I 2014.11.24.
Életünk mozgatórugója a másik emberrel való találkozás. Akár megnyílunk a találkozás alkalmával, akár
bezárkózunk. Az ember egymagában nem tud élni, önmagával nem elégedhet meg. A másik nélkül, találkozás nélkül
nem élet az élet. Emberi élet nem lehetséges a kétirányú mozgás nélkül: anélkül, hogy az életünkből egy részt adunk
a másiknak és a másik ember is megajándékoz bennünket az életéből. Az embernek társakra van szüksége, akik
megállnak mellette, emberekre, akik odajönnek ók hozzá, megállnak nála, és őt is megállásra késztetik. A másikra
azért is szüksége van az embernek, mert megóvja őt attól, hogy egyedül magára hagyatkozzék, mert éppen ez a
másik segíti ki saját zárt világából. Az emberek közti távolságot a találkozás hidalja át, úgy, hogy közben az
embernek önállósága is megmarad, nem szűnik meg, nem kebelezik be a másik. A másikra szükségem van, hogy
önmagammá váljak. Hiába fürösztöd önmagadban arcodat, megmosni csak a másik emberben tudod., mondja József
Attila.
93
I 2014.11.24.
Ebben a történetben minden fontosabb emberi személyiségfajtából
megjelenik egy-egy képviselő. Megjelenik mindenek előtt Jézus, a tökéletesség
hordozója, megjelenik Zakeus, aki vámosként megvetett. Megvetett azért, mert
a vámszedés jogát a római államhatalomtól bérelte, s mivel ennek a
bérösszegnek fixen meghatározott ára volt, így a jogos fölött jóval beszedett
pénz a saját zsebében gyűlt. Ez megvetettséget eredményez, mert valamelyest
kiszolgálja a római elnyomó hatalmat, s peresze állandóan érintkezik a
pogányokkal is. És ezeken túl megjelenik az az emberi csoport, akik bírálni
merik Jézust, mert egy olyan embernél szállt meg, akiről egyöntetűen azt
vallották, hogy bűnös. Aki igazán kilóg a történetből, az nem Zakeus, hanem a
bírálók. Csak ők ítélték meg tévesen magukat. Jézus tudta, hogy ő az Isten fia,
aki azért jött, hogy megmentse azt az embert, aki már-már elveszett. Zakeus
tudta magáról, hogy bűnös, azzá teszi a jogtalanul beszedett haszon, s ennek a
helyen önértékelésnek a következménye, hogy Jézus kérése nélkül jóvátételre
törekszik. Egyedül a bírálók tévednek magukról, mert azt gondolják, hogy ők a
helyesen élő szentéletűek, ezért ha Jézus lenne a megígért messiás, akkor náluk
szállna meg, nem pedig egy bűnösnél.
68
I 2014.11.24.
Szent Ágostontól kezdve sok megtérő leírta már lelki átalakulását, megtérését, Kivétel nélkül
mind azt vallotta, hogy Isten kereste őt meg, nem ő az Istent. Legföljebb az ember csak annyit tesz
hozzá, hogy nincs nyugalma. Mint Szent Ágoston is írja: Magadnak teremtettél Uram és nyugtalan a
szívünk, míg meg nem nyugszik benned.
58
I 2014.11.11.
K.T.! Mindannyian úgy érezhetjük, hogy ez a Zakeus igen szerencsés ember volt. Annak
ellenére, hogy hivatalból lopott,
Csalt, hazudozott, egyszer mégiscsak szembetalálkozhatott az örök Igazsággal. Annak ellenére, hogy
emberi kapcsolataiban olykor aljas volt, mégis megőrzött szívében annyi jóérzést, hogy találkozhassák a
Legértékesebb Lénnyel. Annak ellenére, hogy rendkívül kicsi sőt olykor kicsinyes is volt, mégis a
legalkalmasabb pillanatban föl tudott nőni az élet Urának igényességéhez. S szinte már a sorsunkra
kezdenénk panaszkodni: "Miért nincs nekünk is néha hasonló szerencsénk? Mi miért nem tudunk soha
végérvényesen hátat fordítani kicsinyességünknek és fölemelkedni a tucatemberek fölé??
51
I 2014.11.24.
A farsangi forgatagból ráhangolódni a nagyböjti „sugárzó szomorúságra” nem
megy azonnal. Szertartásunk tervezői, a szentéletű atyák tudták ezt, azért időben
elkezdik gondolataink, lelkünk alakítását. A nagyböjtöt előkészítő első vasárnap a
mai. Ezek az előkészítő vasárnapok egy-egy bibliai történet segítségével egy-egy
emberi tulajdonságunkra akarják terelni a figyelmünket. Zakeus történetével azt
kérdezi ma egyházunk: van e bennem is erős vágy látni az Urat?
49
I 2014.11.24.
K.KT! Jézus ma megint olyan dolgot művel, ami nem igazán illik bele a normális emberi
logikába. Már megint rendkívülit tesz. Amikor Jézus átvonul Jerikón, mint általában, itt is
nagy tömeg verődött össze és kísérte őt. Ebben a tömegben bizonyára sok rendes, erkölcsileg
fedhetetlen ember volt, de Jézus mégsem ezek közül választja ki, akinél megszáll, hanem egy
olyan embert választ, akit mindenki megvet és utál.
45
I 2014.11.24.
Még ha kereszténységgel próbálkozó emberek is vagyunk, azért be kell vallanunk, hogy
akármi1yen feszült figyelemmel várjuk életünk során a Krisztussal való ta1álkozásnak a magasztos
pillanatait, várakozásunk ellenére is mindig váratlanul lep meg bennünket az Úr. Zakeus, ha nem is
várakozott, de ezekben a pillanatokban, amikor elvonult e1őtte Jézus, mindenképpen legalább most
vágyakozott arra, hogy lássa ezt az embert. S vágyakozása ellenére is bizonyosan, nagyon meglepődött
amikor Jézus föl tekintett a fára, s azt mondta: "ma a te házadban kell megszállnom!"
37
I 2014.11.24.
KKT! A keresztény ember élete jó esetben nagyrészt azzal telik, hogy fölismervén életében az
Isten és ember által elfogadhatatlan tetteket, megpróbál valahogyan változtatni, lehetőleg javítani saját
életén. Ha ezt a változást valamilyen külső mozgató próbálja elérni egy ember életében, akkor terhessé,
nem kívánatossá és unszimpatikussá válhat az egész, s lehat, hogy látszat szerint van némi változás, de
ez nem felszabadító örömforrás, pusztán a rákerőltetett életszabályokhoz való kényszeredett igazodás. (+
pl. család vagy egyház)
31
I 2014.11.24.
K.t! Az imént hallott történet, ragyogóan bemutatta azt, hogy egy igazi személyes találkozás mennyi
külső és be1ső akadály elhárítására van szükség. Érdemes volna azért most alaposabban is
végiggondolnunk: Hogyan sikerülhetett Zakeusnak minden előítéletet, túlszárnyalva eljutnia erre az élet
fontosságú találkozóra? S hogyan sikerülhetne, erre a Jézusra rátalálnunk, 2000 évvel, később nekünk?
30
I 2014.11.24.
Mekkora jó szándék élt ebben a bűnös vámosban. Látszik már abból is, hogy kész volt
felmászni az út menti fügefára, csakhogy Jézust láthassa. Amikor pedig Jézus megpillantotta
őt, és közölte, hogy „ma a te házadban kell megszállnom”, akkor ez annyira szíven találta,
hogy mit sem törődött az áskálódók szavaival, hogy ő ilyen, meg olyan bűnös, hanem kész
volt a jóvátételre. – „Ha valakit megcsaltam, négyszer annyit adok vissza” szólt. De ezen felül
még a vagyona felét is odaszánta a szegények javára, csakhogy üdvösség érte őt és házát. Ez
már igazi jófeltétel, erős fogadás!
30
I 2014.11.24.
Bármilyen furcsa is, de tény, hogy alig léptük át az esztendő küszöbét, most a liturgikus életünkben
máris elkezdjük a nagyböjtre való felkészülés idejét a Zakeus-vasárnappal. amint hallottuk, a mára rendelt szent
evangélium őróla szól, az ő történetét mondja el: a Jézussal való találkozását. Ennek a tanulsága - ha szabad így
mondani - az, hogy Zakeusnak, ennek a bűnös embernek a Jézussal való találkozás után megszólalt a
lelkiismerete. Szakított az addigi bűnös életmódjával: jó útra tért. Elhatározását, lelkiismerete szavát tüstént
tettekre is tudta váltani: mindenkit kárpótolt, sőt négyszeresen kárpótolt, akit megcsalt és bűnös módon szerzett
vagyona felét a szegények között osztotta szét. Ezt váltotta ki belőle a felébredő lelkiismerete. Nekünk is példát
mutat ezzel, hogy vegyük komolyan a lelkiismeretünket.
28
I 2014.11.11.
A bűnös embernek nem szabad elcsüggednie, hanem tízszeres buzgalommal kell bocsánatot kérnie,
mint ahogy ezt Zakeus is tette. Legszívesebben őt megfojtották volna az emberek, megalázták volna,
de Jézus megkönyörült rajta. Csak a gyenge ember nem tud megbocsátani. Gyengeségnek jele az, ha
valaki haragtartó és bosszúálló. Mivel azonban Isten mindent megtehet, ezért tud könyörülni, elnéző
tud lenni az emberek bűnei iránt.
24
I 2014.11.24.
Milyen egyszerűen és röviden mondja el az Írás egy embernek a megtérését. Egyházunk
ma felolvastatja velünk e történetet, hogy tanuljunk meg mi is Zakeus módjára szembenézni
Jézussal.
23
I 2015.5.13.
A farsangi forgatagból ráhangolódni a nagyböjti sugárzó szomorúságra nem megy
azonnal. Szertartásunk tervezői, a szentéletű atyák tudták ezt, azért időben elkezdik
gondolataink, lelkünk alakítását. A nagyböjtöt előkészítő első vasárnap a mai. Ezek az
előkészítő vasárnapok egy-egy bibliai történet segítségével egy-egy emberi tulajdonságunkra
akarják terelni a figyelmünket. Zakeus történetével azt kérdezi ma egyházunk: van e bennem
is erős vágy látni az Urat?
Sokszor jelentéktelennek tűnő események feje tetejére állítják terveinket, alapvetően
megváltoztatják életünket. Egy futó pillantás, biztató mosoly, Vállveregetés, dicséret
életpályák elindítója lehet. Mi kell hozzá? Kimozdulni a megszokottból. Akarni tudni, látni
mást, többet. Vágy, mint Zakeusnál. Ez a vágy sokszor nem több mint egyszerű, de erős
kíváncsiság.
22
I 2014.11.24.
Zakeus lelkesedik, látni akarja Jézust. Jézus szava szíven érinti: "Jöjj, siess, ma a te házadban kell
maradnom!" A mai élet Zakeusai m vagyunk! Kegyetlenek, ravaszak, önzők. De nemcsak ezekben,
hanem a megtérésben is! Jézus meghívása ma nekünk is szól!
19
I 2014.11.24.
Jézus a világban járt és jár. Tömeg vette és veszi körül: érdeklődők, kíváncsiak, jóindulatúak és
ellenségesek, őszintén lelkesedők és alattomosan áskálódók, rászorulók és önzők, tanulni vágyók és
kihasználni igyekvők, üzletet szimatolók. Így volt ez akkor és így van most is.
17
I 2014.11.24.
Valamennyien jól ismerjük az Úr Jézus érdekes, mozgalmas esetét Zakeussal. Ez a különös
találkozás, ez a meglepetésszerű látogatás és ennek a sikkasztó, csalárd vámosnak hirtelen
belső változása, mind-mind a kegyelem csodája!
Kevésbé ismert az a példabeszéd, amelyet az Úr ott, Zakeus házában mondott el a minákról.
Ennek az a tanítása, hogy a szolgák mindegyikének fel kellett volna használnia, kamatoztatnia
kellett volna a kapott pénzt. Nekünk még inkább együtt kell működnünk a kapott
kegyelemmel, mint isteni ajándékkal. Ha pedig mélyebben megvizsgáljuk ezt a példabeszédet,
több igazságra találunk benne.
12
I 2014.11.24.
Hallottuk, hogy Isten népe imádságban fordul az Úrhoz, s lám az imádság végén megremeg a hely, s
mindnyájukat eltölti a Szentlélek. Az egybegyűltek imája egy második pünkösdöt eredményez. A Lélek
segítségével mind bátran hirdetik az Isten szavát. Mindnyájan tudjuk, hogy az Űr lelke nélkül semmire
sem vagyunk képesek. Imádkozni is csak az tud, aki ki tudja magát tárni a lélek előtt. Krisztus
megígérte, hogy ha ketten vagy hárman összegyűlnek az ő nevében, ott lesz közöttük. Ezért bátorkodunk
korlátainkat félretéve összejönni az Ö nevében, s merünk imádkozni, mert tudjuk, hogy imáinkban
megjelenik közöttünk az Isten. Együtt élhetjük át azt a pünkösdöt, amit annak idején az apostolok. Akik
ma őszintén imádkoznak, azokat eggyé teszi a lélek, s valóban egy szív egy lélekként állunk az Úr előtt,
pontosan úgy ahogy hallottuk az első osztatlan Isten népéről.
10
I 2014.11.24.
Életünkben eszményképekre van szükségünk. Ilyen lehet a jó édesanya, apa gyermeke számára és
valamennyiünk számra az igaz, nagy emberek, akiknek példája beragyogja az életünket és követésre hív
fel.
Zakeus is az eszményképek közé emelkedett. Ö lehet a megtévedt csalóknak, tolvajoknak a példaképe
abban, hogy hogyan kell jóvátenni az okozott kárt és a bűnt helyre hozni. Igaz, szívesebben gondolunk,
pl. az alamizsnaosztás nagy szentjére, Árpádházi Szent Erzsébetre, vagy Szent Margitra, a jámbor és
imádságos szellemű királylányra vagy éppen a szemérmes Goretti Máriára. Kerülhet azonban valamelyik
testvér Zakeus útjára, ahol is saját zsebre dolgozott, mint sokan mások ebben az országban is, ami végül
is a család, sikkasztás útja. S ebben a helyzetben bizony példa értékű lehet Zakeus későbbi viselkedése,
aki Isten kegyelmétől támogatva mesterien jóvátette elkövetett hibáit.
9
I 2014.11.24.
Az első századokban, amikor oly sokan vonultak vissza a pusztaságba, hogy ott elvonultan éljenek, élt
két remete. Együtt dolgoztak, együtt imádkoztak mindennap, ám egyik nap így szólt az egyik: "Testvér!
Úgy szeretnék élni, mint az angyalok, tevékenység, munka nélkül, szüntelen csak imádkozva, dicsérve
az Istent." Már fordult is, otthagyta a közös munkát, és bevette magát az erdő mélyébe, a rengetegbe.
Néhány nap múlva kopognak az egyedül maradt remete kunyhójának ajtaján. "Ki az?" - szólt. - "Én
vagyok, János, a testvéred, adj ennem, mert éhen halok!" -"De János! - mondta emez - Hiszen te
angyallá lettél, az angyalok, pedig nem táplálkoznak!" Reggelig nem nyitott neki ajtót. Amikor
kinyitotta, azt mondta: "Ha valóban angyallá lettél, akkor mit keresel itt? Ha pedig mégis ember
maradtál, akkor dolgozz tovább velem együtt, hogy fenntarthassuk magunkat!" - Ez ránk is érvényes!
Nem tudunk angyallá lenni, így fenn kell tartanunk testi életünket. Hogyan tudjuk megszerezni a
szükséges dolgokat? Mik a tulajdonszerzés eszközei? - Csak azt mondhatjuk rá, hogy munkálkodnunk,
dolgoznunk kell becsületesen egész életünkön át!
8
I 2014.11.24.
K.T! Kegyes megváltója bűnösöknek a mi Jézusunk. A bűnösök iránti, irgalmát, kegyességét
sokszor kifejezésre juttatta. Egy dologban azonban kérlelhetetlen volt. Itt nem ismert megalkuvást. Ezt
az egyet el nem engedte sohasem: a szivbő1 való megtérést. Ami magába foglalja az őszinte bánatot és
erősfogadás. Épp úgy, mint ma is az Ő egyháza a gyónás szentségében szóba áll a legmegrögzöttebb,
legelvetemültebb bűnözőkkel is. A múltat nem tekinti, arra kész fátyolt borítani Isten nevében de a szíve
jelen állapotára és jövőbeli magatartására kényes ez az Egyház, kérlelhetetlen és szigorú, miként mestere
is: a bánatot és erősfogadást megköveteli. -Jézusnak ez a magatartása a mai evangéliumból a kiviláglik
és ehhez hasonló esetek számtalanszor előfordulnak életében.
6
I 2014.11.24.
Jézus a bűnösök kegyes és jóságos Üdvözítője. Egy dologban azonban kérlelhetetlen volt: a
bűn elleni harcban. Ebben nem ismert kompromisszumot, nem ismert kivételt sem: Aki
Istenhez akar járulni, annak meg kell hajolnia, megvallván bűneit. Fel kell állnia bűnei
melegágyából, és össze kell törni azok láncolatát, bánattal és jó feltétellel. Mind a kettő
egyformán szükséges: a bánat a múltra vonatkozik, a jó feltétel, pedig a jövőre. Ma erre a jó
feltételre fordítjuk figyelmünket.
5