnokoskodnak a népeken. Közöttetek ne így
legyen!” (vö. Mk 10, 42)
1. Bizony nem ismeretlen magatartása ez a mai embernek sem. Sőt, divattá vált a hatalmaskodás, sokan rangjukhoz
illőnek tartják a szívtelenséget. Az életfelfogás kezd uralkodó lenni, hogy akivel szemben erősebbnek érzem
magamat, azzal gőgös vagyok, akivel szemben gyengébbnek érzem magamat, az előtt megalázkodom és
kérvényezek! Bármennyire divatos is ez ma, akkor is legyen érvényes Jézus intelme: Közöttetek ne így legyen!”
2. De hogyan legyen akkor? Nem egyszerű a sorsunk, hiszen az élet sokféle megpróbáltatást ad. Árulás,
hatalmaskodás, létküzdelem, természeti csapások. Mintha az evangélium is erről beszélne, amikor Jézus szavait
tolmácsolja: „Mindennek meg kell történnie, és csak ezután jön el a vég!” Egy járási tanácselnök így oktatott ki,
amikor ezt mertem mondani: panaszt teszek a Püspök Úrnál! „Kicsi pont a maga püspöke!” És ha Istenről van szó,
ugyanezt mondják. Mi is kényre-kedvre ki vagyunk szolgáltatva, mint ahogyan Jézus ki volt szolgáltatva a
pogányoknak, és nekünk is mindezt el kell szenvednünk.
15
I 2015.3.20.
Érdekes szokása az embereknek az, hogy igyekeznek mindenről bizonyosságot szerezni. Lehet ez
józanság is, megfelel az ember értelmes természetének. Lehet abban kötekedést is látni, ha
mindent bizonyíttatni akar az ember másokkal. Szent Páltól is kívántak ilyet, főleg azt, hogy
bizonyítsa be a korintusiak előtt apostoli voltát.
14
I 2015.3.20.
Manapság igen harsányan figyelmeztetnek a takarékosságra. Drámai módon éljük meg a szigorú takarékossági előírásokat
is. Sok esetben azonban világosan látszik ezekből a törekvésekből az is, hogy valamit végzetesen félreértünk!
Azzal az „energiával” is takarékoskodunk, amelyet korlátozni soha nem lenne szabad. A szeretet lángjáról van
szó. Erre figyelmeztet az evangélium, hogy nem szabad abban kicsinyeskednünk, amelyben Isten azt kívánja tőlünk,
hogy pazarlók legyünk! Tanuljunk nagyvonalúságot Istentől!
14
I 2015.3.20.
A mai evangélium központi tanítása a megbocsátásról szól. S a megbocsátó Isten mutatja be. -
Állítsuk egymás mellé Izajás próféta szavait, hogy lássuk, hogy a mi Istenünk örök és
változatlan, s akkor is éppoly kegyes volt a megbocsátásban, mint Jézus tanítása szerint, s
mint napjainkban is. (Felolvasom a próféta szavait. Iz. 55, 6-9)
1. Istenkeresés.
Ami nyilvánvaló, azt nem kell keresni. Ha Isten nyilvánvaló lenne, s kézzel fogható, nem
kellene Őt, keresünk. Vagy elveszítettük Őt, azért keressük? Vagy éppen azért vonult vissza
tőlünk, hogy keresni keljen?
13
I 2015.3.20.
Kőszív. Ez volt egy mozielőadás címe régen. Egy bányász legényről szólt, akit Péternek
hívtak. Amíg meg nem szállta a nagyravágyás, jókedvű emberke volt és boldog, örömmel,
kacajjal volt tele a szíve szegénysége ellenére. De aztán mindenkinél gazdagabb, mindenkit
megelőző, minden kit legyőző akart lenni mindenáron. Hogy ezt elérje, szövetségre lépett
még az erdő rossz szellemével, egy félszemű óriással is, s eladta neki a szívét. a gonosz
szellem kivette azt kebeléből, s bevitte barlangjába. s felakasztotta a többi megvásárolt szívek
közé. Péternek, pedig kőszívet helyezett mellkasába, megbiztatva, hogy most már
mindenkinél gazdagabb és hatalmasabb lesz. – Ezután valóban nagy úr lett Péterből. Hintón
járt és szórta a pénzt, mert volt bőven. A boldogságát viszont elveszítette? Minden emberbe
belerúgott, aki csak az útjába került, feleségét fojtogatta, gonosszá lett, nem volt soha egy
mosolya, mert kőszíve volt mát.
13