I 2017.12.7.
November 21-én azt az eseményt ünnepeljük, amelyet a bizánci hagyomány az Istenszülő templombavezetéseként ismer. Az ószövetség számos szentje, és néhányan az újszövetségben is bementek a jeruzsálemi templomba, de egyikőjük templomba menetelét sem ünnepeljük meg. Mi tehát az, ami különlegessé teszi a Mi Asszonyunk bemenetelét?
121
I 2014.10.31.
KKT! Az Istenszülő ezen ünnepén - mint számos más ünnepen is - az imént hallott
történetet olvassuk fel templomainkban. Ezt a történetet nagyon sokan - legalábbis az
idősebbek közül - már majdnem kívülről ismerjük, hiszen ez a szakasz fordul elő a
leggyakrabban a nyilvánosan felolvasott evangéliumi történetek között. A keresztény ember a
véletlenekben amúgy sem hisz, ezért azt gondolom, hogy nem véletlen az sem, hogy őseitek
ezt az ünnepet, s annak evangéliumát választották ennek a falunak, ennek a közösségnek az
ünnepe gyanánt.
119
I 2014.10.31.
A hagyomány és egy apokrif - nem hiteles - evangélium leírása szerint az idős Joachim és Anna
fogadalmat tettek, hogy ha Isten gyermekkel ajándékozza meg őket, akkor az ő szolgálatára szentelik
gyermeküket. A szentéletű házaspár be is váltotta ígéretét. Kisgyermeküket, Szűz Máriát három éves korában
felvitték a jeruzsálemi templomba és átadták a főpapnak, hogy ott nevelkedjék. Ennek az eseménynek asz
emlékét ünnepeljük ma, amikor az Istenszülő Szűz Mária templomba való bevezetésének ünnepét tartjuk. - a
templom volt Mária számára az a környezet, amelyben felkészült nagy hívatására, hogy Istennek anyjává legyen.
Fordítsuk mi is lelki szemeinket a templomra! Elmélkedjünk arról, hogyan tudunk tanúságot tenni a
templomban!
91
I 2014.10.31.
Máriának ki szoktuk emelni tisztaságát. Hiszen Isten - hogy méltó hajlékot adjon
Fiának - megőrizte a bűnnek minden szennyétől, sőt az áteredő bűntől is. Sokszor
kihangsúlyozzuk anyaságát is: isteni Fiának és nekünk, Isten gyermekeinek is, szerető, óvó,
vigyázó édesanyára volt és van szükségünk, hogy közbenjárását remélve bizalommal
közeledhessünk Hozzá.
68
I 2014.10.31.
Andersen meséjéből idézem: Egy asszonytól szállást kér egy vándor. Reggelre kiderül, hogy ez a
vándor nem más, mint a halál. Ugyanis mire megvirradt az asszonynak egyetlen gyermeke meghalt, a
befogadott „vándor” rabolta el. Utána eredt és visszakövetelte gyermekét: így hálálod meg, hogy jó
voltam hozzád? Akkor a halál egy tükröt tartott az asszony elé és ebben a tükörben megláthatta
gyermekének jövőjét, milyen lett volna az, ha életben marad. Ezt látva az asszony megadóan beletörődött
fia halálába. Ez bizony mese csak. Tetszetős és vigasztaló, de a valóságban nem így van!
54
I 2014.10.31.
Vessünk egy pillantást a családra!
1. Isten más szempontok szerint ítél, mint mi:
Nemes, előkelő, gazdag? Nem ezt akarta: ő a Názáreti József családját választotta.
Ács és nem király. Názáret és nem Jeruzsálem. Egyszerű ház és nem palota.
Jézus nem ezekhez a dolgokhoz kötötte az üdvösséget!
52
I 2014.10.31.
Csak kevesen kerülnek olyan szerencsés helyzetbe, mint a zsidó gyerekek közül azok
-köztük a kis Mária is - akik a templom árnyékában élhették le gyermekkori éveiket, és mint
Istennek felajánlott szolgálattevők, Isten házának közeli szomszédságában, az Ő pártfogása
alatt növekedhettek fel. - A gyermek Máriának ez megadatott. A mai napon szülei, Joachim
és Anna, a templomba viszik a 3 éves kislányt, s ettől a naptól kezdve ott él a templom
szolgálatára szánt gyermekek között.
50