I 2015.3.13.
A mai evangéliumban az apostolok meghívásáról olvashatunk. Tudjuk, hogy az apostolok legtöbbje
halász volt. Így Jézus sem mondhatott nekik mást az új foglalkozásuk megjelölésére, mint azt, hogy eztán is
halászok lesznek, csak éppen emberhalászok.
Pedig válogathatott volna a foglalkozások között, amellyel illusztrálhatta volna az apostoli munkát
másként is. Pl. megjelölhette volna az adószedő Lévi foglalkozásával is, hisz mindannyian többé-kevésbé
eladósodott szolgái vagyunk, s tartozunk Istennek a sok jóért, amelyet tőle kaptunk és az apostolok feladata
lehetett volna az adósságok hitünk, szeretünk, imádásunk, áldozataink adóját odavinni Isten elé-
Vagy ott volt saját foglalkozása, az ácsmesterség. Egyszerű lett volna az általa küldötteket az emberek
ácsainak nevezni, vagy a próféták által is használt fazekas képet használni. Az ácsok bárdjaikkal, erőteljes
ütéseikkel, a fazekasok, pedig a formáló kezükkel tetszésük szerint alakítják az anyagukat. Az apostoloknak is
ez látszott vagy látszhatott feladatának: kialakítani az isten-szabta embert.
135
I 2015.3.13.
Jézus apostolokat választ ki és hív meg szolgálatára, hogy őket küldve újabb
tanítványokat nyerjen meg magának. Így aztán közvetve, mindenki felé szól kiáltása:
„Jöjjetek, emberek halászává teszlek titeket, jöjjetek, kik elfáradtatok és terheltek vagytok, én
felüdítelek titeket, kövessetek, mert én vagyok az út, az igazság és az élet”. Másutt pedig
küld: menjetek! Szavai egyetemesek, mindenkire vonatkozók, számunkra is mondanivalót
tartalmaznak.
107
I 2015.3.13.
KKT! Talán nem én vagyok itt egyedül, aki állt már este egy halastó partján és
figyelte a lassan leszálló sötétségben a halakat. Este a halak a víz felszíne alatt
mint tovasuhanó árnyak jelennek meg. A fiatalabb, fürgébb halak még egy-egy
ugrást is megkísérelnek a levegőben. S néhányuknak sikerül is a számukra örök
környezetet jelentő vízből, mintegy idegen elembe környezetbe lépve, egy
pillanatra, a számára idegen környezetet jelentő levegőben. S ekkor egy
pillanatra csodásan széppé válnak attól, hogy ezüstös pikkelyeiken megcsillan a
napsugár. Mások kevesebb sikerrel, alig-alig tudnak kiemelkedni a vízből,
néhányuk pedig egyáltalán nem tudja elhagyni megszokott közegét a vizet.
104
I 2015.3.16.
Jézus hív. Kiket? Nem tudósokat, nem tökéleteseket. Gyarló, botladozó
embereket. A tagadó Pétert, az áruló Júdást, a kételkedő Tamást. Így még jobban
látszik az alapigazság: Törékeny cserépedények vagyunk. Isten ereje a
gyengeségben válik nyilvánvalóvá. Minden nagyravágyás, nagyképűség, önmagában
bízó tudás elfolytja az isteni erőt. Irányt téveszt. Elfeledi a hálaadást, így Isten
helyett önmaga lesz a központ.
100
I 2015.5.12.
Jézus nem turistaként járt a Galileai tó partján, nem is fegyvereseket toborzott a nagy
hódító háborúhoz. Szeretettel járt, és szolgálatra hívott. Ma is itt jár a mi vidékünkön. Minket
is hív. Mire is?
Nem nézőnek hív a focimeccsre, hanem játékosnak. A nézőnek nem kell edzenie, nem
kell áldozatot hoznia. A játékosnak annál inkább. Jézus játékosnak hív az apostolok vezette
csapatba. Keresztény ember = Krisztussal összhangban lévő, rá figyelő, érte fáradozó, aki tesz
is azért, hogy az eredmény kialakuljon.
74
I 2015.3.16.
Eszembe jut a sok-sok reklám, mellyel a különböző biztosító társaságok árasztanak
el bennünket. Mindegyik arra szólít, hogy biztosítsuk magunkat, (életünket,
vagyonunkat) és így teremtsünk anyagi áldozatok árán biztonságot. Az evangéliumi
történet kapcsán – Jézus meghív és kiválaszt –, arra gondolok, hogy ez a meghívás és
kiválasztottság olyan nagy kincset jelent az embernek, melyet biztosítani kell. De
hogyan? Szent Péter apostol szavait idézem: „Kiválasztottságotokat jótettekkel
biztosítsátok!” (2Pét 1, 10)
52
I 2015.3.13.
Keleti egyházunkban az évközi vasárnapokat nem újévtől vagy vízkereszttől
számítjuk, hanem a pünkösd után 1. vasárnaptól. A Szentlélek eljövetele után minden
napunkat a pünkösdi tűzláng ragyogja be: vasárnapról vasárnapra a pünkösd utáni teljességet
élvezzük. A húsvéti ünnepkör lezárásával imáinkhoz is a nyolc hangú énektárat, az oktoétoszt
vettük elő, hogy hétről hétre más hangnemben zengjük el: s ez t tropár szinte utánozhatatlan
szépséggel eleveníti fel a húsvéti misztériumot: aki a lepecsételt és a katonák által őrzött
sírboltból kiszáll harmadnapon, az a világnak életet ajándékozott. S ezért az egész emberiség
diadalmasan kapcsolódhat bele a mennyei erők dicshimnuszába: "Dicsőség a te
feltámadásodnak Krisztus, dicsőség a te uralkodásodnak, dicsőség a te gondviselésednek,
egyetlen Emberszerető."
39
I 2015.3.13.
32
I 2015.3.13.
A diákok ma ünneplik tanáraikat, s felnőtt nemzedékünk is szeretettel köszönti a pedagógusokat.
Mai evangéliumunk pedig ugyanekkor egy olyan tanítóra hívta föl a figyelmünket, aki magával ragadó
volt. Olyan tekintéllyel jelent meg, amely egyedülálló volt a történelemben. A tanítványok meghívása is azt
bizonyítja, hogy a vele való találkozásnak életre szóló hatása volt: hitet ébresztett. Evangéliumi történetünk
eltér az ószövetségi meghívástörténetektől, ahol szintén azonnali követést kért a mester, de tanítványa csak
némi várakozás után követte. Így volt ez például Illés életében, amikor meghívta Elizeust, de az még
búcsúcsókot akart váltani apjával és anyjával. (1 Kir. 19,19) Illés ezt megengedte. Jézus viszont nem
fogadta el az olyan jelentkezőt, aki öröklakást várna vagy családi kapcsolatait melengetné vagy az eke
szarvától még visszatekint. Ő haladéktalan engedelmességet várt el tanítványaitól, akik a halászhálót és
apjukat otthagyva tüstént követték őt.
28
I 2015.3.13.
A pünkösd utáni második vasárnap, amikor újra folytatjuk a liturgikus évet a nagy húsvéti és
pünkösdi ünnepkör után - a szent evangéliumból is újra az üdvösség művének a kezdetét halljuk: Jézus
kiválasztotta tanítványait és bejárta velük Galileát, elkezdi tanítását. Lukács evangélistától tudjuk, hogy az
egyik apostola kérte Jézust: Uram, taníts minket imádkozni!”A Tízparancsolat első parancsa, pedig
kötelezően írja elő nekünk: Uradat, Istenedet imádd, és csak neki szolgálj Eben a szentbeszédben most
Isten imádásáról, elmélkedjünk. Rögtön le kell szegeznünk, hogy az imádás nem teljesen azonos az
imádkozással. Sajnos, ezt még a felnőttek sem tudják mindnyájan, nem csak a gyermekek. Éppen azért kell
elmélkednünk erről. Mi hát az imádás, Isten imádása?
28
I 2015.3.16.
Jézus megkeresztelkedett,40 napig böjtölt a pusztában, megkísértette az ördög. Mindezek után
elindult, hogy megkezdje a világban üdvözítő működését. Erre küldte mennyei Atyja. Hogy ezt
megtegye, ezt nevezte eledelének. Működésének kezdetén nem tett valami nagy csodát, hanem
egy alig észrevehető dologgal kezdte.
26
I 2015.3.16.
Jézus munkatársait a halászok közül választotta. A történelem bizonyítja azt, hogy
ezek a halászok valóban hűséges és odaadó munkatársai lettek Jézusnak.
1. Azért választotta a „tizenkettőt”, hogy általuk „hálójába ejtse az egész földet”,
azaz, hogy megsokszorozza jelenlétét a földön. Jézus hirdette az ország örömhírét
apostolai, pedig ugyanezt az örömhírt „minden nemzet” előtt. Jézus vigasztalta a
megtört szívűeket, apostolai, pedig Jézussal vigasztalták ugyanazokat a szíveket. Jézus
bemutatta, hogyan kell élni apostolai, pedig azt tették az egész világ előtt
tanúságtételként, amit Jézustól tanultak.
24
I 2015.3.13.
Szép és hasznos az Isten ígéreteire építő, Istenbe vetett bizalom az ember részéről. Haszontalan és
káros azonban az az elbizakodottság, amivel egyes emberek az Istentől kapott ajándékok alapján
mások fölé akarják magukat helyezni. Ebben sokat vétkezett a választott nép. Szent Pál mai
tanítása erre a magatartásra is szeretne megoldást sugallni.
19
I 2015.3.16.
Határozott lépésekkel Jézus útján
Jézus munkatársakat toboroz. Ők lesznek azok, akik előbb Jézus kíséretében járják az
utat, később a Jézustól kapott megbízatás és küldetés alapján, az ő útjain járnak önállóan.
1. A hívő ember magatartásával nem egyeztethető össze az ingadozás, az ide-oda való
bizonytalankodás.
19
I 2015.5.13.
A görög bölcset megkérdezték tanítványai: Milyen az Isten? Így válaszolt: Ha meg
tudnám mondani, vagy az isten nem lenne igazán Isten, vagy én lennék az isten. Istent nem
lehet szavakba zárni. De nagyon sok mindent tudunk róla.
Tudjuk, hogy Lélek az Isten. Mikor egy atya ezt a gyermekeknek úgy magyarázta, hogy
az Istennek nincs teste, akkor az egyik kisfiú így fordította le magának. Értem! Akkor csak
keze, lába, és feje van. Persze nem így van. Isten Lélek. Nem látható. Nincs létezése
anyaghoz kötve. Még annyira sem, mint az emberi lélek, melynek hordozója az emberi test.
Isten nincs bezárva a világba. Nincs helyhez, vagy időhöz kötve. Mivel lélek, lelkünk
kapcsolatba léphet vele. Imádságunk ezt a kapcsolatot valósítja meg.
16
I 2015.3.13.
Tegyük fel, hogy egy igen bűnös lélek áll meg Isten ítélőszéke előtt. Szinte látjuk,
amint int a Bíró és a baloldal felé, a kárhozat helye felé mutat. Mit gondolsz, használ valamit
ennek a léleknek, ha így kezd mentegetőzni: De hiszen, Uram, Istenem! Én az erdők
hazájában születtem, és pogány bennszülött vagyok. A mi vidékünkön sohasem jártak papok
és anyám sem taníthatott a te tízparancsosra. Így honnan is tudtam volna én, hogy nem szavad
megölnöm a testvéremet és nem szabad kirabolnom a járókelőket!” Vajon tehát elfogadható
ennek az embernek a mentsége?
13
I 2015.3.13.
A mai evangéliumból azt hallottuk, hogy Jézus bejárta egész Galileát, jót cselekedett
mindenütt, hirdette az ország evangéliumát, meggyógyította a betegeket. is. Kiválasztotta első
apostolait is, hogy - amint mondta nekik - emberhalászokká tegye őket. — Így Jézus
árasztotta kegyelmét mindenkire, aki csak elfogadta. Sőt - az apostolai révén - arról is
gondoskodott, hogy az kegelme akkor is áradjon kézzelfoghatóan, tapasztalhatóan, amikor
már ő nem lesz itt a földön. Az apostolok utódai, a püspökök, és az ő segítőik, a papok, ezt
teszik ma is, amikor kiszolgáltatják a szentségeket. - A szentségekről elmélkedve most a
bérmálásról foglaljuk össze még egyszer a tudnivalókat.
12