I 2014.11.6.
Születésünkkel Isten terveinek hordozói lettünk, mint Mária, az Istenszülő Szent Szűz.
Kiválasztotta Isten, és nagyszerű feladattal bízta meg: Ő lett a Megváltó édesanyja. Mindent
átadott neki, ami hivatásához szükséges volt: Elsősorban a bűntől való mentességet, a
szeplőtelen fogantatás ajándékát. Felemelte a szerephez, amit neki szánt. A kegyelem
teljességét jelentette ez. Fogantatásától és születésétől kezdve hordozója volt Isten
gondolatának.
129
I 2014.11.6.
Sokszor lehet arról beszélni, hogy Isten hozzálát a világban az üdvözítő munkájához.
Mégis ma van az igazi kezdet, amikor Isten az első olyan csodát teszi, ami már egyértelműen
arról tanúskodik, hogy Isten elindítja az üdvösség művét. Azzal, hogy a Fiú anyját, amikor ő
megfogan anyjának, Annának a méhében, akkor megóvja az áteredő bűntől. A dolog
nagysága abban van, hogy Ádám és Éva közös bűne óta nem született, vagy nem fogant olyan
ember, akire nem szállt volna az az ősszülők vétke. Ma azt látjuk, hogy Isten beavatkozik a
világ rendjébe. Ezt nevezzük csodának. Nekem ez sokat jelent. Leginkább azt, hogy lehet sok
a bűn, lehet sok a meg nem értés, vagy a teher az ember életében, de mégis biztonságban
élünk. Biztonságban azért, mert Isten amikor a teher már elviselhetetlen lenne az embernek,
akkor mindig beavatkozik. És nem próbál meg minket erőnkön felül az Isten.
105
I 2014.11.6.
Szent János apőostol és evangélista az újzsövetségi szentÍrás utolsó könyvében, a elenések köonyvében
írja le az egyik látomását: „Az égen nagy jel tünt fel: egy asszony, kinek öltözete a nap volt, lába alstt a hold,
fején tizenkét csillagból korona” (Jel. 12,1). Amikor mi, katolikusok a Szentírásnak ezt a helyét olvassuk, akkor
Isten tökéltes és ragyogó szépséű teremtményére, az Istenszülőre gondolunk, és Szent János látomásában a
szeplőtelen Szűz Máriát látjuk, aklit az isteni gondviselés előre megóvott az űáteredő bűntől ésminden egyéb
vétektől, mivel ő szeplőtelenül fogantatott. A mai napon, Mária ünnepén, Mária tiszteleére összegyülve, Mária
képére tekintve, a csodás dolgokat teremtő Istent dícsérjük.
76
I 2014.11.6.
Majdnem minden Istenszülő ünnepen ezt az evangéliumi történetet olvassuk fel Szent
Lukács evangéliumából, de talán ez a mai ünnep az, amelyikhez a leginkább illik Jézus
találkozása Lázár nővéreivel. Az egyik testvér sürög-forog, szolgál, a másik pedig leül Jézus
lábaihoz, és hallgatja, ahogy Jézus az élet igéiről beszél.
47
I 2014.11.6.
A TISZTASÁG napja, a szennytelen életé.
A ZÖLD pártok: Meg kell óvni a természet tisztaságát.
Ami megsérült, azt akármilyen áldozatok árán vissza kell állítani.
Minden autó katalizátoros lett. Minden gyárkéményre szűrő kerül.
46
I 2014.11.6.
Azért, hogy minden félreértést elkerüljenek, újabban nyugaton a szeplőtelen fogantatás
ünnepét úgy nevezik inkább: „Az eredeti bűn nélkül fogant Istenszülő Mária ünnepe”.
Természetesen a titok így is titok marad. Mit is fejez ki: „eredeti bűn nélkül fogant”?
45
I 2014.11.6.
Két képet szeretnék most megjeleníteni az ünnep kedvéért. Az egyik az úgynevezett
Laokoon-szoborcsoport a pergamón oltárról. Ez az egyik legkifejezőbb alkotása a pogány
művészetnek. Laokoon Trója városának pogány papja volt, és amikor a görögök a híressé vált
falovat be akarták hozni a városba, ő volt az egyetlen, aki ellenezte. Laokoont és két fiát ekkor
azonban a tengerből kikelő hatalmas kígyó fonta körül, amit a trójaiak természetesen az
istenek által küldött jelnek véltek. A szobor azt a heroikus küzdelmet ábrázolja, amint apa és
két fia a kígyó szorításában vergődik. Kétségbeesetten viaskodnak az életükért. Arcukról
azonban már leolvasható a pusztulás. Az, hogy sorsuk meg van pecsételve.
41
I 2014.11.6.
Mi, emberek, keressük a boldogságot, s talán azt hisszük, hogy a boldogságot
kikényszeríthetjük. Azt véljük, hogy tetteinkkel a jövő boldogságát erővel is elnyerhetjük. Ezt
az álmot már sok keserű csalódás, ébredés követte. Több ősi történet tanúskodik erről. - Pl. a
bibliai leírás szerint a bábeliek elhatározták, hogy olyan tornyot építenek, amelyik az égig ér.
Isten azonban kinevette őket. Engedte, hogy a viszálykodás, a meg nem értés elhatalmasodjék
közöttük. Így a merész terv szertefoszlott. Vagy gondoljunk Ikaruszra, a mitologikus hősre,
akinek apja szárnyakat készített, hogy felhatoljon az égbe, ám szárnyai a Nap melegétől
megégtek, s ő belezuhant a tengerbe.
33
I 2014.11.6.
„Kicsoda ez, ki eléjő, mint a felkelő hajnal, szép, mint a Hold, választott, mint a
Nap?”- kérdezi az Énekek éneke (6,9). „Egy asszony - így Szent János apostol - kinek
öltözete a Nap, lábai alatt a Hold, fején 12 csillagból korona.” (Jel l2) Ki ez az asszony? -
Égi édesanyánk, Mária. Mi adja neki ezt a ragyogást? - Az Énekek éneke erről így szól:
„Egészen szép vagy te, és szeplő nincs tebenned.” (4,7) - Szeplő, azaz bűn, még az eredeti
bűn sem. Isten, Szent Fiára való tekintettel s Krisztus, az isteni gyermek édesanyját még az
eredeti bűntől is megóvta, így szeplő nélkül fogantatott Mária. Ezt ünnepeljük ma.
24
I 2014.11.6.
Az ószövetségi Szentírás olvasása közben felmerül a kérdés, miért is került bele a
Szentírásba egyik vagy másik könyv, amikor látszólag az evilági élettel foglalkozik, s első
olvasásra azt hinnénk, hogy semmi köze nincs a vallásos élethez, illetve az örökkévalósághoz.
Ilyen könyv Eszter könyve is, amelyben Asverus király kiadja a parancsot, hogy vezessék elő
a legszebb lányokat, hogy aztán ő ágyasaivá tegye őket, hogy közben, akit legjobban
megkedvel, azt királynővé válassza. Eszter, a zsidó származású lány, szintén a legszebb
lányok között volt, s így a királyi udvarba került, majd ő lett a királynő... - Csak látszólag
semmitmondóak ezek az események, mert ha jobban belegondolunk, rájövünk, hogy fontos
üdvösségtörténeti mondanivalójuk van, s így Eszter könyve méltán került bele az ószövetségi
Szentírásba. Eszter ugyanis Mária előképe.
19
I 2014.11.6.
Az a kedves kis „én”.
Melyik az a szó, amely leginkább kifejezi gondolatainkat, érzéseinket és tetteink
hátteréül szolgál? - Ez a kis szócska az „én” - mondta a szentatya az egyik Mária-ünnepen
Kevelaerben. Mert ezt a szót lehet kimondani büszkén is: „Én!”, de lehet oly szerényen is,
mint Mária mondta. - Mit jelent tehát nekem ez a szó? Mennyire támaszkodhatom rá, s mire
megyek vele? Szeretném saját magam kibontakoztatni általa, hogy önmagamhoz jussak el
újra és újra? Ez az önmegvalósítás az én „c r e d ó”-m?
18