I 2015.5.11.
K.K.T.! Keresztelő Szent János fejevételére emlékezünk a mai ünnepen. Ki volt
Keresztelő Szent János? Ezt a kérdést teszi fel Germánosz pátriárka is a litiai sztichirákban.
Ki volt Keresztelő Szent János? Minek lehet őt nevezni? Angyalnak talán, mert úgy élt, mint
valami testnélküli, aki bár a földön él, de nem a földnek, ha nem az égnek, égre szegezett
tekintettel? Vagy talán apostolnak lehetne nevezni, mert tanította a népet, Isten parancsait
megtartani, és Isten útjain járni? Vagy vértanúnak, mert lefejezték Krisztusért, az igazságért?
116
I 2014.11.11.
Kis ügyért senki sem adja oda az életét. Amikor a mártírok emléke előtt levett
kalappal megállunk, könnyen rátalálhatunk arra az eszmére, amelyért ÉLETÜKET adták ezek a
vértanúk. Ma Keresztelő Szent János véres feje van előttünk. Heródiás leánya kezében, és
ugyan mi az eszme, mi az a nagy ügy, amiért ez a nagy próféta nem sajnálta vérét ontani, fejét
odaadni.
83
I 2014.11.11.
„Mondj igazat, betörik a fejed” - visszhangzik fülünkbe a közmondás Keresztelőö Szent
János tragédiáját szemlélve. Az igaz próféta vállalkozott arra, amitől mi , középszerű
keresztények mindig ódzkodunk, hogy szemébe mondja a leghatalmasabbnak az igazságot.
Amikor a liberális gátlástalansággal házasságot törő királynak a fejére olvasta Isten
törvényét, hálátlannak tűnő feladatot vállalt el. Hiszen, aki egy élvhajhász ember életébe bele
mer szólni, annak számítania kell a legkeményebb akcióra. S amikor a feslett életű asszony
leánya végiglejtette ünnepi táncát, a próféta sorsa végleg megpecsételődött. A kéjnő
bosszúvágyónak, Heródes pedig gerinctelennek bizonyult, mert meggyőződése ellen
cselekedett. Az áldozatot az utókor akár rehabilitálhatja is, de akkor nem volt senki , aki
védelmébe vette volna. Tanítványai is csak halála után jöttek el, hogy a végtisztességet
megadják neki . — Esélytelen lenne tehát az igazság, s minden prófétai szókimondás halálra
van ítélve?
61
I 2014.11.11.
Egy próféta születésnapját ünnepljük ma: Keresztelő Szent Jánosét. — A világ, ha ezt
hallja: próféta, akkor esetleg jövendőmondókra, jósnőkre gondol, akik esetleg tenyérből,
kártyából jósolgatják meg a jövőt, vagy egyéb más furcsaságokról beszélve készek becsapni
a hiszékeny, babonás embereket.
A mi prófétáink azonban egészen más emberek, ezért nagyon jó lesz, ha a mai napon
felfigyelünk a különbségekre, hogy így igazán becsülni tudjuk Isten igaz prófétáit.
Miben különböznek a próféták a jósoktól? - Azt mondhatnánk, hogy mindenben, azaz
egészen mások, mint a világ jósnői, szélhámosai.
42
I 2014.11.11.
Vajon, van-e a mai ember szemében értelme a vértanúságnak?
1. Olyan világban élünk, amikor az emberek többsége, a „józan gondolkodásúak” azt mondják, hogy
nincs értelme a vértanúságnak. Nincs semmi értelme szembe fordulni az árral, legjobb meghúzódni
csendben. A hívők még azt is hozzáteszik, hogy csak az élő ember lehet hasznára az Egyháznak. Egy
filmben mondta az egyik hős: többet tehetsz a hazáért, az eszméért, mint élő ember, mintha koporsóban
lennél. Amikor meglátogattam Szatmáron az egyik templomot, és a gondnok bemutatta, csendesen
megjegyezte: „Ahhoz a zászlóhoz kell állni, ami lobog!” Ráismersz-e saját jelszavaidra ezekben a
kijelentésekben?
42
I 2014.11.11.
A legende szerint az esti harangszónak ez a története. Egy vándor haladt Róma felé, nehéz útján
ráesteledett, a sötétben ingoványos területre tévedt. Kétségek között haladt, amikor Rómának egyik
templomában harangozni kezdtek. A harang hangja után hamarosan odatalált a templomhoz is és hálából
alapítványt tett: minden este szólaljon meg az a harang, hívogassa és vezesse a veszélyes ösvényen
haladókat. Ez az ünnep is ilyen „harangszó”. Akire ma feltekintünk, a liturgia szerint annak még az
emléke is dicsőségteljes. Hív és vezet a helyes úton.
37
I 2014.11.11.
Sok embernek életében állított már tilalomfát ez a két szó, melyet az evangéliumban hallottunk: „Nem
szabad!” Sok embernek lázadt a szíve ez ellen a két szó ellen: „Nem szabad!” Pedig a mai ünnep is arra
van, hogy felfogjuk: mindaz, ami körülvesz bennünket egyben korlátokat is szab nekünk, törvények között
élünk.
33
I 2014.11.11.
Jézus sokszor kérdezi a hozzáforduló szerencsétlenektől: „Hiszitek-e, hogy megtehetem nektek?”
Általában ezt a választ kapja: „Hisszük!” Azonban nem hisz mindenki. Van, aki visszautasítja Jézust,
Jézus azonban nem ellenségeskedik, mert tudja, hogy az embernek nincs üdvössége, csak őáltala. Ezt az
evangéliumi magatartást fedezhetjük fel Joáchim és Anna életében. Igaz, nem sokat tudunk róluk, inkább
csak a hagyomány és különböző legendák beszélnek az életükről, a zsolozsma is megemlékezik róluk.
17