I 2015.5.12.
Jézushoz hoznak egy súlyosan beteg embert. Egyértelmű a cél: szeretnék, ha
meggyógyítaná. Jézus nem kérdez semmit. A béna meg sem szólal. De tetten érhető, fogható
a beteg és kísérőinek hite. Jézus nem is marad tétlen. Ám meghökkentő dolgot cselekszik.
Nem foglalkozik a testtel. Ő messzebbre lát, mint az érkezők. Ő látja a testi bénaságnál
súlyosabb betegséget is. Amikor az Isten és ember viszonya alapjaiban gyengül meg, akkor
ott kell kezdeni a gyógyulást és a gyógyítást, hogy Isten legyen életem Ura. A bűn uralmával
szemben Isten Uralma áll. Csak ő tudja gyógyítani. Ő az, aki parancsol a szélnek és az
engedelmeskedik neki. Az értelem nélküli természet felismeri alkotóját. Jézus azért kezdi a
lélek gyógyításával munkáját, hogy értelmes hallgatói felismerjék benne a Messiást.
112
I 2015.3.17.
A szentéletű Szíriai Efrém mondja egyik művében: Ne szorítkozzék az imádságotok csupán szavakra, legyen
minden tettetek Istenszolgálat.
Ezzel ő sokat mond; mindenekelőtt mindannak, amit teszünk, van valami lelki jelentősége; a földön minden
ember valamilyen mértékben, így vagy úgy az élő Isten papja; két elemhez tartozik: földihez, égihez, szellemihez és
anyagihoz és arra hívatott, hogy mindent, ami csak van a világmindenségben, az ujjongó Isten-országnak részesévé
tegye. Nincs semmi a földön és az ég alatt, ami ne mehetne be az örök dicsőségnek abba az Országába, amikor Isten
lesz minden mindenben., az emberi bán kivételével.
0
I 2015.3.17.
Nem mindennapos drámát hallottunk ma Szent Máté evangélistától. A két
főszereplőnek az inaszakadt, béna betegnek És Jézusnak viselkedés teljesen elüt minden
megszokott történettől. Nem csoda ez., hiszen itt nem valami mondásról, mítoszról van szó,
hanem az egész emberiséget megszólító evangélium, vagyis magyarul jó-hír, örömhír egyik
mozzanata hangzott el.
Egy béna beteg találkozik a híre gyógyítóval, orvossal. DE csodák csodája! Azt orvos
ne vizsgálja, nem tapogatja a pácienst. Műtét és babonás mesterkedések helyett a nép csak
egyetlen mondnak lehet fültanúja: "Bízzál fiam, bocsánatot nyernek bűneid."
0
I 2015.3.17.
Nyári vasárnapokon különösen is nagy élményt jelent számunkra a közös vasárnapi
istentisztelet. Görög liturgiánk nemcsak kiemel bennünket a hétköznapok szürkeségéből,
hanem Isten színe előtt összehoz földieinkkel, az egyházak közösségében lévő testvérekkel,
barátainkkal. Amikor a háromszorszentet éneklő angyalokat titkosan ábrázoljuk, a mennyei
liturgiának is résztvevői leszünk, s szinte észrevétlenül a mennyország ajándékait ízlelgetjük.
Mégis a görög liturgia magyarázók szerint az istentisztelet nem áll meg itt a templomban.
Folytatódnia kell odakint az életben is. Szent Pál a rómaiakhoz írt levelében így határozza
meg az "értelmes istentiszteletet: "Adjátok testeteket élő, szent Istennek tetsző áldozatul. " Ne
szabjátok magatokat e világhoz, hanem gondolkodásotokban alakuljatok át"
0
I 2015.3.17.
„Úgy világoskodjék a ti világosságtok az emberek előtt”
Bizonyára tapasztalhattátok már itt a templomban borús, felhős vasárnapon, amikor egy pillanatban a felhők
közül a nap fénye kitör, s hirtelen beárad az ablakon. S egy pillanat alatt szinte más lesz a hangulat, a templom
levegője, a miseruhák színe. Majd egy pillanatban a felhők újra elzárják a napsugarat és minden olyan komorrá,
változik ismét. Vagy kora hajnalban, amikor szinte egyik percről a másikra előbukkan a nap. Ezt az élményt,
melyben mindnyájan részesültök már bizonyára, szépen írja le Tóth Árpád vesében., amikor egy sötét, szennyes
hajnalban boldogan észleli, ahogy versében írja, hogy egyszerre két tűzfal között kigyulladt a keleti és váratlan
zsarátja, és minden üvegre száz napocska hullt. S az aszfalton szerteszét gurult a végtelen fény milliom karátja.
Bűvölten állt az utcán.
0
I 2015.3.17.
A felebaráti szeretet ellen naponta rengeteg vétséget követnek el, amelyek egyáltalán nem
kerülnek a bíróságok elé. Sőt, még az is előfordulhat, hogy egy-egy bírósági tárgyalás sem az
igazságnak megfelelően dől el. Mit lehet ilyenkor tenni? – „Majd én tudom, hogy mit teszek!
– szól valaki. – Megsértett, kárt okozott nekem, s nincs olyan törvénycikk, amely figyelembe
venné, ha bosszút állok rajta!” – Jó, de vajon mit szól ehhez Isten? Engedélyezi a
bosszúállást?
0
I 2015.3.17.
Az apostolok Jézus parancsa szerint, elmentek evangéliumot hirdetni mindenhova. Isten velük
együtt munkálkodott, és igehirdetésüket csodajelekkel erősítette meg (Mk 16,20). Egyes megtért
keresztények Istentől az egyházközségekben rendkívüli adományokat (karizmákat) kaptak az
egyházközség építésére. Erről szól Szent Pál mai tanítása.
0
I 2015.3.17.
Jézus, amikor valahol és valakin csodát tett, isteni hatalmát mutatta meg. Hatalma volt a
betegségeken, és meggyógyította belőlük az embereket. Hatalma volt a természeten, és vihart
csendesített. Hatalma volt az ördögök felett, és kiűzte azokat. A mai szent történetben a bűn feletti
hatalmát mutatta meg, a hatalmat, ami Istennek jár ki.
0
I 2015.3.17.
“Abban az idöben egy hordágyon fekvö bénát hoztak Jézus elé. Hitük
láttára Jézus ezekkel a szavakkal fordult a bénához: Bízzál fiam,
bocsánatot nyertek büneid! ” (Mt.9,2.)
Jézus ebben a szentírási részben a helyére teszi az értékeket. Először a lelket
gyógyítja, és csak aztán a testet. Milyen a mi sorrendünk?
Fontos a test egészsége. Nagyon sok időt, pénzt fordítunk rá. Mennyi aggódás,
virrasztás kíséri egy gyermek életét, amíg felnő? Hány pelenka, mennyi étel, ital?
Orvosra, gyógyszerre bizony nem keveset költünk. A pihenés megszervezésére, a
szépségünk ápolására, a ruhatárunk felfrissítésére, a kényelemre, a lakásra rengeteg
időnk, munkánk, pénzünk jut. Van, akinek annyira fontos az életnek ez a szelete,
hogy másra már nem is jut ideje, ereje.
0
I 2015.3.17.
Az evangélium szereplői csodálatos dolgot láthattak: hitet és gyógyulást, s ezért Istent magasztalták!
A hit és a gyógyulás mindig rendkívüli esemény az ember életében.
1. A hit megszabadít. Megszabadítja és megváltja azokat, akik hisznek, de azokat is akik látják
másoknak a hitét. (Lk 7,50) Mi másért mondaná Jézus: „A te hited megszabadított, menj békével!” A
szabadulás valamilyen rabságot feltételez. Ki ennek, ki másnak a rabja. Van aki betegségének rabja, van
aki egészségének rabja! A személyes és bátor hit által Isten gyermekeinek szabadságát nyerjük el. Egy
megható történet a korai egyháztörténetből. Perpétua börtönben van. Idős apja és pici gyermeke otthon.
Apja meglátogatja a börtönben és könyörögve kéri: tagadd meg a hitedet a kedvünkért. Kiszabadulsz,
megbocsát neked az Isten és aztán újra lehetsz keresztény. Perpétua így válaszolt: Látod ezt a korsót
apám, ha eltörik meg lehet ragasztani, de sohasem lesz már olyan, mint amilyen volt. Ő érezhette Jézus
szavainak vigasztaló igazságát: Hited megszabadított…
0
I 2015.3.17.
A béna meggyógyításának evangéliumi történetében, meghökkentő módon mutatkozik be a hit, amelylyel
az ember Jézushoz fordul. Miben meghökkentő?
1. Hogy világosan kitűnjék mire is gondolok, össze kell hasonlítani a hitnek megnyilvánulásait, amelyeket
az evangéliumban fellelhetünk. Példának hozom fel a kafarnaumi százados különleges hitét, aki
nem azt mondta Jézusnak, hogy „ha teheted jöjj el, kérlek próbáld talpra állítani szolgámat…!” Őt hite
másféle beszédre ihlette. Ezt mondta: „Elég ha szólsz, és meggyógyul!” Effajta hitről beszél a mai evangéliumi
történet is. A béna ember és rokonai nem feltételes módban gondolkodtak, hogy „hátha”, mint ahogyan
a sokatpróbált beteg megy egyik orvostól a másikhoz… Ők biztosak voltak abban, hogy ha Jézushoz
mennek, ő meggyógyítja a bénát. Miért vagyok olyan biztos ebben? Az evangélium szava miatt: „Jézus az
ő hitük láttán így szólt a bénához: Bízzál fiam…!”
0
I 2015.3.17.
Isten az embernek hatalmat adott! Mit jelent ez a hatalom az ember birtokában?
1. János evangéliumának kezdete a keresztény ember életprogramját adja: hatalmat kaptunk, hogy
Isten gyermekei legyünk (Jn 1,12). Aki viszont Isten gyermeke akar lenni, annak meg kell szabadulnia a
bűntől, mert a bűn Istentől távol tart. Így mondta Jézus a bénának is: „Bocsánatot nyertek a te bűneid!” Ez
a gondolat az evangéliumban újra és újra visszatér. Önmagunk legyőzése nélkül, önmagunk felett való
uralkodás nélkül arról beszélni, hogy Isten gyermekei vagyunk nem más, mint önáltatás. Ha így akarunk
szembeszállni a gonosszal, biztos a vereségünk! Mint ahogyan az apostolok is megszégyenültek. „Mert ez
a faj nem űzhető ki mással, csak böjttel és imádsággal!” Lényeg a lelki megújulás, a lelki feltámadás. A
bűn állapotából a kegyelem állapotába kerülni! „Akik jót cselekedtek az élet feltámadására, akik gonoszat
cselekedtek, az ítélet föltámadására…!” (Jn 5,29) Ez tehát a nekünk adott hatalom célja: Isten
gyermekeivé lenni!
0
I 2015.3.17.
A költő ezt mondja: Az emberek vágyódnak Isten után! A Zsoltárok könyvében ilyen szép sorra
találunk: „Miként a szarvas a forrás után, úgy kívánkozik az én lelkem tehozzád Uram!” (Zsolt 42,2) Ha
valami nagy öröm ér valakit felkiált: „Ó, Istenem!” Ha fájdalom, vagy bánat éri, így kiált: „Jaj, Istenem!”
1. Az evangélium szereplői összefogtak és Jézushoz vitték a rászorulót. Keressük mi is Őt, de ne csak
a megpróbáltatások idején. Ne éljünk elbizakodottan. Ismerős történet arról az emberről, akinek a háza
nagyon jó helyen volt. Szomszédjában szerzetesek laktak, szemben vele pedig egy templom volt. De ő
nagyon istentelen életet élt. Barátai figyelmeztették: térj meg, nehogy késő legyen! Látjátok milyen jó
helyen lakom, mondta közel van hozzám az Isten mindenfelől. De bizony egyszer holtan találták barátai.
Otthon. Nagyon a szomszédjának hitte az Istent, mégis Isten nélkül halt meg.
0