I 2014.11.3.
Ha valamilyen fontos döntés előtt állunk, akkor gyakran tanácsot kérünk mástól. Megkérdezzük az
idősebbeket, tapasztaltabbakat, mit ajánlanak. És örülőnk, ha jó tanácsot kapunk. De a legfontosabb titkaidat csak
annak mondod el, akiben megbízol, akit szeretsz. Van- fontosabb kérdés annál, hogy miért élünk. Miért születtünk e
világra, s mit kell tennünk azért, hogy sikeres legyen az életünk A mai evangéliumban ezekre a kérdésekre kapunk
114
I 2014.11.3.
A karácsonyi út veszélyes volt Máriának és Józsefnek. Karácsonyi
készülődésünk veszélyes lehet nekünk is. Az, hogy ők elkerülték a veszélyeket, és bár
nem úgy, és nem ott, ahol tervezték, de megszületett az, akit vártak, az azért volt
lehetséges, mert állandóan figyeltek az Istenre, és megértették a lehetetlennek tűnő
eseményekben is az Isten üzenetét.
95
I 2014.11.3.
KKT! Olyan gyakran beszél Jézus a gazdaságról, az anyagi javakról, s olyan gyakran állítja
ezt elénk az egyház, hogy ebből a gyakoriságból csak arra tudunk, hogy tényleg nagyon
szorosan összefügg Krisztus-követésünk és üdvösségünk azzal, hogy milyen szerepet játszik
életünkben az, amit birtokolunk a világból. Mivel az evangéliumról, életünket meghatározó
Isteni rendelésről van szó, nem tehetjük meg, hogy fel színesen mérjük csak össze életünket a
halott tanítással. Minden esetben mélyebbre kell eveznünk, nehogy hanyagul elmenvén s
figyelmeztetés mellett sokat veszítsünk. Ezt azért mondom, mert amikor ma azt hali Jézustól,
hogy a gazdagságot, akadályként említi az Isten országával szemben, akkor azt hiszem
hajlamosak, vagyunk legyinteni, s talán egy kissé cinikusan és sajnálkozva azt mondani, hogy
számomra ez a figyelmeztetés nem aktuális. Jézus ezt a gazdag ifjúnak. Mondja, én nem
vagyok gazdag, figye1jenek rá a gazdagok.
81
I 2014.11.3.
K. T! Sohasem láttam még annyira feloldódni a Szentatyát, János Pál pápát, mint amikor ezt a
most hallott evangéliumi szakaszról prédikált. Hét éve sok ezer római fiatal között hallgattam
azt, ahogy a gazdag ifjú történetét elemezte. A pápa szerint “az ifjúság különleges gazdagsága
az értékre vonatkozó kérdés”, az élet értelmének a keresése “Legbelülről tör fel a kérdés: mit
kell tennem.” Az a generáció, amelynek a látóhatárát már jobbára e világ és az előrejutás
igénye tölti ki, képtelen radikális szenvedélyességgel és alázattal föltenni a nagy kérdést: “Jó
Mester, mit kell tennem, hogy elnyerhessem az örök életet? ”
68
I 2014.11.3.
Egy tanmese. Az öreg hal a fiatalabbat oktatja: az ember a mi ellenségünk. Zsinórt enged a vízbe, annak végén
csali van és horog. Jaj neked, ha bekapod! De bizony, beszélhetett az öreg hal, a fiatal nem hitte. Más világ van ma
már – mondta –, nem úgy van, ahogyan az öregek mondják… Vajon az evangéliumi fiatalember nem valami ilyesmit
gondolt Jézusról?
41
I 2014.11.3.
Gyereket várunk. S ma már ez nem is olyan magától értetődően örömteli esemény. - A minap az utcán
kaptam el egy elég hangos szóváltást: "No még csak az kéne! Hát nem elég az, amelyik már megvan?" S ilyemkor a
magas ember nem szívbajos: még attól sem riad vissza, hogy elpusztítsa magzatát. Ez a nagy kérdésünk a karácsony
kapcsán is: szükség van-e még a karácsonykor születendő Gyermekre? Vagy őt is elvéteti, mint annyi más jövendő
magzatot? Ma már nem is kell olyan látványosan gyilkolni, mint Heródes idején. Elég az, ha az ünnepi mulatságok
kiirtják Azt, aki mindennek értelmet adhatna; ha a leértékelt vagy felértékelt szeretet árúba bocsátásakor elteszik láb
alól az ünnep Értelmét.
34
I 2014.11.3.
Egy rabbi kérdezte tanítványaitól: miről lehet megismerni, hogy vége van az éjszakának és kezdődik a nappal? A
tanítványok találgatnak: Amikor meg tudom különböztetni a birkát a kutyától; amikor a fügefát a datolyafától…
Nem, nem! Akkor miről? Arról, hogy amikor egy ember arcába nézel és felismered benne testvéredet. Amíg ez meg
nem történik, addig éjszaka van.
30
I 2014.11.3.
Egy kutató egykor Jeruzsálemben járva emlékművek romjai között lépdelt. Tűnődve kutatta a
múltat, vajon mit takarnak e romok. Egyszer csak egy arab asszonynak vezetett arra az útja.
Utána szaladt kis fiacskája. Amint az emlékműhöz értek, az asszony lehajolt, kis követ vett
fel, és épp arrafelé dobta. De ím, már a fiú is lehajolott, és ugyanazt tette, amit az anyja: ő is
odavetett egy kis követ a romok irányába. – „Mit tesztek? – kérdezte a kutató. – Miért
dobáltok?” – „Mert egy rossz fiúnak a sírja van itt, aki egykor atyja ellen lázadt” – mondták.
„Ugyan! Vajon ki volt az a rossz fiú, és ki az apja?” – „Az apa Dávid király volt, a fiú pedig
Absalom” – hangzott a válasz. – Mert amikor Absalom fellázította barátait és cinkostársait
Dávid király ellen, majd pedig elesett a harcban, akkor Dávid emlékművet állíttatott neki, és
oda temette el a romok alá. A nép azonban nem tud megbarátkozni a rossz fiú emlékével,
ezért valahányszor arra járnak az emberek, borzadva követ löknek a sírjára, közben pedig azt
mormolják: „Átkozott légy, Absalom, és átkozottak legyenek gyermekeid, valamennyien,
akik apjuk ellen támadnak!”
26
I 2014.11.3.
„Mit kell tennem, hogy üdvösségre jussak?” – kérdezi a gazdag ember Jézustól. Jézus figyelmezteti, hogy ne
elégedjék meg csak annyival, hogy az üdvösséget keresi, vállaljon többet. Lépjen azok sorába, akik tökéletesek
akarnak lenni! Milyen utat ajánl Jézus a tökéletességre?
23
I 2014.11.3.
Egyházunk ma az ószövetségi szentatyákra emlékezik. Az evangéliumban Jézus test szerinti őseit soroljuk
fel. Az a gondolat, hogy az ószövetségi nép hozta világra a Messiást, éppen most nyilvánult meg, amikor a Szent
liturgián Szent Máté evangéliumának elejéről olvastuk föl a nemzetségtáblát. Ez azoknak az igazaknak a sora, akik
Ábrahámtól Józsefig Jézus Királyi családfáján, Dávid nemzetségtábláján szerepelnek. Olyannak tűnt ez, mint valami
névsorolvasás. Pedig sokkal többről van szó, mint József test szerinti ősiről. "Ábrahám a prófétákkal együtt
énekelje...az atya nélkül született fiút." - mondtuk tegnap este. A testnélküli Ige útját kísértük végig addig a
pillanatig, amikor ez az Ige test lett és köztünk lakozott. ezzel a sorral tehát nem az emberiség dicsekedhet, hanem
minden dicsőség Istené. Aranyszájú Szent János a nemzetségtáblához fűzött kommentárján kifejti, hogy "Krisztus
dicsősége inkább őseinket alacsony voltában derül ki, mintsem felmagasztalásukból. Inkább azt kell csodálnunk,
hogy ő kegyes volt ilyen ősöktől a világra jönni. s nem tartotta vissza őt ezeknek semmilyen gonoszsága. " Az
idegen származású asszonyok és házasságon kívüli születések említése arra utal, hogy a Messiást senki sem
sajátíthatja ki: ő mindenkinek igazi karácsonyi ajándéka.
22
I 2014.11.3.
Olyan gyakran Beszél Jézus a gazdagságról, az anyagi javakról, s olyan gyakran állítja
ezt elénk az egyház, hogy ebből a gyakoriságból csak arra tudok következtetni, hogy nagyon
szorosan összefügg Krisztus-követésünk és üdvösségünk azzal, hogy milyen szerepet játszik
életünkben az, amit birtokolunk ebből az anyagi világból. - Mivel az evangéliumról,
életünket meghatározó Isteni rendelésről van szó, nem tehetjük meg, hogy felszínesen mérjük
csak össze életünket a hallott tanítással. Minden esetben mélyebbre kell eveznünk, nehogy
hanyagul elmenvén a figyelmeztetések mellett - sokat veszítsünk. Ezt inkább csak azért
mondom, mert amikor ma azt halljuk Jézustól, hogy a gazdagságot akadályként említi az Isten
országával szemben, akkor azt hiszem hajlamosak vagyunk legyinteni, s talán egy kissé
cinikusan és egy kissé sajnálkozva azt mondani, hogy számomra ez a figyelmeztetés - talán
azzal is megtoldva hogy sajnos - nem aktuális. Jézus ezt a gazdag ifjúnak mondja, én nem
vagyok gazdag, tehát figyeljenek rá a gazdagok.
0