I 2014.11.1.
Jézus azért jött, hogy elmondja, és főleg bemutassa, hogy a Mennyei Atya mennyire szereti az embereket. A
mai evangéliumi szakasz is erről szól. Van egy szerencsétlen asszony, aki mint minden szombaton, azon a
szombaton is elment az istentiszteletre. 18 éve beteg. Megszokhatta, hogy fáj a háta. Lassan be is bizonyosodott,
hogy betegsége gyógyíthatatlan, s nem lehet tenni semmit ellene, így csökkent értékű. Az emberek félre szorítják, jól
megbámulják, mert nem tud felegyenesedni. Nem szívesen lép ki az utcára sem, a felnőttek lenézik, a gyerekek
kigúnyolták. — Megalázó már maga a testtartás is, mert nem tud teljes magasságban megjelenni, nem tud minden
irányba körülnézni, nem tud mások szemébe nézni.
154
I 2014.11.1.
Az evangélium olvasása során sokszor tanúi vagyunk, hogy Jézus szombati napon szabadít meg
valakit a gonosz lélek fogságából, azaz gyógyít. Az iménti asszonyt is azon a napon gyógyítja meg,
amikor a törvény szerint a választott nép egyetlen tagja sem végezhet semmiféle munkát, még a gyógyítás
munkáját sem. Ezen a napon ugyanis pihenni illett. A választott nép szombati pihenése mintegy
szimbóluma volt annak, hogy az Úristen a hetedik napon megpihent a teremtés munkájától. Ezzel a
pihenéssel egyrészt tartózkodott attól a munkától ami hasznot hozott, azoktól a tettektől, amelyek teljesen
a föld felé fordították tekintetét, s ezen túl még erőt is gyűjtött önmagában a további feladataihoz.
101
I 2015.5.11.
Jézus emberek iránti figyelmességét mutatja ez a csoda. Van szeme a szenvedőkhöz, és
szíve is. Nincs is ezzel semmi baj mindaddig, amíg ebből nem születik népszerűség. Akit nem
szeretnek, aki törvényre és tekintélyre építi életét és nem a szeretetre, az nagyon nehezen
tudja elviselni, hogy mellette valakit jobban szeretnek, mint őt. Itt is ez történik. Kollektíve a
farizeusokkal ütközik emiatt Jézus, de személy szerint is minden olyan emberrel, akinek a
szíve helyén a törvény dobog.
86
I 2014.10.31.
K.T.! I Másfél nap múlva fölcsendül templomunkban a karácsonyi kánon: “Krisztus születik,
dicsőítsétek!” Még éppen, hogy elkezdtük a karácsonyi böjtöt, s szívünk máris tele van
békevággyal: “Ki a békesség Isten és az irgalmasság Atyja vagy, leküldted nekünk a nagy
szövetség békeosztó angyalát...” Épp ezért megdöbbenünk akkor, amikor az Apostol harcra
szólít fel e világ kormányzói ellen. Pedig ma az efezusi levél felhívása egészen komoly volt:
“Öltsétek fel az Isten teljes fegyverzetét” Krisztus követői még karácsony előtt sem tehetik le
a becsület, az igazság és Lélek fegyvereit. Ebben a hónapban az Egyház maga kínálja nekünk
a mindnyájunkat gerincessé tevő isteni fegyverzetet, “hogy megtarthassuk állásainkat”. Mert
ez a böjt olyan várakozás, mint a katonáé az őrhelyen: feszült figyelmünket az köti le, aki a
távolból közeledik felénk. Fülünkben csengenek még a zsoltár szavai: “Lelkem várja az Urat,
mint az őr a hajnalt. Sőt, jobban, mint az őr a hajnalt, várja Izrael az Urat!”
72
I 2014.10.31.
A zsinagóga elöljárója — a szombati munka-tilalomra hivatkozva, és a gyógyítást munkának
tekintve — szemrehányást tett Jézusnak. Az Üdvözítő rámutatott arra az ellentmondásra, hogy
amit egy ökörrel, vagy szamárral megtesznek, azt a segítséget miért ne lehetne nyújtani a 18
éve beteg asszonynak?
66
I 2014.11.1.
Az igazi Legfelsőbb Bíróság elfogadta fellebezésünket:
jogorvoslást és egy amnesztiát hirdetett. A Messiás a Kegyelem hordozója. O tényleg azért
jött, hogy örömhirt hozzon a szegényeknek, s szabadulást hozott a raboknak: meghirdette az
igazi kegyelem évét. Azzal, hogy maga elitéltként végezte, megszabadított bennünket a
halálbüntetéstöl,. Sőt ezt a kegyelmet megadva értelmet adott a szabadságunknak is. Mert a
rabságból szabaduló ember rendszerint nem tud mit kezdeni a hirtelen jött szabadságával. Az
előtte álló sok-sok Út közül szinte törvényszerűen a legrosszabbat választj De a Messiás
sokkal csodálatosabb szabadságot is hoz nekünk. 9 szabaddá tett a szeretetre hogy
sérelmeinket elfeledve merjünk megbocsátani mi is adósainknak...
49
I 2014.11.1.
Íme Jézus a Szabadító! „Uram nyisd meg lelki szemeimet, megmutatva szabadulásom útját!” (Zsolt 12)
1. Szabadulásunkat Jézusnál kell keresnünk! Ő a mi szabadítónk, ezt a feladatot kapta a mennyei Atyától. Így
mutatkozott be nyilvános fellépése kezdetén is: „…hogy szabadulást vigyek…” (Lk 4,18) Mint a fény, mely,
megsemmisíti a sötétséget. Azért gyújtunk világosságot, hogy megmentsük magunkat a sötétben való botladozástól.
(vö. Jn 8,12)
45
I 2014.11.1.
Egy kínai legenda meséli. Egyszer egy ember beleesett a kútba és segítségért kiáltozott. Arra járt Buddha és így
kiáltott le a kútba: az élet csupa szenvedés, így hát nyugodjál bele a sorsodba, és elment. Buddha után Confu-ce ért a
kúthoz és így szólt a segítségért kiáltóhoz: Bizonyítsd be életrevalóságodat, mássz ki a saját erődből. Ha bizonyítasz,
akkor megérdemled, hogy segítsek neked. Harmadikként Jézus ment arra, nem szólt egy szót sem, levetette a
köntösét, leereszkedett a kútba és fölsegítette a kútba esett embert. Tanítómese, de világosan beszél a keresztények
kötelességéről. Ha embertársunk segítségre szorul, akkor nem bölcselkedni kell, nem tanácsokat kell osztogatni,
hanem irgalmasságot kell gyakorolni.
37
I 2014.11.1.
A hatvanas évek közepén egy japán küldöttség járt hazánkban. Nemcsak a gyárakat nézték meg, hanem a
templomokat is. Feltűnt nekik egyik fővárosi katolikus templomban az örökmécses. Kérdésükre elmondták, hogy ez
mit jelent, és elmondták az Eucharisztiáról szóló tanítást. Önök ezt hiszik? – kérdezték, majd fejüket csóválva
mondták, hogy nagyon különösek az európai keresztények. Ha a japán ember ebben hinne, akkor náluk nem lehetne
üres templomot találni. Meghökkenünk? De az imént elhangzott evangéliumi tanítás nem éppen úgy megdöbbentő?
Hiszen manapság is sokan elfeledjük a törvény betűje miatt, annak szellemét.
37
I 2014.11.1.
Egykor a görög bölcset, Epiktétoszt megkérték tanítványai, hogy mondaná meg, milyen az
Isten. Ő bölcs lévén bölcsen válaszolt: „Ha meg tudnám ezt mondani, úgy vagy az Isten nem
lenne igazán Isten, vagy én lennék az isten.” Valóban úgy van, hogy Isten tökéletességét, az Ő
lényét csak Ő Maga ismeri igazán és tökéletesen. De főként Szent Fia által kinyilatkoztatta
magát nekünk, s azóta mi is sokat tudunk Róla. – Mert Ő elmondhatta: „Fülöp, aki engem lát,
látja az Atyát is” .
19
I 2014.11.1.
Egy jó pár évvel ezelőtt egy haldokló néni betegágyához hívtak. Körülnéztem egy kicsit a szobájában. Betegágya
melletti falon egy hímzett falvédő volt, ez állt rajta: „Áldjad én lelkem az Urat!” Ez olyan hatással volt rám, hogy
nem tudom elfelejteni. Szép példáját látom ebben a vallásos magatartásnak.
16
I 2014.11.1.
Rádióban és újságokban az elmúlt napokban egyre többször elhangzott a kérdés: "Ismeri- e katolikus teológia
az ördögtől megszállottság tényét?" Hiszen a protestáns Bultmann már 1941-ben meghirdette a mitosztalanítás
tényét. Az mondotta, hogy a abban a korban, amikor az emberek az elektromosságot használják és rádiót hallgatnak,
képtelenség arról beszélni, hogy vannak rossz szellemek, ördögök, és hogy van ördögtől való megszállottság.
Ugyanakkor Bultmann kortársai is föltették a kérdést: vajon mi hallgatott Bultmann és a többi német 1941-ben a
csoda rádióból?
0
I 2014.11.1.
KT! Jézus Krisztussal elérkezett az emberiség számára az üdvösség ideje. Nagyon fontos gondolat ez
számunkra, mert ezen fordul meg a sorsunk: felismerjük-e és elfogadjuk-e, hogy Jézussal valóban elérkezett az
üdvösség ideje? Különösen fontos ezt meggondolnunk, amikor már lelkileg is kezdünk ráhangolódni a
karácsonyra, Jézus születésének megünneplésére. A mai evangélium is ezt a gondolatot fejti ki nekünk. Lehet,
hogy ez az első hallásra nem teljesen nyilvánvaló. De ha egy kissé átgondoljuk, akkor könnyen beláthatjuk,
hogy valóban úgy van ez. Még pedig mind a két oldalt észrevehetjük. Egyrészt: a nyomorék asszony életében
Jézus az üdvösség idejét jelenti. Másrészt: a zsinagóga elöljárója nem ismeri ezt fel, és nem fogadja el, ezért
megszégyenül egyelőre Jézus előtt, hogy majd aztán végleg elvetés legyen a sorsa az ítéleten.
0