I 2015.3.24.
A gonosz szőlő munkások példabeszédét Jézusnak már nem kellett külön Istenre
vonatkoztatnia. A zsidó hallgatóság számára már Izajás próféta óta egyértelmű volt az, hogy a
szőlősgazda csak Isten lehet. A próféta szavai szerint maga az Isten volt az, aki különleges
gonddal telepítette le választott népét mint szőlőskertjét, amelyet ő a törvény sövényével
védve s a templom tornyával ékesítve a legszebb domboldalra helyezett. Jézus mindössze
annyit tett hozzá a prófétai hasonlathoz, hogy az ültetés után a gazda bérbe adta szőlőjét, s
idegen földbirtokos műveltette földjét béresekkel, de Jézusnak itt a gazda eltávozásával
bizonyára fontosabb mondanivalója is volt. Hiszen többi példabeszédében is ezt hallhatjuk
vissza: „Egy főember messze földre indult, hogy királyságot szerezzen.” /Lk 19, 11/. Az
elutazó gazda „előhívatta szolgáit, hogy őrködjenek birtokán”. /Mk 13, 34/. A példabeszédek
csattanója, pedig újra meg újra visszatér: „Boldog az a szolga, akit hazaérkező ura munkában
talál”. /Mt 24, 45/. Az elutazó és szolgáitól hűséget megkívánó gazda képe tehát szervesen
beilleszkedik a kinyilatkoztatásba. Hogy is állunk mi ezzel a „távozó Istennel”?
A tartalom megjelenítéséhez be kell jelentkezni!