I 2015.5.12.
A hegyek a Bibliában, Isten tervében fontos szerepet játszanak. Ararát hegyén áll meg
Nóé bárkája a vízözön után. A Sínai hegyen hirdeti ki Isten a tíz parancsot. A hegyi beszéd is
itt hangzik el. Az olajfák hegyén fogják el Jézust, és innen emelkedik föl a mennybe. A mai
evangéliumi esemény is hegyen, a tábor hegyén történik. Ez a hegy Názárettől 9 kilométerre
emelkedik 562 m magasra. Tetején egy szép bazilika hirdeti az itt történt csodát.
Hol is a helye ennek a csodának az Isten pedagógiájában? Ahogyan a világot nem
egyszerre ismerjük meg, úgy az Istent sem. A gyermek először csak nézi a dolgokat. Képet
alkot azokról. Aztán megérinti őket. Tapasztalatot szerez róluk. Majd hallja őket, vagy hall
róluk. Ekkor már kérdez is, hogy ne csak lássa, hallja, hanem értse is a körülötte lévő világot.
Amikor pedig megértette, hogy mi micsoda, és miért van, elkezdi használni azokat életéhez.
138
I 2014.11.11.
Ha az ember belép egy olyan görög katolikus templomba, ahol ikonosztázion is van, akkor
a középső, királyi ajtó felett jobbra, Jézus életét látja ábrázolva születésétől kezdve a templomba
való bemutatásán, halálán és feltámadásán keresztül a mennybemeneteléig. Balra pedig a Szűz
Anya életét ábrázolja, a születésétől egészen a mennybe felvitetéséig. Jobb oldalon tehát a
Megváltónak a baloldalon pedig annak az életét látjuk ábrázolva, akinek legszorosabb kapcsolata
volt a Megváltóval: Nemcsak biológiai kapcsolat, hanem szellemi kapcsolat is.
84
I 2014.11.11.
Úgy jöttünk ma ide, mint az apostolok a Tábor hegyére: mert minden templomunk egyben
Tábor hegye is, hol az Úr átváltozik és mi Istennel találkozhatunk.
Képzeletünkben ezrével jelennek meg a templomok, mint megannyi Tábor-hegy és
nagyszerűségükkel, hatalmas méreteikkel vagy éppen csöppnyi fennköltségükkel felidézik
bennünk azt a mérhetetetlen ragaszkodást, tengernyi áldozatot, amellyel az emberiség
mindenkor ragaszkodott templomaihoz, mint Isten házához.
63
I 2014.11.11.
Olvastam (O. Fallici: Ha meghal a Nap), hogy az űrhajósok, akik egyszer már jártak a világűrben,
megváltoznak! Boldogok, hogy visszatértek, hogy életben maradtak. De valami van, ami elfátyolosítja a
szemüket. A visszavágyás. Sajnálják, hogy már nincsenek odafönt. Olykor-olykor az égre pillantanak és
mintha keresnének valamit, amit ott felejtettek.
43
I 2014.11.11.
Abban az időben, amikor még nem voltak vasutak, nem voltak kiépített országutak, telefonok, távírdák,
az embereknek akkor is tájékozódniuk kellett valahogyan. Az utasok a hegyeket, a magaslatokat keresték.
A helyes irányt a hegycsúcsok mutatták! Ma, amikor a Tábor hegyére emeljük tekintetünket, ilyen
„irányt mutató” magaslatot ismerünk fel benne. Ne csak a megdicsőülés hegyére nézzünk ma, hanem a
másik magaslatra is, mely az Úr szenvedéséről beszél nekünk.
39
I 2014.11.11.
A mai ünnep énekei közül a zsoltárt idézzük: „Jertek menjünk fel az Úr hegyére…” Vajon melyik
hegyre hív minket? A Tábor hegyére, hogy lássuk az ő dicsőségét. De hiszen ezen a hegyen az Úr
ragyogása közben szó esik sok mindenről: Mózes és Illés az ő haláláról beszél vele, és maga az Úr is azt
mondja tanítványainak: szenvedni fog, de harmadnapon föl fog támadni!
34
I 2014.11.11.
Tiszta cipőben irtózunk a sárba lépni, rendes, új ruhában a szemét, piszok közelébe kerülni,
mert a tiszta és a piszkos között áthidalhatatlan ellentét van. – Isten végtelen szentsége s a bűn
között is, mert minél tisztább, illetve piszkosabb valami, annál nagyobb ez az ellentét. Így
Isten és a bűn közötti ellentét kifejezhetetlenül nagy!
33
I 2014.11.11.
A hegy a Bibliában mindig valami kinyilatkoztatásnak a helye. Ez ünnepnek a tárgya és az
evangéliumban leírt esemény is, elsősorban isteni kinyilatkoztatás. Jézus isteni és uralkodói dicsőségét
láthatják a beavatottak. Azt a dicsőséget, mely Isten országa elérkeztével valósul meg.
24